Gå til innhold

HJELP-Motorfusk B230FK?

Ranger emnet


TurboKoi

Anbefalte innlegg

hva slags chip er det?

 

Edit: EcoMAX har du ja, skulle duge til langt over 1.2 hvertfal... hmmm...kan være bensintrykket ved belastning er for lavt... fått målt det eller?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hva slags chip er det?

 

Edit: EcoMAX har du ja, skulle duge til langt over 1.2 hvertfal... hmmm...kan være bensintrykket ved belastning er for lavt... fått målt det eller?

 

Jeg har ikke fått målt nei, skal få låne en lamdamåler eller hva det heter å se hva som skjer.. ;)

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje være slangen mellom turbo og lmm som snørper seg sammen, eller at den evt har ett hull. begge deler har skjedd meg, og da kuttet den ved pådrag.

 

ok,den teorien kan jo være tilfellet..har de org. slangene lett for å snørpe seg sammen da? Er litt vanskelig å se under kjøring..men kan jo bytte ut med en annen om jeg får tak i og prøve..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått målt nei, skal få låne en lamdamåler eller hva det heter å se hva som skjer.. ;)

 

hehe, hva som skjer vet vi nok allerede..den kutter tross alt, dvs for lite fuel ved maks pådrag ;) Men blandingen opp til det kutter kan jo være artig å se på.

 

Tore's idè var ikke så dum...men dersom slangen skal klare å suge seg flat av vakum'et, så har du ett jævla tett/dårlig luftfilter hvertfal :) Og det er vel i orden?

 

Potensielt kan du jo ha en vakum-lekkasje som Tore også sier...men da skal den være av ganske betydelig størrelse. Bøy den innsugs-slangen i alle retninger, og studer alle flater...se etter sprekker, hull etz.

 

EDIT: Hvorfor kjører du 7'er plugger? 6'er plugger holder fint sålenge du har riktig fuel-blanding.

Event. kan du bruke Bosch Super 4-plugger...FR78 trur jeg passa til Volvo 8v...kongeplugger, tåler juling utav helvete, hehe, var like fine etter 15 000 på Ft'en min, gikk penere og.. :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radial: Hvor får du kjøpt FR78 plugger? Når det gjelder luftfilteret har det vel kanskje sett sine bedre dager, er et Pipercrossfilter..jeg har ikke renset det selv..puster bra..MEN, det skal nå byttes uansett..blir vel et KN-Filter. Jeg skal ta en nærmere titt på den turboslangen..

 

Et annet spm. Orginal 940 bensinpumpe skal rekke til ca.250hk? Stemmer ikke det?

 

Hva slags dyser har dele.nr : 564/280 150 804/957 <-tok med de talla som var på dysa...

 

EDIT: Søkte litt på dysene : 337cc, 2.4 ohms, Aiguille..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...som ekstrahjelp i Torshov Bilrekvisita kan jeg si at de garantert har FR78 plugger til deg. 219kr pakka m/4stk. Bare undersøk før du kjøper, for sikkerhets skyld, er en liten stund siden jeg kjøpte sist ;) ...ekspiditørene skal ha liste på det...alle volvo RWD bruker samme Super 4-pluggen..unntatt 16v-motorene.

 

ei 940-pumpe duger fint opp til 250 hk ja... men den er da avhengi av at matepumpa i tanken er frisk og tilfører nok fuel. Det hører du lett på hovedpumpa...ei pumpe med for liten tilførsel bråker en del, er treg til å bygge trykk, og sliter med å holde trykket stabilt.

Skulle du ønske å bytte ut hoved-pumpa, er vel ei -044 bosch pumpe greia...Pedersens Racing, KRB og alle selger sånne..billigere enn 940 orginalpumpe hos volvo.

 

de blåaktige -804 dysene er på 335cc@bar mener jeg å huske..std FK/FT-dyser. De er litt større enn B230ET-dysene som er 315cc@3bar.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har en Walbro pumpe liggende hvis det er intressant?

 

In tank pumpe eller hovedpumpe?

 

Jeg har allerede en hovedpumpe på hånda serdu. (MSD)

 

MEN, når det gjelder bensintilførselen..min fuelkutter.

 

Jeg har som sagt en 93mod 940, ombygd fra vanlig B230F. Har en 96mod B230FK maskin. Er det nødvendig og bytte begge pumper for mer HK eller holder det kun å bytte hovedpumpe? (den rett under bilen)

 

Hvor mye hk duger de org. FK/FT dysene til? (337cc)

 

Er på jakt etter noen større dyser..hva er å anbefale? 968 dysene? Tenker på en effekt 250-280hk+

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en som klarte 280hk med orginale FK dyser, men det var med datasprut. Eg ville nok byttet begge. Hjelper lite at pumpen under bilen leverer nok hvis pumpen i tanken ikkje leverer nok, hvis du skjønner. Hvor mye må du gi for MSD pumpen då? Det er hovedpumpe eg har ja. 968dysene er vel helt kurante. Billige og lett å få tak i. Hvor langgt ned med ladetrykket må du før den slutter å kutte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal Virkelig ikke være nødvendig med større dyser på 1 bar trykk og Orginal-snurre... Gamlebilen min kjører jo nå 4,5 bar i grunntrykk på bensina, og lader nå 1,4 Bar. Den får så mye fuel at det kommer flammer ut potta når du slipper gassen etz, og det er HELT standard 337cc dyser, med EcoMAX-chip, 16t-snurre og ett åpent luftfilter av no jalla-slag som må kasses etter 15 000 km (ikke vaskbart).

 

PÅ den bilen sitter det også bare B230F-pumper...funka som snus det, aldri hatt noe kutt...selv oppimot 1,5 bar ladetrykk iblandt.

 

Nei, er nok noe "galt" ett sted...noe som holder igjen dysene dine for å gi nok fuel....vakum-lekkasjer, ett eller annet.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...ok.

Bruker BTR da Radial? Type da? Ja..det er merkelig å sinnsykt irriterende at den "kutter". Får lissom ikke klint ut det lille ekstra på turtallet..uhyre kjedelig!!

 

Vil lade 1,2-1,3 med T3 snurra mi..Det smeller godt i potta når jeg gasser på, små blå stikk flammer innimellom..

 

Men, må jo finne ut av det...jeg begynner mer å tro at det er en vakum lekkasje som du sier Radial..jeg kjente forøvrig på den slangen mellom Turbo og LMM..temmelig myk når det ble litt varme i motor, samme på innsugs siden..det er et gummi stykkekobling innerst mot manifoilen..sikkert pga. det har stått en dump på innsuget før..

 

burde nesten bytte ut slangen mellom Turbo og LMM og få tak i et helt insugsrør da?

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...ok.

Bruker BTR da Radial? Type da? Ja..det er merkelig å sinnsykt irriterende at den "kutter". Får lissom ikke klint ut det lille ekstra på turtallet..uhyre kjedelig!!

 

Vil lade 1,2-1,3 med T3 snurra mi..Det smeller godt i potta når jeg gasser på, små blå stikk flammer innimellom..

 

Men, må jo finne ut av det...jeg begynner mer å tro at det er en vakum lekkasje som du sier Radial..jeg kjente forøvrig på den slangen mellom Turbo og LMM..temmelig myk når det ble litt varme i motor, samme på innsugs siden..det er et gummi stykkekobling innerst mot manifoilen..sikkert pga. det har stått en dump på innsuget før..

 

burde nesten bytte ut slangen mellom Turbo og LMM og få tak i et helt insugsrør da?

 

 

Mitt tips til deg er faktisk å bare fjerne luftfilteret ditt... kjør uten på en kort prøvetur...og helst la det regne/være vått pga støv.

Da skal det ikke være noen restriksjoner på luft ihvertfal, ergo SVÆRT lite vakum mellom LMM og turbo.. og da skal "myk innsugs-slange"-teorien kunne avkreftes.

Husk at ett potensielt vakum virker likt på hele veggen inni en slange...derfor skal den være Virkelig myk for at den skal klare å suge seg sammen, og vakumet skal være ganske stort... men du kan såklart prøve med stivt rør, bare finn ett sted å gjøre av veivhusventilasjonen imens.

 

Jeg kjørte std slanger mellom lmm og turbo...større turbo enn deg (mer luft), og den sugde seg aldri sammen :)

 

Forresten, Veivhusventilasjons-slangen hele veien fra flammefella under innsuget kan være potensiell super-vakumlekkasje kom jeg på nå...:)

 

Hva ligger forresten forbruket på? burde ligge godt oppunner og kanskje litt over 1,5 l på mila med litt god blandings-kjøring.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips til deg er faktisk å bare fjerne luftfilteret ditt... kjør uten på en kort prøvetur...og helst la det regne/være vått pga støv.

Da skal det ikke være noen restriksjoner på luft ihvertfal, ergo SVÆRT lite vakum mellom LMM og turbo.. og da skal "myk innsugs-slange"-teorien kunne avkreftes.

Husk at ett potensielt vakum virker likt på hele veggen inni en slange...derfor skal den være Virkelig myk for at den skal klare å suge seg sammen, og vakumet skal være ganske stort... men du kan såklart prøve med stivt rør, bare finn ett sted å gjøre av veivhusventilasjonen imens.

 

Jeg kjørte std slanger mellom lmm og turbo...større turbo enn deg (mer luft), og den sugde seg aldri sammen :)

 

Forresten, Veivhusventilasjons-slangen hele veien fra flammefella under innsuget kan være potensiell super-vakumlekkasje kom jeg på nå...:)

 

Hva ligger forresten forbruket på? burde ligge godt oppunner og kanskje litt over 1,5 l på mila med litt god blandings-kjøring.

 

 

Okey, å vente på en regnværsdag nå i dette go været er kanskje ikke det helt store men..? Hehe..kan jo montere en strømpe f.eks foran LMM da..?

 

Eller kan jo kjøpe et Biltema Luftfilter da? Til feilsøking..koster vel omkring et par hundre kr det pjuket.

 

Forbruket ja, etter siste måling, men da var jo BTR litt bananas...var 1,3liter mila.. vakumet ligger på -0,8 ved tomgang-og -1,0bar ved pådrag når jeg slipper gassen ifølge Auto Gauge måleren min..

V O L V O - Vi orker litt vi også:)

1993- Volvo 940 2,3 TurboIC (Bruksbilen)

1992- BMW E34 525IA 24v SOLGT

1992- Nissan 200SX S13 SOLGT

1991- Volvo 940 2.0 TIC SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår