Gå til innhold

Noen som trenger grp A motor?

Ranger emnet


Chevolvo

Anbefalte innlegg

Nei, men driter forsåvidt i sprutet jeg vel.. :p

 

Blir det en sånn motor, blir det MS..

 

driter i sprutet?? WTF!!!

 

så du skal havarere motoren ved å smekke på MS.

det får du ikee lov til!!

http://www.volvo-racing.i2.no

Volvo 242 Turbo

Volvo 242 Turbo banebil 1984

Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987

BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den pumpa på høyre siden av motoren der må vel være tørrsump-pumpa... og pumpa henter og avleverer olje til en egen oljetank via de "løse" slangene der.

Edit: pumpa Suger vel bare den når jeg tenker meg om...skal være omtrent dobbel kapasitet på sug kontra trykk i tørrsump-systemer.

 

 

bilde nr 2. er bensinfordeleren ja... Litt større enn på en gammal mercedes 190 1,8 ;D

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oljepumpa, motoren har tørrsump. Dette går at man ikke mister oljetrykket f.eks brå svinger eller ekstrem risting. Ganske unødvendig for vanlige folk, men greit i racing når motorer koster mye penger. Tap av oljetrykk skader motoren og hvis man bryter et løp taper man penger og poeng i sammendraget. 1 brutt løp og en event sammenlagtseier kan gå tapt. i tillegg erstattes bunnpanna med en plate. Dermed slipper man å tenke på at bunnpanna slår nedi og ødelegges

 

Selve tørrsump opplegget er ganske enkelt. Den pumpa du ser er egentlig 2 pumper, en trykk og en sug. Sugedelen pumper olja fra bunnpanna og opp i en stor tank. så går olja fra tanken og inn i pumpa igjen og pumpes inn i motoren under trykk. Systemet rommer ca 15-20 liter olje. Dermed er man sikret konstant oljetrykk heletiden. Ulempen er alle slangene og koblingene som kan ryke.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår