Gå til innhold

Hvilken Volvo til langkjøring

Ranger emnet


clubcam

Anbefalte innlegg

Jeg kjører 50 000km/år, og leter hele tia etter bil som kan gi meg et trygt, pålitelig, komfortabelt og økonomisk bilhold. Jeg kjører p.t. Passat 2000 Tdi (440 000km), men har i det siste begynt å lure på om jeg ikke burde kjøre på gass/propan. (jeg lager en egen tråd om det)Det åpner en del muligheter, og en av dem er Volvo, som jeg ikke har noen erfaring med.

 

Jeg ser for meg å kjøpe 2001-2004 modell, og p.t. holder jeg V70 som mest aktuell. Jeg bør ha litt bunndrag for ikke å savne Passatens 305Nm for mye, og lurer på om jeg skal unne meg automat pga tidvis køkjøring til Oslo. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe bil som har gått 100 000-150 000km, og kjøre den så langt som mulig

 

Vil en V70 2,0T være et godt alternativ?

Er det andre jeg bør vurdere?

Hvor godt holder en automatkasse? Vil den slites mindre på min langkjøring enn f.eks taxikjøring.

Er de rimelige å vedlikeholde? Delepriser?Tilgang til brukte deler?

Er 2,0T femsylindret?

 

Alle tips og innspill mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært å lukta på min fremtidige familiebil.. Ble nok en volvo ja.. Type XC70 AWD D5. Veldig komfortable biler, bruker ikke mye på mila, og den klassiske volvosikkerheten er med. :)

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg ihvertfall sett/prøvekjørt en slik bil. Mye bedre enn v70. Hvertfall i følge mine meninger. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel være kvalifisert til å svare her. Får ta det i kortversjon i dag, ev lang i morgen:)

 

Har en 945 med siste generasjons anlegg fra Gastech. Fyller for ca 4.10 kr literen. Drar 1,2-1,3 l/mila på gass mot ca 1,0 på 98. Bilen lader 0,7 bar og har Viking sin eco-trim.

Kommer tilbake til komfort og brukervennlighet her i morgen. Generelt kan det vel sies at V70 med gass ikke har vært noe suksess, da de originalmonterte anleggene har vært gamle generasjoner, og gitt mye trøbbel. Det er noe helt annet med siste generasjon. Les mer om det på gastech.no

 

Har også en D5. Denne har siden jul gått med 0,58 l/mila i snitt. Dette med noe fullasta bil og skiboks. Denne bilen går ca 30000 i året.

 

Slik det ser ut nå er økonomien ganske lik. Har ikke regnet på det siden dieselen steg i vinter.

 

Hva med å kjøpe toliteren med 180 hk, og så bygge om til moderne gassanlegg? Bare en tanke.

Belia

V70 D5 Summum 2005

945 LT LPG 1997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår