Gå til innhold

Min Kadett C 1979 1.2N

Ranger emnet

Tuningpower

Anbefalte innlegg

hehe stili:) xenon såg bra ut det, bruker gule pærer med lilla skjær i eg:P matcher fargen på bilen min og:P

din var senka 60mm eller? synst den såg like høg ut som min..og min hakje eg senka framme enda heh..

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

60 ja.. min ble mye lavere enn det den var orginalt hos meg hvertfall!! kan hende du har utslitte dempere så den har seget.. jeg har nesten nye org dempere nå.. men må ha korte dempere til jeg skal godkjenne bilen!! så da blir den en del lavere!!;)

dessuten er det bare bra den er litt høy foran fordi det skal en del tyngre nedi!!;)

Opel Kadett C 1.2N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

har glemt helt av å oppdatere prosjekt tråden!

men nå er 1600bakaksel ferdig sveist,lakkert og montert, GTE forstilling montert, med 2.2 i rekord skiver og omega 2.4 calipere.

montert korte Spax dempere

satt i 2.4 med gir, mangler bare noen ledninger så kan den startes opp..

ellers så står det igjen å sveise 2.5" eksos og klippe og lime mellom aksel!

IMG_1271.jpg

IMG_1272.jpg

Opel Kadett C 1.2N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på å sveise eksos i dag.. måtte bygge om hele frontrører for å få det til å åle seg nedover langs motoren!

skal vel få det ferdig i morgen!:D

blir katalysator,midtpotte og ei sluttpotte!!;) må ha alt dette for å blidgjøre vårt kjære biltilsyn:)

har også sendt inn søknad om ombygging, og fått det invilget! så er bare å bygge ferdig!

Kopi av søknaden min for de som er intr:

Søknad om motorbytte i Opel Kadett C.

Merke/Modell:Opel Kadett C 1.2N

Årsmodell:1979

Jeg søker om å bytte motor i min Kadett og sette inn en 2.4i motor fra en Opel Omega A

.

Motor: Motorern er en helt orginal 2.4CIH liters insprøytnings motor(C24NE, 92KW/125HK),som i bunn og grunn er den samme motoren som Kadett C coupe GT/E / Rallye ble levert med bare at motorvolumet var 2.0 , men blokka er den samme og det var også insprutnings system, og jeg bruker bunnpanne og motorfester fra denne motoren!

Elektrisk: Lednings nettet fra Omegaen som hører til motoren blir flyttet over og beholdt orginalt

Gearkasse:

Kommer til å bruke den tilhørende fra Omega motoren som er en standar 5trinns girkasse!, mellomakslingen vil bli kappet og sveiset sammen så den passer Kadett bakaksel og Omega girkasse, dette vil bli gjort hos noen kyndige som kan å sveise og har dreiebenk for avbalansering.

Understell:

Forstilling som skal brukes er fra Kadett C GT/E / Rallye som er den kraftigste forstillingen som Kadett kom med, den inneholder tykkere stabstag,større spindler,kraftigere travers og bærebruer, samt flere forsterkninger som 1.2 ikke har, også noen som heller ikke 1.6 forstillingene har.

Bakstilling blir fra Kadett 1.6s som har større bremser og kraftigere stabstag, som er 15mm

mot 13mm som er orginalt på 1.2 bilene!

Det blir montert Apex 60mm senkesett (med tilhørende Tuv papir), samt kortere og hardere Spax dempere,som forhindrer at fjøren løsner når bilen jekkes opp.

Bremser:

Foran:2.4 Omega A calipere(tilsvarende som Rekord 2.2E calipere) og ventilerte skiver fra Opel Rekord E2 2.2E (Ø 244mm)

Bak: Orginale trommel bremser fra Kadett 1.6s akslingen(ø 230mm)

Eksos: Her kommer eksos anlegget til å bygges i 2" rør, med tilsvarende lyddemping som er på Omegaen orginalt.

Vedlegg: Jeg fikk skaffet ett skriv med info om forskjell på de to forstillingene og bakstilling, inkl bremser og dimensjoner, dette er en kopi jeg fikk sendt pr mail av Håkon Dale som styrer OpelRegisteret. Og han fortalte at dette skrivet var en kopi av noe GM Norge en gang hadde skrevet! Og så har jeg to ark hvor jeg har papir på at Karroseriet til kadett c tåler opp til 230NM og at med det bremseoppsettet jeg har tenkt å bygge om til skal det holde til 150HK, disse papirene tar jeg med på godkjenning/kontroll.. kan evt sende kopi av de om det er intr.

Håper med dette på ett positivt svar,dersom det er noe dere lurer på er det bare å ta kontakt

Her er også skriver jeg fikk av Håkon Dale fra Opelregisteret:

MOTORBYTTE I OPEL KADETT-C:

Vi og våre fabrikker kan kun anbefale eventuelle endringer dersom biltypen fra fabrikken kunne leveres i den versjon De ønsker å endre Deres bil til. Dette skyldes at det påhviler en bilfabrikk et stort ansvar ved utvikling og produksjon av biler, noe som medfører gjennomføring av betydelige prøveprogrammer innen en konstruksjon er endelig godkjent på ansvarlig hold.

Dette er også av stor betydning for å sikre at bilene oppfyller de gjeldende nasjonale legale krav. Videre er det viktig at biler som finnes i bruk bibeholder den tekniske standard som fra nytt var innebygget i bilen. Dette oppnås ved at det ved reparasjoner benyttes fabrikkgodkjente katalogførte reservedelen som er tilgjengelig ved hjelp av bilens identifikasjon (chassisnummer). Ved å endre en bils tekniske spesifikasjoner vil denne automatiske sikkerhet forstyrres - særlig den for neste eventuelle eier av bilen.

På basis av ovenstående og det ansvar vi føler vil De sikkert forstå at vi kun kan anbefale begrensede endringer på våre produkter.

Opel Kadett-C ble fra fabrikk levert med 1,0 - 1,2 ltr. motor fra 40 - 60 HK DIN og 1,6 ltr. motor på 75 HK DIN. Biler med 1,6 ltr. motor hadde kraftigere forfjærer og forstillingsdetaljer enn de med 1,0- 1,2 ltr. motor og 15 mm tykk krengningsstabilisator bak og kraftigere bakaksel. Videre skal nevnes at biler med 1,6S motor hadde følgende dimensjoner i bremsesystemet (de med 1,0-1,2 ltr. motor i parentes) bremsetromler bak Ø 230 mm (Ø 200 mm), hjulsylindere bak 19,05 (Ø 15,87 mm), hovedsylinder Ø 20,64 mm (Ø 19,05 mm), bremseskiver foran Ø 244 mm (Ø 234 mm eller tromler Ø 200 mm), bremsecalipere foran Ø 48 mm (Ø 48 mm eller hjulsylindere med Ø 23,81 på de med bremsetromler).

Komplett karosseri for biler med 1,6 ltr motor har annet reservedelsnummer enn karosseri for de med 1,0 - 1,2 ltr. motor. En årsak til endringen i reservedelsnummeret er at tverr-avstiveren i forkant av de fremre rammevanger er endret på biler med 1,6 ltr. motor.

Videre kan nevnes at Kadett-C-Coupe ble levert fra fabrikk med 1,9E, 2,OE og 2,OEHmotor, modellbetegnelsen GT/E eller Rallyé. GT/E og Rallyé hadde samme bremsespesifikasjoner som Kadett-C med 1,6S motor, men andre for- og bakfjærer, gasstrykkstøtdempere og HR-dekk.

De forstillingsdeler som er forskjellige for Kadett 1,2S og 1,6S er:

• Forstillingstravers

• Styrespindel

• Nedre bærearm

• Fjærer

• Styrestag

• Støtdempere

Når det gjelder tverravstiveren i forkant av fremre rammevanger så er det kun festet for radiatoren som er forskjellig.

Opel Kadett C 1.2N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du fjerne katalysatoren etter godkjenning? broderen hadde katalysator på sin kadett gsi før,,, han fjerna den og erstatta den med ett rør og fikk litt mer hk/effekt og fetere lyd,, katalysatoren er vell bare der for å rense eksosen trur eg det var.. eg ville vertfall fjerna den etter hvert;) kos deg på sjøen hehe

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foresten,litt offtopikk her, har du mellomakselen fra 1.2 din enda? er krysset bra på den? tenkte på å skaffe en til i tilfelle eg sku få problem med den er har nå..det andre knakk pga fastrusta/usmurt med gris..så ble lite bevegelse i krysset så hele bilen rista,, send en pm om du har noe lurt liggenes evt;)

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

foresten,litt offtopikk her, har du mellomakselen fra 1.2 din enda? er krysset bra på den? tenkte på å skaffe en til i tilfelle eg sku få problem med den er har nå..det andre knakk pga fastrusta/usmurt med gris..så ble lite bevegelse i krysset så hele bilen rista,, send en pm om du har noe lurt liggenes evt;)

blir sikkert bytta ut med rør etterhvert ja!!;)

har mellomaksel fra 1200 som du kan få kjøpe ja ;)

Opel Kadett C 1.2N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god sos;)

du har vell resten av 1200 understell og da kansje? 1.2 motoren som va i bilen din..var det en s eller n motor? kor langt har den gått evt? blir motorbytte på meg og etter kvart., men tenker det er greit å ha litt småknask som 1.2 delere i mellom tiden før det blir v8 med en del ommbyggning av girkassetunell å kjo og hei....foresten så e 1600 tunellen litt større enn 1200 tunellen...kompis av meg som nevnte det pga han har en helt orginal strøken 1600 kadett c sjøl....dritlysat på den..

men en ting til.. før eg går å legger meg nå å få alkoholen ut av den fæle kroppen for å bli klar for opel ragger tiden så lurte eg på kossen det blir med mellom akslingen sånn understell og motor du har hivd i.. alle sier klipp og lim nett som barnehagen sier,, men kossen fungerer dette egentli...kapp og sveis evt? ha en god kveld;)

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en som har bydd 3000 for motor,gir,orginal frambremser med spindler, gte frambremser ;) og 13" felgene har jeg også bud på 3000;) så om du ikke overbyr det så gikk du glipp av det:P

har igjen mellomaksel,bakaksel,forstillinga(uten spindler og bremser seff)

mellomakslinga er klipp og lim ja!! istede for saks så er det vinkelkutter og istede for lim er det sveis:P

kutta til omega enden og kadett enden i riktig lengde, og så la jeg de i ett vinkeljern og skrudde de fast med skru tvinger, mens jeg punktet på alle sider, før jeg til slutt helsveiset.

skulle teste den i dreiebenk, men den var dessverre for liten.. men rister det for mye så sender jeg den til unikardang å får den fikset for 1500kr!

Opel Kadett C 1.2N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en som har bydd 3000 for motor,gir,orginal frambremser med spindler, gte frambremser ;) og 13" felgene har jeg også bud på 3000;) så om du ikke overbyr det så gikk du glipp av det:P

har igjen mellomaksel,bakaksel,forstillinga(uten spindler og bremser seff)

mellomakslinga er klipp og lim ja!! istede for saks så er det vinkelkutter og istede for lim er det sveis:P

kutta til omega enden og kadett enden i riktig lengde, og så la jeg de i ett vinkeljern og skrudde de fast med skru tvinger, mens jeg punktet på alle sider, før jeg til slutt helsveiset.

skulle teste den i dreiebenk, men den var dessverre for liten.. men rister det for mye så sender jeg den til unikardang å får den fikset for 1500kr!

HAHA! okå!

nei berre lurte egentli men kor masse ska du ha for mellomakslinga då? vist den e heilt i orden då;)i e egentli u intresert i fastrusta,seigt kryss på mellom akslinga fra før av så hehe..og kor mye for 1200 bakakslingen? den er veil heilt heil å kjo og hei?;P gi en lyd på tlf nr mitt..er offline fra nå;)

ka fanken e unikardang foresten?? hahaha;P

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...