Gå til innhold

Problem med bremsene.. HASTER..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har nettopp bytta alle 4 skiver, alle 4 kaliper, bremseklosser osv. Kaliperene er fra en 240GL 1990mod. Tenkte også å bytte bremsekraftforsterker i samme farta, så jeg bytta over til den lille tykke, samt en annen hovedsylinder. Detta funka dårlig pga bremserør i dempertårnet, så jeg har bytta tilbake til den store tynne forsterkeren samt en annen hovedsylinder igjen.

 

Jeg har lufta bremsene slik det står beskrevet i Haynesboka. Har også prøvd meg på å lufte hovedsylinderen litt.

 

Når jeg har motoren av å trykker på bremsen, stopper den ca halvveis inn. Starter jeg opp motoren og trår på bremsa, går den helt i bunn. Har lufta 103 ganger nå uten hell..

 

Hva kan være galt??

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

svare litt førr Esbandos

Bremsen e heilt fin når motorn e av.

vi lufta tell pedaln va sånn som den skal være,

men så starta vi motoren å da gikk pedaln rett i golvet når vi trødde på den. men når motoren ble stoppet igjen så va pedaln hard og fin:(

vi skjønne ikkje ka det kan være????

haster litt:P

Bmw 732i:)

Golf 2 1,8

opel omega a

escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaliperene er ikke bytta om. Kaliperene foran har 1 nippel utover mot felgen og to innover. De bak har nippelen innover mot tanken. Er vel rett det. Kaliperene er overhalt å fungerte helt 100% når jeg demonterte dem fra bil.

 

Men det som er så rart er at når motoren ikke går, er pedalen helt hard. Såvidt man klarer å tråkke den inn. Når motoren går derimot, går pedalen rett i bunn..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at pedalen går helt inn når du starter det er pga bremsekraftforsterkeren. pedalen skal heller ikke gå så langt inn som halvveis når du ikke har starta motoren. det er nok luft i systemet ditt. du kan jo prøve å lufte andre veien da. fylle inn væske i nippelen med f.eks en olje kanne (en som det ALDRI har hvert olje i. f.eks en ny en)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd å bytte om kaliperene bak. Nå står niplene nedover. Noe som er feil. Men det ble LITT mer trykk i pedalen, selv om den går i gulvet når motoren går. Når motoren ikke går, er pedalen ca halvveis inn.

 

Er tom for ide'er jeg. Noen som har noen ide'er?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nå å sette caliperen feil med vilje så har du skaffet deg et nytt problem hvertfall :)

 

Sjekk for den minste lekkasje og at alle stempel går greit

 

Er alle klosser og skiver nye så kan pedalen bli litt svampete/myk før det blir slitt til 100%.

 

Men ikke så ille som her sef.!

 

kan jo være H.sylinder som har tatt kveld også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En ting er at du må være 100% sikker på at alle niplene er "oppe" , dvs at du har to på midten og en oppe inne på hver frontkaliper samt oppe på begge bak.

En annen ting jeg har opplevd er at noen av bremseslangene hadde "svulmet" opp innvendig slik at det ikke gikk væske gjennom når en luftet men når en startet motoren og fikk hjelp av servoen så gikk væsken igjennom og følgelig pedalen i bunn.

En særdeles interessant effekt av dette var jo at etter en hadde pumpet endel ganger så sto hjulene bom fast da trykket ikke gikk tilbake :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bytte tilbake på kaliperene bak. Foran står dem rett. Har prøvd å lufte med motoren igang også uten hell. Jaybee, har nye slanger, så er ikke der feilen er.

 

Har byttet hovedsylinder 2 ganger, uten hell. Hvis denne er lekk, kommer det ikke da væske inn mellom forsterker og hovedsylinderen?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet hovedsylinder 2 ganger, uten hell. Hvis denne er lekk, kommer det ikke da væske inn mellom forsterker og hovedsylinderen?

 

Og begge pumpene var helt nye, altså ikke noe gammelt ræl?

Behøver ikke lekke ut ved forsterker; kan også være intern lekasje på ett av stempla...

 

Dessuten synes jeg det er best å lufte med trykkluft på bremseveskebeholderen. Da er det nærmest umulig å få luft inn i systemet ved nipplene på kaliperne. Da er det også en en-mannsjobb å lufte.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge pumpene var ikke nye, men dem funka helt supert ved demontering. Det er ikke vått mellom sylinder å forsterker heller.

 

Har lufta systemet via kaliperene 3-4ganger idag. Er 0 luft der. Samme ved sylinderen. Null luft der også..

 

Hvordan er det om man f.eks har byttet om på rørene som går inn på sylinderen? Får man disse symptomene da? Hvordan er det om forsterkeren er gåen? Når motoren står å går, å jeg pumper på bremsen, øker turtallet. Holder jeg bremsen helt inne, synker turtallet.. Slipper jeg bremsen, går motoren normalt på tomgang. 1000rpm ca.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår