Gå til innhold

rcfrik's Toyota Corolla XLi prosjekt [NYE BILDER S. 16 ]

Ranger emnet


rcfrik

Anbefalte innlegg

Jauda, hadde bilen på EU-kontroll her om dagen. Og gjett hva, den gikk ikke gjennom :D Fikk mangle på to ting, måtte bytte vindusviskere av alle ting... Skjønte ikke helt hvorfor, i og med at de funker helt knall. Også sitter det fortsatt på et ikke-godkjent-senkesett :D Dette visste jeg, men tenkte ikke over at de kom til å sjekke det :P

 

Så når jeg kommer meg hjem fra Sverige, skal det bestilles time hos BT for å få godkjent senkesettet. Regner med at dette kommer til å gå relativt greit, siden jeg fikk med TUV-papirer...

 

Har heller ikke fått gjort noe spesielt med bilen i det siste, sitter med en ikke så full lommebok, siden lappen snart er i boks.

 

Kommer med flere updates når det skjer ting igjen ;)

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jauda, hadde bilen på EU-kontroll her om dagen. Og gjett hva, den gikk ikke gjennom :D Fikk mangle på to ting, måtte bytte vindusviskere av alle ting... Skjønte ikke helt hvorfor, i og med at de funker helt knall. Også sitter det fortsatt på et ikke-godkjent-senkesett :D Dette visste jeg, men tenkte ikke over at de kom til å sjekke det :P

 

Så når jeg kommer meg hjem fra Sverige, skal det bestilles time hos BT for å få godkjent senkesettet. Regner med at dette kommer til å gå relativt greit, siden jeg fikk med TUV-papirer...

 

Har heller ikke fått gjort noe spesielt med bilen i det siste, sitter med en ikke så full lommebok, siden lappen snart er i boks.

 

Kommer med flere updates når det skjer ting igjen ;)

 

Husk 4-hjulskontroll først da :).. Sånn at du slipper å komme tilbake til BT senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kort innpå her..

Det er stort sett en grunn til att sikringer ryker!

 

Hvis jeg forsto riktig kobla du + fra turtelleren til ACC på CD-Spilleren.. Why?

 

Jeg kobla sånn fordi + på turtelleren skulle kobles til en kabel med sikring som kun var på med tenning. Men så kom jeg på at ACC ikke er tenning, slik at jeg må finne en annen kabel å koble + på. Men det hjelper lite når jeg ikke har funnet minuskabel til coilen, så jeg vet ikke hvor jeg skal koble minus...

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-hjulskontroll den 10. så nå blir det orden her...

 

Og en lang innkjøpsliste på Biltema, og nye planer om anlegget er satt i gang. Etter idéer fra en annen tråd her :)

 

Blant annet skal jeg handle meg tåkelys og sette inn i frontfangeren :) Eller det er i tankene i hvertfall :P

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på Biltema og handlet diverse fornuftig og ufornuftig :P Jeg har blant annet handlet inn noen kabelklemmer så jeg får litt orden på de kablene som slenger under dashbordet, og i bagasjen.

Har også handlet meg 3 blå lysdioder som jeg skal ha inn i bagasjerommet som substitutt for det vanlige lyset (dette skal jeg selvfølgelig også kunne bruke ved å skru det av og på manuelt :) Håper bare jeg klarer å få kolba det slik jeg ønsker ;) For det tror jeg ville blitt utrolig kult ;)

 

Venta med tåkelysa fordi jeg ikke har målt og sett etter om det er plass i fangeren, så dette kommer senere.

 

Skal i løpet av neste uke, i følge planene mine (:P) måle opp og tegne en ny basskasse som går i form med bagasjerommet, for å utnytte plassen enda bedre. Omtrent som AnaXyd har gjort i denne tråden. Tenker jeg bruker noen av hans ideer som å bygge om hjulbrønnen slik han har gjort, og sette sammen en ny plate som dekker.

 

Bare jeg har materialet så skal jeg få til detta... får sjekke det når jeg kommer meg hjem igjen til mamma :P

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det tid for å begynne å tenke på å montere lysdioder i bagasjen, og i den sammenheng lurer jeg på en ting. Blir det best om lysene treffer hverandre i et punkt, slik at stålene møtes f.eks. midt i bagasjeromemt, eller skal de treffe på 3 forskjellige steder?

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i bilen og målt og styra, og kommet frem til et design på kassa. Den vil se slik ut:

 

emphaserkassenyhw2.jpg

 

Men det jeg lurer på er om det er noen forskjell om kasse ser slik ut: |_| eller slik ut |_\ (Elementet sitter på den første streken). Blir det noen forskjell på lyden? Eller blir den så og si den samme?

 

Planer for morgen dagen (om det blir finvær) er å montere blå lysdioder i bagasjerommet, i hvertfall prøve :P, og kanskje begynne på kassa om jeg har materialer til det ;)

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en toyota en gang, hvor coilen satt i fordeleren. Jeg kjøpte meg en turteller av billigste sort fra biltema.

 

Sleit med å finne signal til telleren, men den jeg hadde skulle ha et puls signal fra coilen, plus12v og jording. 3 ledere altså.

 

Så fant jeg en ledig kabel hengende ut fra coilen - med en slags grønn plastikk rundkobling. Jeg putta inn turtelleren sin signalkabel inn der jeg og testa om det var rette plassen - og tror du ikke det virka!

 

Turtelleren virker på puls fra coilen, og trenger ikke noe jording fra coilen - ihvertfall ikke den jeg hadde...

 

Uansett. Etter å ha kjørt noen måneder med telleren, så begynte motoren å fuske! Det viste seg at når jeg kobla vekk turtelleren fra coilen så sveiv bilen perfekt etterpå. Men kobla jeg den til igjen, så begynte den å fuske.

 

Snakka med en kammerat om dette på det tidspunktet, og han hadde fått ødelagt coilen sin pga biltema turteller, med samme symptomer. Så om du kjører denne telleren, og motoren begynner å fuske - koble den umiddelbart fra, for å se om det er den. Hvis det er - hiv den!

 

Over til en annen ting. Det kreves en del arbeid på bilen for å få godkjent denne med en 4A-GE motor. Blandt annet bremser - som nevnt tidligere her. Bremsene du har nå er ALT for små.

 

DEssuten, så ville jeg holdt meg unna den 95 modell motoren med 160 hester. Det er så lite nødvendig i den bilen der.

 

Et forslag om du fortsatt tenker på å bytte motor, er at du kjøper inn en small-port 4A-GE. Husker ikke nøyaktig årsmodeller, men jeg tror det er snakk om de som satt i AE-92.

 

Denne motoren har 16V, små porter, og ca 125 hester om jeg ikke husker helt ravgalt. Denne skulle smekke rett i, med små eller ingen ombygninger.

 

Så kjøper du et sett smidde lavkomp stempler til motoren, og kjøper deg en turbo!

 

Dette vil være mulig å få for en relativt billig penge. Sammen med åpent luftfilter og effektanlegg, så har du sikkert opp mot 200 hester. Det går selvsagt å turbolade de nyere motorene også, men dette er den motoren jeg har hørt mest positivt om når det gjelder trimming, og er om jeg ikke tar helt feil, basis for TRD sin 4A-GE formula atlantic motor. Rått ombygde så yter disse 350 hester uten problem, men da er det snakk om kanskje 50 000 kroner, og turtall opp mot nye høyder :)

 

uansett - bruk ikke for mye penger på bilen om den sliter med rustskader uten at du har fikset dette først!

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg fått gjort litt i dag også. Dagen startet med at jeg tok med meg støvsugeren og gikk ut for å støvsuge bilen. Og du kan tro det ble renere, er ikke samma bilen lenger :D Så det ble jeg utrolig fornøyd med.

 

Også gikk over på dagens større prosjekt, få inn de tre lysdiodene fra Biltema i bagasjen. Dette tok jo selvfølgelig lenger tid enn jeg hadde trodd, og hadde med seg mye mer banning enn jeg hadde trodd...

 

Tok flere bilder av jobben i dag, og her kommer dagens fortelling:

 

Her her vi resultatet etter vasking, orka ikke vaske ren matta, men fikk vekk all driten som lå der ;)

IMG_1287.jpg

 

Også starta jeg med å fjerne den delen i bagasjen som jeg trodde kunne løse alle mine problemer, men der tok jeg grundig feil. Alt jeg kom til her var kablene til baklys og skiltlys...

IMG_1289.jpg

 

Da måtte jeg begynne å demontere enda mer, så her har jeg fått av toppen på ene siden og løsna hele siden. Som dere ser ligger det også en del verktøy bak der allerede... Kan tenke deg hvordan det så ut rett før jeg var ferdig? :P

IMG_1290.jpg

 

Det tok litt tid før jeg skjønte at kablene som lå i midten av bilen ikke var til kupélyset, og så smart som jeg var så kutta jeg opp flere av dem for å finne +, men fant det ikke noe sted før jeg kom på at det var til baklys og måtte sette sammen kablene med egne kabelsko... Også gikk da rett til den siden jeg hadde løsna, samme side som bagasjelyset sitter på, og fant endelig + der, etter MYE prvøing og etter mye banning. Kan tro jeg ble letta!

IMG_1296.jpg

 

Også var det å koble inn en kabel som kunne gå videre til bagasjen for diodene, da var det frem med tanga og klippe og koble sammen egen kobling. Og under hele den koblingen kom jeg selvfølgelig borti no jordingspunkter mens jeg holdt på med +. Så når jeg skulle teste om ting funka, var det helt dødt og jeg holdt på å fly i fistel! Hva kunne være feil nå tenkte jeg, også kom jeg på at det kanskje, muligens var en sikring som var godt. Og heldigvis var det kun det. Da slapp jeg ta høl på den fine koblingen min, som du ser her

IMG_1297.jpg

 

Kabelen som hele sullamitten skulle kobles på er trekt frem i bagasjen og klar til å kobles!

IMG_1298.jpg

 

Her har jeg fått satt inn alle diodene, ble grei nok plassering, en som lyser rett frem og de to på sidene lyser til ca. midt i bagasjerommet pga. skråning i plata.

IMG_1299.jpg

 

Selvfølgelig glemte jeg å ta det bildet som hadde passa mellom her, bilde av koblingen fra + og jord til diodene. Det var et skikkelig kabelkaos så kanskje det er like så greit at dere ikke ser det :D

 

Her har vi resultatet, jeg ble greit nok fornøyd, men tror jeg må ha inn flere dioder etter hvert, skal ut i kveld og se hvordan det lyser... Var for lyst til å se stort nå

IMG_1301.jpg

 

Nærbilde av to av diodene

IMG_1303.jpg

 

Alle tre diodene sett fra baksetet:

IMG_1304.jpg

 

Også med blits for å se litt bedre hvordan det så ut etter montering

IMG_1307.jpg

 

Kunne ikke dy meg, så måtte ta bilde av subben da jeg fikk satt inn den igjen. Et av de siste bildene som kommer av den kassa, om ikke det siste. Ny kasse som går helt i bakgrunn av bagasjerommet er planlagt.

IMG_1311.jpg

 

Lysdiode sett i halvveis mørket fra baksetet ved siden av basskassa

IMG_1312.jpg

 

Jeg er rimelig fornøyd med resultatet, men er redd jeg må ha inn en 2-4 dioder til etter hvert, får se hvordan lyset blir først :)

 

NB! I kveld kommer det flere bilder fra hvordan det ser ut i mørket!

Mvh

Kenneth

1996 BMW 320i Touring - Prosjekttråd

1990 Toyota Corolla XLi 1,3 (SOLGT)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår