Gå til innhold

Kald motor og strømtilførsel

Ranger emnet


Chs85

Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

På min Corsa 94` 1.4SI GLS blinker det i alt av utvendig og invendige lys med jevne mellom rom (ca hvert 10sec) rett etter jeg har startet bilen og den er kald.

 

Den ligger da jevnt på rundt 1k omdreininger, men får en liten "spike" opp til 1.1k ca i 1 sekund hvert 10 sekund. Man hører at motorduren endrer seg og ser at både kjørelys og kupelys blafrer.

 

Alt dette ordner seg straks motoren er varm og går ned til 750k RPM. Da ligger den stabilt der resten av turen. Om jeg så slår den av og starter igjen rett etterpå, er alt fortsatt normalt. Det er altså kun når det er kaldt det skjer.

 

Noen forslag? Virker ikke som noe stort problem foruten at når det er mørkt så blinker lysene littegrann mot motgående trafikk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som dynamoproblemer.

Når det blinker i lysene, så lader den ikke og da synker batterispenningen med kanskje 2 volt. Dette vil du merke nsom betydelig svakere lys.

Dessuten når den ikke lader i ett sekund, vil motoren gå lettere fordi dynamoen vil løpe lett; derfor øker turtallet litt.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha...selv om det ikke er sånn når den er varm?

 

Uansett, den var nylig inne på verksted å fikk bytta toppdekselpakning og noen slanger til veivhuset. Etter dette hadde jeg litt falskluftproblemer som viste seg å være en løs slange, som skyldtes at de rett og slett ikke hadde satt den skikkelig på igjen.

 

Fikk bilen fra verkstedet rett etter at mekanikeren hadde testet den, så da var den varm, og jeg merket mao ikke "symptomene".

 

Kanskje rart om dette nye problemet da er en tilfeldighet? Men det er vel gjerne sånn at slike småting er et helvette å finne ut av :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho!

 

Jeg kom plutselig på at en fyr hos Opel i Bodø sa at en såkalt "EGR-ventil" jeg har i motorrommet kan skape problemer og derfor bør være deaktivert. Denne var naturligvis montert på igjen av verkstedet da den var inne til reperasjon.

 

Jeg testet å ta ut kontakten på denne når motorn gikk på tomgang kald, og da gikk den helt jevnt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår