Gå til innhold

Bytte av bremserør !

Ranger emnet


Jokemasta

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk ;D

 

Hvordan er det å bytte bremserør på en mk1 gti... regner med å bytte alt helt frem da det meste virker morkent.. er det noe en hobbymekaninker kan begi seg ut på uten alt for mye vanskeligheter eller trengs det proff hjelp ?

 

hva trenger jeg av deler og verktøy i tilfelle ?

 

finnes det utbytte sett eller må man kjøpe rør og bøye å stå i selv ?

 

håper noen kan svare ?

 

prøvde å søke på forumet men fant bare litt her og der. ikke noe ordentlig svar liksom ;)

 

 

ha en fortreffelig vår folkens

VW Golf MK1 GTi 1983 mod(endelig mk1 igjen :D)

BMW e34 520i 24v 1995 mod

(x)Mercedes Benz 190 E 2,0L 1990 mod

(X) VW Golf MK1 GTi 1,8L 1983 mod(Savner deg allerede Jenta mi :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kurrant jobb det, men samtidig en hat-jobb da alt som heter bremserør på en så gammel bil stort sett har rusta opp og du ender med å dra de runde når du prøver å skru de av. ;)

 

Du får kjøpt både ferdige sett, og universalrør som du bøyer selv.

Trenger vel stort sett bare en fastnøkkel for å skru de av. Men når du skrur de runde kan det lønne seg med en godt utstyrt verktøykasse og kreative løsninger.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hobbymekaniker med et minimum av teknisk innsikt greier dette. Alt du trenger får du på Biltema (da forutsetter jeg at du kutter til og koner rørene selv). Om du skal bytte alt trenger du (fritt etter hukommelsen):

 

- 14 nipler (kjøp noen ekstra. Det er kjipt om du drar en av dem over gjenge).

- Nye bremseslanger (til sammen 4 stk. som er bilspesifikke).

- Minst en kveil med kobbernikkelrør (om disse bare er å få som 5m kjøper du to. Det trengs).

- Dobbeltkoningsverktøy. Biltema har to utgaver: En billig til 300 og noe og en "proff" til å feste i skrustikke. Jeg ville kjøpt begge, ettersom det blir lettere bra resultat med skrustikkemodellen. Men du får ikke laget alt ferdig utenfor bilen (i alle fall pleier ikke jeg å gjøre det. Jeg lager dobbeltkon i den ene enden på røret, bøyer det til ønsket form og når jeg har korrekt lengde koner jeg den andre enden). Du vil oppdage at dette er den greieste måten å gjøre det på når du skal bytte rørene fra hovedbremsesylinderen (HBS) og bakover. Det blir litt rør, nemlig;).

 

Lufteverktøy til å koble på et dekk letter luftejobben etterpå mange hakk. Husk også på å binde opp lasteventilen, slik at denne står åpnet maks (dvs. at du drar armen bakover og fester den med strips i bakstillinga).

 

Lykke til!

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kikka litt på disse røra i dag.. er jo rimelig trangt i motorrommet hvis man skal til å bytte der. ettersom jeg kunne se er det to rør som går bakover. nede i motorrommet like før de gikk ned under bilen så det ut som om det var en skjøt eller noe sånt på røret, var liksom rør skrudd inn fra hbs også videre ned under bilen, var på begge røra, har disse noe praktisk funksjon eller er det bare en gammel skjøt ?

 

 

grunnen til at jeg snakket om å bytte alt av rør tidligere er at bilen har stått et år mens jeg har vært i millitutten, kom hjem for en måned siden å kjøpte med prøveskilt for et par helger siden for å teste børsja,, hadde kjørt et par kilometer da jeg fant ut at jeg skulle teste om den stoppa ordentlig, hadde vel rundt 100 km\t.. trådde te på bremsen, bremsa litt først før pedalen bare sank rett i gølvet. fikk litt småpanikk før jeg fikk bremsa på gir og brekk ;D 500 meter senere er det et fint T kryss med skau rett frem, så glad jeg testa de bremsen gitt..

 

men etter nærmere inspeksjon i dag så ikke røra som går frem så veldig gærne ut. så lurte på om jeg bare skulle bytte røret til høyre bakhjul frem til den dingsen på bakstillinga.. eller er det en skjøt til før røra går opp i motorrommet som jeg har oversett??, så så jævli trangt ut oppi der atte :D

VW Golf MK1 GTi 1983 mod(endelig mk1 igjen :D)

BMW e34 520i 24v 1995 mod

(x)Mercedes Benz 190 E 2,0L 1990 mod

(X) VW Golf MK1 GTi 1,8L 1983 mod(Savner deg allerede Jenta mi :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår