Gå til innhold

Kamrem problem! Mulig bilen kjører med veiva en tann feil vs. kammen

Ranger emnet

|Hitman

Anbefalte innlegg

Hei!

Skiftet kamrem i går på min ABK, men pga at umbracoene på veivdemperen var så hard, så satt jeg bilen i gir for å ha noe å dra imot. Det jeg glemte var at da jeg tok av strammehjulet så slapp den spennent mot motoren/drivhjul og (muligens?) ble både remma og veiv og tenningen ble forskjøvet versus kammen.

Jeg satt kammen til TDC, rotoren slik den stod mot riktig merke, og prøvde å alligne veiva mot merket på mellomregistrert slik som beskrevet i Haynes.

Jeg tok også ut en plugg og dro motoren rundt for å sjekke at stempelet stod på topp akkurat ved TDC på sylinder en.

Jeg teststartet da motoren, og den går helt fint, men jeg fikk noe sinnsykt fortenning, og etter at jeg justerte denne så merker jeg ingen forskjell fra tidligere, bilen går bra og likt som før (som jeg merker ihvertfall) Derfor er spørsmålet mitt, vill jeg merket om veiva var en-to tenner +/- feil i forhold til kammen, og hva vil dette medføre om man kjører med lenge?

MVH

Lars

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute igjen i går, og hadde av alt omigjen, den var en tann feil og tente når stempelet var på vei ned over TDC.

Fikk rensket hele forsiden på motoren, og fant diverse merker på remdrev, mellomdrefv og kamdrev. Sjekket mot det hullet på svinghjulet, så 0 også der, og satt sammen og nå går bilen som en drøm igjen :D

Happy Happy!

Inside every small problem is a large problem struggeling to get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider