Gå til innhold

Problemer med turtall

Ranger emnet


Insty

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp kjøpt meg en Nissan 100 NX '91 og har lyst på en liten idémyldring rundt et problem jeg har. Jeg har foreløpig ikke penger til å sende bilen inn på verksted, så jeg spør heller noen her. Kanskje feilen er ganske simpel?

 

Jeg kan starte ved begynnelsen. Jeg hentet bilen og kjørte den hjem. Etter noen dager når jeg hadde tilvendt meg den la jeg merke til at tomgangen på bilen er "sykelig" lav. Når jeg vrir om tenningen kan den gå såpass langt ned som 200-400 rpm. Det dette fører til er at bilen kan kveles helt av seg selv når den bare står. En liten bagatell tenker dere, men det skjer også i trafikken. Når jeg kommer inn mot en rundkjøring og bremser ned, forsvinner turtallet og bilen kveles og jeg må enten starte den på gir eller vri om nøkkelen igjen. Det er ikke slik det skal være, så jeg vil få problemet bort. Tror dere det er bare å skru på tomgangen på bilen, eller?

 

Det som også er sykt provoserende er at når jeg skal opp i fart og trykker inn clutchen durer bilen opp i turtall, og kan faktisk gå såpass langt opp som +1000 rpm. Og før dere spør: Jeg holder ikke inne gassen når jeg trykker inn clutchen. Akkuratt her er jeg helt grønn. Jeg aner ikke hva dette kan være, og jeg får aldri til noen god aksellerasjon og jevn overgang mellom girene siden bilen går så sinnsykt opp i turtall. Når jeg da girer og turtallet går opp, blir bilen ganske tung når jeg kommer meg i "rett" gir.

 

La diskusjonen starte. Kom med idéer. Jeg har ikke særlig god peiling på hva det kan være ;)

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå søkt litt rundt, og gjengangerene er at det er enten gass-spjeld eller luftmengdemåler. Men siden jeg klarer å dra bilen fint ut på andregiret uten særlig problemer kan det vel ikke være luftmengdemåler? Jeg merker kun problemene ved tomgang og når jeg trår inn clutchen.

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme stilen på min 306 Peugeot i høst, og da var det falskluft i den forstand at en vakuummanifoldslange hadde revnet. Se litt rundt og se om du klarer se noe som ikke er tett/test med startgass du, så kan det jo være du finner noe. Slike slanger i seg selv koster ikke allverden å bytte, så får håpe problemet ditt er så enkelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, håper det er noe enkelt jeg også.. Har sjangs på å få bilen gratis på verksted i bergen, men nå er jeg i stavanger da.. Så om jeg kunne fått en midlertidig løsning hadde det vært kjekt. Alle forslag som høres ganske kostbare slår jeg fra meg nå før jeg har sett gjennom alle disse "simple" forslagene.

 

Men jeg fatter ikke hvorfor motoren durer opp i turtall når jeg tar inn clutchen... Men nå har jeg ikke mekanisk innsikt innenfor stempelmotor heller.

Jeg er n00b.

------------------------------------------

Insty kjører nå Nissan 100 NX '91

Insty har hatt Peugeot 405 '94 [Krasjet]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår