Gå til innhold

Prute på bil, hvordan gå frem?

Ranger emnet


titti

Anbefalte innlegg

Heisann. Fant en bil her jeg har lyst til å dra å se på, den ligger ute til 100 000 kroner, men jeg har tenkt å prøve å få den ned ett stykke. Er en bmw e46. Hvor mye tror dere jeg kan prute? Vil ikke at selgeren skal legge på røret heller liksom, hehe. Har ikke så mye erfaring med det så det hadde vært greit å fått litt hjelp om hva jeg skal si og hva som ville vært ett skambud. Folk setter vel og gjerne prisen på bilene litt høyere enn det de egentlig vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jeg skjønne. Men jeg er ikke helt med på hva ett skambud er, selger jeg bilen min til f. eks 30 000 kroner, og blir tilbudt 10000 kroner, er jo det en tredjedel av prisen jeg spør om. Altså ett skambud. Men hvis jeg byr 80 000 kroner for en bil som ligger ute til 100 000 kroner, er det jo, rent forholdsmessig ganske forskjellig. Vil helst ikke fornærme selgeren å forværre situasjonen, f. eks er det en liten katastrofe hvis han legger på, da jeg har veldig lyst på denne bilen. Men det er jo og greit å starte lavt, og heller bygge seg oppover.

 

Har ikke pruta så mye før, hehe. Pruta ned den gamle calibraen min 5000 kroner når jeg kjøpte den, men vet i etterkant at jeg burde ha pruta mer(var en del mer feil enn jeg hadde trodd). Så tenkte at før jeg ringer(faen og, kan jo godt være at bilen er solgt allerede :)) så har jeg litt to-do og not-to-do-tips på lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å sjekke hva lignende biler har til pris, på f,eks AutoDB. Hvis bilen jeg er interessert i har høyere pris, men ca. km.stand og utstyr så har jeg prutingsmonn der.

 

Men, som Erik Braseth sier, se på bilen, prøvekjør den før du kommer med bud.

Verste jeg vet er folk som f,eks sender sms med et latterlig skambud.

 

Hvis en bil er i bra stand og har sånn ca. rett pris i forhold til andre på markedet så har jeg ingen problemer med å ikke prute for å si det sånn.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel alltid mulig å prute litt, men skambud er meningsløst. Har hatt et par optimistiske tullinger som har ringt å bydde meg 70-80k for min. da bare flirer jeg..

 

Jo dyrere bilen er jo mere kan man egentlig prutte. Ligger den til 10 000 er det greit å prøve seg på 9000. ligger den til 100 000 er det greit å prøve seg på 90 000. Men 80 000 er i grenseland. Det er ikke så lavt at selger har grund til å ta det som skambud men det er heller lite trolig at han går med på det. Men er jo bare å prøve.

 

Ellers har jeg ett par som har prøvd seg på min også. Ligger ute til 199 000. Så sender folk sms og sier de henter den for 150 000 i morra usett. For det første SKAL og MÅ du hvertfall dra og se på bilen og prøve den før du begyner å forhandle. Kan jo være bilen allerede ligger ute til skam pris hvis den er serdeles strøken og vellholdt.

 

Når folk sender meg sånne meldinger eller ringer og det første de sier er idiotiske bud så svarer jeg enten ikke eller bare ler og legger på.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår