Gå til innhold

Mulig problemer med Tannstagen på min VW Polo 98 mod.

Ranger emnet


Shoobang

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg farter rundt i en blå kone-bil fra 98..

Er helt greit det, den er ikke tøff, men den får meg på jobb..

 

Men, de siste månedene så har jeg merket noen ulyder når jeg ratter.. etter ca. en halv omdreining så lager det klakke lyder, og det kjennes som om rattet gir etter et brøkdels sekund..

 

Merker ingen praktiske problemer i forbindelse med kjøring, iallefall ikke ennå, men "klakkingen" blir stadig værre..

 

På merkeverksted så tippet de at det var Tannstagen som var ødelagt, men de kunne ikke si sikkert før de åpnet og tok en titt.

Bytte av en slik ville komme på +/- 13 000. Med orginal deler..

 

På et vanlig verksted kunne jeg få jobben gjort billigere, men de sa det vanskelig å finne riktig stag til min bil pga Automat kasse, og air-conditioning(?)

 

Så det jeg lurer på er;

 

1. Er det så vanskelig som jeg har blitt fortalt å finne riktig tannstag? eller er det standard for årsmodell eller liknende?

isåfall hva bør jeg vite før jeg begynner å ringe rundt til div. høggere?

 

2. Kan det være andre ting som er i ferd med å gå istykker? i.e ratt stamme eller liknende? Noe som gir sånne ulyder når jeg ratter?

 

3. Og ikke minst, omtrent hvor mye jobb, banning og sverting bør jeg belage meg på, før jeg får røska ut det gamle, og skrudd fast noe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er tannstanga? På min bmw, riktignok 10 år gamlere enn din, har jeg også noen ulyder med engang jeg begynner å kjøre, samt litt "hakking" i rattet. Der er det servopumpa som begynner å bli dårlig.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei Servopumpe er notert, noe annet det kan være?

 

Lyden er der enten bilen er kald eller varm, men jeg merker den betraktlig bedre når jeg kjører ved lav hastighet.. uansett vær og vind.

 

Det er omtrent som at jeg kan kjenne når klikket kommer; rattet blir bittelitt hardere å vri om, så klikker det og glipper rattet opp, før det strammer seg til og føles som normalt..

 

Også kommer det stort sett bare når jeg svinger, ikke når jeg retter opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan kjennes metallisk ut om det er luft også. Om det f.eks er luft, blir rattet plutselig tungt å vri på under sving, for så å hakke seg videre.

 

 

Vet ikke hva det er på engelsk nei. Men om du søker etter steering f.eks, finner du sikkert bilder der tangstang på engelsk er nevnt. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal finne deler, f.eks servo pumpe og tannstag.

 

Er det kun årsmodell jeg må ta hensyn til når jeg skal få det til å passe?

Jeg har hørt noen si at biler med automatgir kan være annerledes?

Eller at jeg har A/C kan utgjøre forskjell på hva slags tannstag jeg skal ha?

 

Stemmer dette? eller skulle det holde med å lete etter en del til VW Polo 98 mod.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår