Gunnerside Skrevet April 23, 2008 Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 Jeg skal bygge meg litt anlegg og mens jeg venter på deler tenkte jeg at jeg kunne strekke litt kabler. Men er litt usikker på hva jeg trenger, og hvor mange jeg trenger. (Og om det i det hele tatt er forskjell på kabler! bortsett fra tykkelsen) F.eks. siden jeg skal ha to forsterkere trenger jeg da to kabler fra batteriet og bak? (Er kanskje lettest med to mtp sikkringer?) Og hvor tykke bør de være? (se spec. i linken under) Duger de på torshov bilrekvisita? :P Og til slutt, hva med høyttalerkabler? altså fra forterkeren og til elementene. Tykkelse, type? Her er utstyret: http://www.bilforumet.no/bilstereo/196783-fornuftig-pioneer-anlegg.html Takker for alle svar! Espen EDIT: Hva med jord? Noen supertips på hvor som lønner seg? Eller dra den sammen med strømmkabelen fram til -polen på batteriet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stensethracing Skrevet April 23, 2008 Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 selv kjøpte jeg pakke på tv-boden den kosta 700kroner, med 10mm2 kabler, de på torshov duger sikkert de assa. men du bør fortelle de hva av forsterkere du har så vet de nok tykkelsen. greit å kjøpe pakke fordi da får du det du trenger av kabler fra spiller til forsterker og sikring på + kablen. du bør huske og jorde skikkelig ellers ryker forsterkerene dine ganske sikkert, men det kan ta alt fra en time til 1 år før det skjer noe, for meg tok det 4 uker. jeg jorda i beltefeste bak, tydligvis ikke bra nok. så da dro jeg på torshov og kjøpte ny minuskabel å trakk den fra batteriet og bakover, slik at jeg skulle slippe å slipe ned eller bårre hull i bunn av karossen.(fordi det er de to eneste stedene man får god nok jording) håper det hjalp litt på vei:) Siter I´d rather push my vw than drive a mercedes Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SinnaSatan Skrevet April 23, 2008 Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 Til de forsterkerne ville jeg i allefall hatt en minimum 30-35mm2 tror jeg. Jordinga di bør være så kort som mulig. IKKE TREKK DEN FRAM TIL BATTERIET! Fest den rett i karosseriet så nær amp'en som mulig, skrap bort lakken og bruk en av de taggete skivene for å få best kontakt. Dette er ikke basert på erfaring vel og merke, men nitidig forumsøking. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
petterb Skrevet April 23, 2008 Rapporter Share Skrevet April 23, 2008 spørs helt hva slags forsterker du skal ha det. skal du ha en 4 kanals forsterker på maks 480w rms, feks hadde jeg ikke dratt noe tykkere enn en 16mm kabel med det jeg vet i dag. Skal du derimot ha en kraftig sub forsterker og watt over 1000rms så burde du ha kabel som er 30mm og oppover alt etter hvor mange watt du skal ha ut. Du har egentlig helt rett angående kabler, det er forsåvidt bare tykkelsen som har noe å si. men for at det skal bli enklere å legge er enkelte kabler mindre stive og sånt, sånn at det er lette å få vinkel på de og rett og slett jobbe med de. noen er også fortinnet slik at de holder lengere før det blir oksidasjon på de. (oksidasjon vil si at lederevnen vil bli svekket) Er du som meg så bare kjøper du det billigeste du kan få tak i og er fornøyd med det ;) Kabler til frontsettet trenger egentlig ikke være noe tykkere enn 2,5mm2 selv om jeg selv har lagt 4mm2. til subben trenger du 4-10mm2 kabel. avhengig av hvor kraftig sub du har. kan også sikkert fungere med 2,5mm2 her pga den korte distansen fra forsterker til sub. Angående jord så er det bare å finne ett passende sted eksmpler: Setebeltefestet, bolten til sofaen osv. Her er det egentlig bare fantasien som setter grenser ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg