Gå til innhold

tikking etc.

Ranger emnet

m4r1us

Anbefalte innlegg

Jeg har en Audi a4 1,8t fra 97. har i det siste hatt litt problemer med denne. for det første tikker den veldig når den står på tomgang, dette forekommer ikke når bilen er kald. + Den har blitt sinnsykt tregstartet i det siste. men ellers går den fint. noen som har noen tips og råd. har prøvd å bytte olje og filter, i tilegg har jeg prøvd en sånn motor\olje rens jeg kjøpte på møller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Min står på verksted nå pga tikking. En kraftig tikkelyd som kommer helst når motoren har stått på tomgang en god stund. Har jo garanti på bilen enda (heldigvis) men hver gang jeg skulle bort å vise tikkelyden, så tikka den jo selvsagt ikke, jævla typisk :P

Men fikk hvertfall en Audi mekaniker til å se på det, og han sa at det 90% sikkert var kjedestrammeren mellom kamakslene.

Så da håper jeg virkelig lyden blir borte :P De skulle sjekke oljetrykket først da, og se om det er normalt. Hvis det er normalt så var det denne kjedestrammeren som er gåen.

Dette er en jobb på ca. 8000 kroner på et merkeverksted, så jeg er glad jeg har garanti :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for og ha lagt igjen et ord her og:

1. Normal ventil slitasje bytt alle løfterne eller prøv også med

flush og molykote, noen ganger samler det seg nok slam her til og gjøre dem en smule klisne :)

2. Kjede strammer, også veldig ommdiskutert tema rundt om kring,

denne har dog en mere rasle lyd som kommer og går mer som sterkt svakt sterkt svakt. Kan byttes og har du litt teknisk innsikt er dette lettere en og bytte oljefilter.

3. olje pumpa, Stort sett er det denne som er sliten når bilen tikker, favoritt symptomet her er at bilen tikker etter lang tomgang eller på tomgang når du har kjørt litt "kvast" da er olja så tynn at pumpa rett og slett ikke klarer og plukke den opp. Pumpe bytte er ikke billig på merkeverksted, og innebærer bla. forstillingskontroll osv i ettertid.

Vrt

Lenke til kommentar
Del på andre sider