Gå til innhold

Noen spm ang 245 GLT..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Vet av en 245 GLT, men lurer på hvilket årstall dem begynte å lage GLT'er.. Slik at jeg har peiling på hvordan årsmodell denna bilen er.. Bilen hadde automatgir, turteller i speedohuset, cruisecontroll. Var det jeg fikk med meg i mørket. Om noen kan si meg ca årsmodell, samt motor/bakaksling, hadde jeg blitt glad. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsmodell må jo i første omgang avgjøres i det aktuelle tilfellet ut fra de vanlige kriteriene for å bestemme årsmodeller...

Men, men - modellhistorie:

1980: Finnes på det svenske markedet, men i prinsippet ikke i Norge. Dette er altså eneste GLT med feite støtfangere og eldre type lykter osv. Skiller seg ut fra andre 1980-modeller ved at den faktisk har svarte kanter rundt sidevinduene. Den har også som eneste type i årsmodell 1980 bare bokstavbetegnelsen (GLT) på bagasjelokket uten tall (altså ikke 244/245GLT). Forskjellige motorer: 244 med B23E/140 hk og bare manuelt gir (M46). Både 244 og 245 med B27E og M46 eller automat. Går ut fra at disse må ha den solidere typen av bakaksling (1031), men jeg har foreløpig ingen kommentar angående utveksling.

1981: De vanlige endringene som kom på 81-modellen + brede baklykter (244). B23E/136 hk og B28E, manuell og automat, både 244 og 245 så vidt jeg vet. Denne varianten av B23E må tydeligvis, i motsetning til fjorårets, være egnet for både stasjonsvogn og automatgir.

1982: Vinteren 82: B28E kuttet ut som alternativ i 240-serien, da den heretter skulle forbeholdes den nye toppmodellen 760.

1983: Uendret, tror jeg.

1984: Høy front. B23E nå med bare 129 hk.

1985: B230E - også med 129 hk.

1986: Vanlige 86-endringer. Nå står det 240GLT på bagasjelokket, ikke bare GLT. Slutt på M46, heretter M47 (tror denne endringen kom på 86-modellen, men vil ikke utelukke at det kan ha vært året før). I brosjyrene står det heretter at 240GLT bare "leveres på spesialbestilling". Dette må ha sammenheng med at varianten klart var i ferd med å miste sin berettigelse, da de dyrere 240-versjonene måtte anses erstattet av 740GLE og Tic.

1987-88: Uendret, i den grad den fortsatt ble solgt. Jeg er usikker på om den ble levert på det norske markedet 1988-89 med katalysator og F-motor, i såfall en enda mer poengløs variant.

I alle årsmodeller skilte GLT (og Turbo) seg fra de andre 240-variantene ved mer svarte detaljer i stedet for krom/blankt, og dermed et "tøffere" preg.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh.. Takker for opplysningene.. Så om bilen har sorte lister ala 86-> mod, samt f.eks halvsnute/snutefront, er den laga etter 86?

Det står 245GLT på baken, så ifølge dine opplysninger er den ihvertfall laga i 86...?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, hvis den har panser og grill av den formen som kom på 86-modellen (og de brede plastlistene nederst på sidene), skal den ikke kunne være eldre. Men den skal ikke ha den eldre, høyere typen "snute". Du kjenner den igjen som 86-modell på samme måten som du kjenner igjen alle andre 86-modeller (og nyere).

Jeg går ut fra at det står 240GLT, ikke 245GLT...?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, du vet, de minste detaljer kan brukes til å bestemme modeller (forutsatt at det dreier seg om originale biler, selvfølgelig). ;)

Men alvorlig talt, skulle det stå akkurat 245GLT, ville det være ganske oppsiktsvekkende (for meg, i hvert fall). Betegnelsene 242/244/245 går opp til og med årsmodell 1982, deretter er det 240 med 0 fra 83. En tenkt 245GLT-påskrift skulle i utgangspunktet tyde på en 80-82-modell, men da har man det problemet at det på den tiden bare sto GLT uten tall.

Så dermed kunne det for ordens skyld være moro å få den bilen du sikter til "identifisert". En GLT (eller 240GLT) er sjelden nok til det...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider