Gå til innhold

for tynn høytalerkabel.

Ranger emnet

Anders187

Anbefalte innlegg

Kommer an på hvilke subber/ høyttalere du har;) Har selv hørt om folk som bruker 25kv.mm (4awg) kabler til subbene, selv om det nok kan være en smule overkill. Bruker selv ca. 10kv.mm (12awg) til subbene, som får ca. 1000wrms, og rundt 6kv.mm (16awg?) til høyttalerne i bilen (er ikke helt sikker, siden jeg fikk med kablene i et sett)

For tynne kabler kan føre til tap av effekt, spesielt hvis det er snakk om strømkabler. Det gjør stort sett ingenting om man overdimensjonerer litt.

HER finner du info om tykkelse på strømkabler.

Mvh

Sigurd Damman

Bilstereo til familiebilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjaa for å si det sånn så tror jeg at høytalerkabler foran egentlig kan være ganske så små. tror 2,5mm2 er best med tanke på plass osv. selv har jeg 4mm2 i annen nå, hadde 2,5 før. Merker absolutt null forskjell i lyd med 4mm2 over 2,5mm2. kan spille like høyt med 2,5 lissom :)

Til sub har jeg selv tenkt til å bruke 8mm2, selv om det helt sikkert holder med 4mm2 der. Men jeg tar det som regel litt større enn det egentlig bør være for å være på den sikkre siden =P

Men 2,5mm2 har i hvertfall min stemme på kabel til høytalere fremme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn kommer det jo an på hvor mye strøm som kommer til å gjå gjennom disse kablene...

Det er igjen avhengig av f.eks. impedansen til høyttalerne og subben(e).

Til vanlig bruk er 2,5 mm2 til høyttalere og 4 mm2 til sub helt fint.

Men om det blir mange kW og/eller lav impedans kan man godt gå opp litt...

1000 W ved 1 Ohm er vel sånn passe for 4 mm2, mens 2-3 kW ved 4 Ohm er ingen problem.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker 16mm2 ledninger/kabler til subbene vertfall:) og 50mm2 strømkabler fra batteri og kjo og hei til monoblocker osv..

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig gjør det ihvertfall ikke meg noe om kablene er litt for store;)

samma her, det som er drit med 50mm2 kabel å bruke er når fks terminaler er for små for kabelen:(,men sefløgeli går det jo ann og å kutte det til sånn det blir ca 8-16mm2 nett på tuppen av kablen, går jo ann og sånn det kan passe på mindre terminaler..hehe..men men

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenkte mere på høytalerkablene her altså:p frå forsterker til høytalerne/sub.

Har 50mm2 til pluss og jord som jeg har inn i to enstoklammer der jeg fordeler ut med 16mm2 til hver forsterker.

Men jeg er usikker på ledningene til 6X9ene, jeg bruker de originale som følger med i eska, men de er bare 0,75mm2 tror jeg.

Lurer på om dette kansje er noe for tynt, selv om det bere er snakk om en god meter?

Også ahr jeg 2,5mm2 til suben (1m kansje) og 1,5mm2 til komp.settet (rondt 2-3 meter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider