Gå til innhold

hjelp til kobling

Ranger emnet

elwood84

Anbefalte innlegg

Hei.

har nettopp kjøpt med en 4 kanals forsterker.. boss gt 1280 på 2000w og sub jbl gt5-2402br 1650w

har hatt anlegg i bilen før. men ikke koblet 4kanals forsterker til sub..

her er problemet: jeg prøvde i dag å bruke ch1 og ch2 til å koble til sub'en. men, sub'en har kun EN + - inngang..

så jeg tok + fra ch1 og + fra ch2 inn på + sub. så -ch2 og -ch1 inn på - sub. men INGEN lyd.. forsterkeren er koblet riktig til batteriet, med jording og remote. remote lyset lyser på forsterkeren, men det ser ikke ut til at forsterkeren får strøm:S

plutselig sluttet den andre forsterkeren min som er koblet til front høyttalerene å funke:S har sjekket koblingene og sikringene.

kan jeg ha koblet noe feil fra forsterker til sub. eller kan det være at batteriet ikke klarer å forsyne alt?

jeg vil jo selvfølgelig bruke hele forsterkeren til å drive sub'en. men hvordan brokobler jeg? blir vel myyye ledning styr:S

prøvde å lage en skisse av forsterkeren og sub'en, men ble dårlig kvalitet på bildet når jeg lastet det opp

anlegg.jpg?t=1209066265

VW Tiguan 110tdi excl.R-Line

Audi TT 2.0 TFSI 2007-solgt

Golf V 2.0 FSI 2004 - solgt

Golf IV 1,6Highline 1999-Solgt

Citroen zx 1,4i Harmonie - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har koblet 2 forsterkerkanaler sammen! og koblet dei til subben din. Er du heldig, er ikkje forsterkeren din øydelagt.

Du skal berre bruke ein utgang (f.eks ch1) til subben. Kan forsterkeren brukobles, kan du gjera det, men du bruker berre 2 ledninger til subben og ikkje 4 som du har gjort

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser dette remote-lyset ut? Hvis det er rødt, er det godt mulig at det er protect-lampa som lyser. Det er ikke så usannsynlig, fordi måten du har koblet subben på, virker ikke til å være veldig god.

Er du sikker på at det ikke er to innganger på subben din? Det skal nemlig være det. Det står også at denne subben har en impedans på 2x2 ohm. Da må du først seriekoble subbene før du kan koble det på forsterkeren, da kan du også kun bruke 1 kanal, for slik jeg har forstått det, kan du ikke kjøre denne forsterkeren brokoblet i 2 ohm.

Mvh

Sigurd Damman

Bilstereo til familiebilen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innser no at jeg har koblet heftig feil.. er ganske så grønn på dette.. det er kun en inngang på sub'en.. en rød og en svart.. skal gå ned no og prøce å koble slik som dette:

+ch1 og -ch2 til + og - på suben..

tar meg en tur til bilradiospesialisten i morgen og ber de se på det om det kan kobles på en annen måte for å få bedre ytelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LYD PAKKER - Pakkeløsninger - JBL GT5 PowerPack 2 - Bilradiospesialisten

den sub'en.. er to elementer.. EN inngang.. vet det er merkelig.. har ikke lys i bagasjerommet så fikk ikke koblet om no..får ta det i morgen.. det er virkelig ikke min dag i dag..

men sånn som jeg ser det, så bør det funke å ta ch1+ og ch2- til + og - på suben.. men hvilken effekt får jeg da? 500w eller 1000w?

forsterkeren er på 4x500w suben er på 1600w maks..2x2ohm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LYD PAKKER - Pakkeløsninger - JBL GT5 PowerPack 2 - Bilradiospesialisten

den sub'en.. er to elementer.. EN inngang.. vet det er merkelig.. har ikke lys i bagasjerommet så fikk ikke koblet om no..får ta det i morgen.. det er virkelig ikke min dag i dag..

men sånn som jeg ser det, så bør det funke å ta ch1+ og ch2- til + og - på suben.. men hvilken effekt får jeg da? 500w eller 1000w?

forsterkeren er på 4x500w suben er på 1600w maks..2x2ohm

Det var den subben jeg tenkte på, ja. Hvordan ser inngangen ut? Er det kun to terminaler, eller er det fire?

Ved å ta + fra ch1 til + på subben og - fra ch2 til - på subben, brokobler du forsterkeren og skal få 1000wrms. Dette er i 4 ohm. For å få 4ohm impedans fra subben, må du seriekoble de to elementene sammen. Dette blir jo litt vanskelig når du kun har EN inngang med to terminaler!

Mvh

Sigurd Damman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kun en + inngang og en - inngang på sub'en..

merkelig sub.. jeg må vel nesten stikke innom bilradiospesialisten i morgen om jeg får tid. koffor må ting være så vanskeliiiiig med bilstereo:S :S

for å få 2ohm fra forsterkeren til sub'en må jeg da kun bruke en kanal. dvs + og - fra channel1 til + og - på suben.. og da får jeg kun 500w?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kun en + inngang og en - inngang på sub'en..

merkelig sub.. jeg må vel nesten stikke innom bilradiospesialisten i morgen om jeg får tid. koffor må ting være så vanskeliiiiig med bilstereo:S :S

Ta en tur innom Bilradiospesialisten når du får tid;)

for å få 2ohm fra forsterkeren til sub'en må jeg da kun bruke en kanal. dvs + og - fra channel1 til + og - på suben.. og da får jeg kun 500w?

Ser det som eneste mulighet, ja.

Mvh

Sigurd Damman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok nærmere 50watt enn 500 men... samma det.

Du kan ikke brokoble den forsterkeren, og kjøre den på den suben, det tåler ikke forsterkeren fordi subene er paralellkoblet inni kassa, og vil da bli en 1ohms last for forsterkeren.

Mitt forsleg blir å bruke den boss forsterkeren på ett frontsett, og kjøpe deg noe bedre til sub. Trenger ikke koste allverden det, en soundmagus x-1502 er mye bedre en den boss forsterkeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var problemet fikset:) sub'en kjører no på 1000w. brokoblet +fra ch3 og -fra ch4 til + og - på sub'en.. han på bilradiospesialisten sa det gikk fint.. og det gjør det..

men 600w forsterkeren min fra clas ohlson som drev fronthøyttalerene ser ut til å ha tatt kvelden.. er iallefall ikke lyd i fronthøyttalerene.. jeg aner ikke koffor. alle ledninger er koblet riktig

tror jeg skal ta ch1 og ch2 fra den nye forsterkeren til å drive frontsettet.. ska vel etterhvert kjøpe nye fronthøyttalere og. de jeg har er fra clas ohlson:P

noen forslag til noen bra som jeg kan koble på boss forsterkeren?

takk for hjelp folks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider