Gå til innhold

940 vs v70

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har 0 peiling på bil så vær grei med meg ok :)

Ønsket en driftsikker bil til rundt 100k som var mye for pengene og god lagringsplass. Ble anbefalt en Volvo 940 som man can chippe opp i 220hk? Anyway synes V70 ser en del bedre ut. 940 er litt mer "firkanta". Hva er de store forskjellene mellom modellene. På for eks driftsikkerhet, pris etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo etter hvert tre forskjellige modellgenerasjoner av V70, men til 100.000 kr er det vel bare den første, "850-typen", 1997-2000, som er aktuell.

940 er i prinsippet bare en oppdatert utgave av 760-740, som kom i salg allerede tidlig på 80-tallet. 700 var videre i stor grad basert på trekk og teknikk fra 240-serien, og kunne i og for regnes for dennes erstatter, hvis en ser bort fra at 240 kom til å bli produsert "på overtid" i mange år etter. Poenget med denne kortfattede historikken er at 940, og særlig et sent eksemplar (opptil 1998), er noe av det mest velprøvde du kan finne - bakhjulsdrevet og tradisjonelt.

Med tanke på driftssikkerhet og hva du får for pengene, tror jeg det er grunn til å anbefale 940.

Jeg skal ikke dermed si at V70 ikke kan anbefales. De har forhjulstrekk og mer avansert og moderne teknikk og fremstår i det hele tatt som klart mer moderne enn 940. Heri ligger også at de nok ikke er like bunnsolid driftssikre som 940, uten at det betyr at de generelt er dårlige. Men når det skjer noe, kan en stort sett regne med dyrere reparasjoner på V70 enn på 940.

Så det blir en avveining: Driftssikkert (940) mot moderne (V70).

Men for å se på hva en får for en gitt sum penger - ca 100.000: En kjapp titt på finn.no antyder at 80-100.000 er minimumsprisnivå for V70, og da dreier det seg stort sett om 97-98-modeller med ganske høy km-stand. Hvis en derimot vurderer å bruke samme beløp på en 940, bør en få et toppeksemplar fra samme tid med langt mer moderat kjørelengde.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider