Gå til innhold

Toppakningen

Ranger emnet


Cheron

Anbefalte innlegg

Ser ut som det er lekkasje i toppakningen min.. Det var da som faen... :(

 

Noen som bor i Haugesund område som vil slipe toppen min litt?? ;) Når toppen først skal av så ville det vært gøy å slipt ned den noen få bittesmå millimeter :D

 

Det er ikke vann i olja (enda), men det er sot/møkk/dritt i vannet i ekspansjonstanken, og det kommer masse røyk/damp ut av eksosen når bilen er varm. I tillegg går den som en gammal Lada.. Får den faen ikke opp i mer en SÅVIDT 165-170...... >Og det er Gti, skal klare litt mer vil jeg tro....<

 

I tillegg er det fuktig rundt toppakninga på blokka...

 

Tror vi er enig i at det er toppakninga?? :)

Deler til BMW 525 TDS - E34 og VW Transporter T4 er av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville ikke slipt ned flere millimeter.. ville holdt meg til det som var nødvendig.. jeg fresa ned 1,5mm på min gti, og det gikk akkurat greit.. mener de mest ekstreme tar 2mm.. men jeg trengte dieselbatteri for å få starta rakkleverket etterpå.. skulle vært morro å målt kompresjonen i den.. når det var kaldt og jeg starta den, sto eksosen 3m rett ut fra eksospotta.. morsomt å se på..

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Leffy du Leffy.... Forrige uke skulle du bytte girkasse for å få an ned fra 3500 til 3000 på turtallet, for å spare bensin.... Denne uka skal du frese flere millimeter av toppen din..... Prøv å regne ut hvor langt du må kjøre den stakkars GTI'n din før du har spart inn bensin nok til å betale ned den girkassa........:D

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Wathne Auto (Mercedes) i Haugesund er de som plansliper topper i hgsd. Men du trenger ikke nødvendigvis å planslipe toppen, slik som vi gjør på min jobb, så tar du en pusseskje/plankebit el. noe annet plant med 120 pussepapir på og pusser over blokka og toppen, da ser du ujevnhetene hvis det er ujevnheter, gå også over med rettholt og følerblad for sikkerhetsskyld.;)

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cheron

Høres skummelt ut!!!!!! Nei detta tør ikke jeg gitt.. :)

 

Du skal ikke pusse bort hele toppen heller. Du bare pusser bittelitt over blokka og toppen da ser du hvor pussepapiret ikke har tatt, og der er det da en ujevnhet, og da må det planslipes. Er det ikke ujevnheter trengs det ikke å planslipes;)

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Cheron

høhøhøh :) Ikke alltid jeg stoler på Samer skjønner du...... ;)

 

Dette er så enkelt atte.

Først skal vi tømme motoren for kjølevæske.

Deretter så skal vi sette motoren på øvre dødpunkt, deretter skal vi løsne dekselene til registerremmen. Av med hjulet til vannpumpa, løsne strammeren til registerremmen.

Av med remmen.

Løsne eksosmanifoilen eller løsne bare røret, så manifoilen blir med.

Koble fra brennstoffslanger og alle slanger ellers til toppen.

Merke plugghettene med sylindernummer og løsne de.

Løsne toppdekselet, løsne strekkboltene til toppen.

Vippe opp toppen og legge denne på arbeidsbenken.

Deretter skal toppen plukkes i biter og alle delene skal legges i system slik at den enkelte del kommer på samme plass igjen når toppen skal settes sammen.

Så er det klart for å rense ALLE deler for olje og sot/eksos.

For å fjerne gamle rester av topppakningen så bruker vi et "negerhode" som fjerner alt uten å slipe av selve toppen. Dette gjøres også på blokka. Blokka renses med sprit og dekkes til med papir eller en ren fille.

Så er det klart for å sette sammen toppen.

Pass på at det ikke ligger igjen rester av "negeren" i kanalene og slikt. Blås det gjerne rent med trykkluft.

Sett sammen delene på sin opprinnelige plass, og rens toppen med sprit der hvor topppakningen skal ligge.

 

Fjern papiret fra blokka og rens blokka en gang til med sprit, før du legger på topppakningen. Bare pass på at det er tørt før du legger den på.

Legg toppen forsiktig på blokka og pass på at den treffer styrehullene sine.

Skru til boltene i toppen, og dra til med fingrene. IKKE med verktøy.

Deretter begynner du å fra til toppen med momentnøkkel, og dette gjøres i flere omganger. Begyn med et lavt moment, for å så ende opp på det momentet som skal være for din bil.

Man starter ALLTID på midten av toppen og tar boltene utover mot endene. Og de skal dras i X. Dvs at man drar til i motsatt hjørne av toppen for den bolten du dro til sist.

Når dette er gjort opp til anbefalt moment, skal man dra over alle boltene på nytt, før man legger på toppdekselet. Husk å skru tilbake moment nøkkelen slik at fjæra i den ikke blir slitt. Sru den helt tilbake til 0, for da beholder du nøyaktigheten i den. Dette er et presisjonsverktøy og skal behandles deretter.

Når du skrur på toppdekselet, så benytt den gamle pakningen. Hvorfor? Det kommer jeg til.

Pass på at registerhjulet på toppen står på merket sitt. (Øvre dødpunkt). For du husket vel å merke deg hvor det merket sto når du tok av toppen????

Sett på registerremmen og stram til med strammeren. Sett en skralle med pipe på veivakslingen og drei veiva rundt den veien motoren skal gå. For Golf 2 GTI skal den gå samme veien som hjulene når du kjører fremover.

Drei motoren rundt 2 runder, og se om alle merkene er der de skal være. Er de det er det bare å sette på resten av delene.

Ikke sett på øvre registerremdeksel på Golfen ennå.

Da skal det bare være å starte opp motoren. Du må sikkert kjøre den litt på starteren før den tenner. For den er jo tom for bensin i systemet sitt.

Når motoren starter, så la denne gå på tomgang og ikke rus den opp i turtall. Sjekk toppen for evt lekkasjer og luft ut kjølesystemet.

når motoren har oppnådd driftstemperatur er det bare å stoppe den og løsne toppdekselet.

Still inn momentnøkkelen til ønsket moment, og dra til alle boltene på nytt. Og igjen, begynn på midten og kryssdra alle boltene som i stad.

Da er det bare å sette på toppdekselet og øvre register deksel.

Så er det bare å kjøre i vei.

God tur!

Stoler du nå på Onkel Same????

Satan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboDad

 

Dette er så enkelt atte.

Først skal vi tømme motoren for kjølevæske.

Deretter så skal vi sette motoren på øvre dødpunkt, deretter skal vi løsne dekselene til registerremmen. Av med hjulet til vannpumpa, løsne strammeren til registerremmen.

Av med remmen.

Løsne eksosmanifoilen eller løsne bare røret, så manifoilen blir med.

Koble fra brennstoffslanger og alle slanger ellers til toppen.

Merke plugghettene med sylindernummer og løsne de.

Løsne toppdekselet, løsne strekkboltene til toppen.

Vippe opp toppen og legge denne på arbeidsbenken.

Deretter skal toppen plukkes i biter og alle delene skal legges i system slik at den enkelte del kommer på samme plass igjen når toppen skal settes sammen.

Så er det klart for å rense ALLE deler for olje og sot/eksos.

For å fjerne gamle rester av topppakningen så bruker vi et "negerhode" som fjerner alt uten å slipe av selve toppen. Dette gjøres også på blokka. Blokka renses med sprit og dekkes til med papir eller en ren fille.

Så er det klart for å sette sammen toppen.

Pass på at det ikke ligger igjen rester av "negeren" i kanalene og slikt. Blås det gjerne rent med trykkluft.

Sett sammen delene på sin opprinnelige plass, og rens toppen med sprit der hvor topppakningen skal ligge.

 

Fjern papiret fra blokka og rens blokka en gang til med sprit, før du legger på topppakningen. Bare pass på at det er tørt før du legger den på.

Legg toppen forsiktig på blokka og pass på at den treffer styrehullene sine.

Skru til boltene i toppen, og dra til med fingrene. IKKE med verktøy.

Deretter begynner du å fra til toppen med momentnøkkel, og dette gjøres i flere omganger. Begyn med et lavt moment, for å så ende opp på det momentet som skal være for din bil.

Man starter ALLTID på midten av toppen og tar boltene utover mot endene. Og de skal dras i X. Dvs at man drar til i motsatt hjørne av toppen for den bolten du dro til sist.

Når dette er gjort opp til anbefalt moment, skal man dra over alle boltene på nytt, før man legger på toppdekselet. Husk å skru tilbake moment nøkkelen slik at fjæra i den ikke blir slitt. Sru den helt tilbake til 0, for da beholder du nøyaktigheten i den. Dette er et presisjonsverktøy og skal behandles deretter.

Når du skrur på toppdekselet, så benytt den gamle pakningen. Hvorfor? Det kommer jeg til.

Pass på at registerhjulet på toppen står på merket sitt. (Øvre dødpunkt). For du husket vel å merke deg hvor det merket sto når du tok av toppen????

Sett på registerremmen og stram til med strammeren. Sett en skralle med pipe på veivakslingen og drei veiva rundt den veien motoren skal gå. For Golf 2 GTI skal den gå samme veien som hjulene når du kjører fremover.

Drei motoren rundt 2 runder, og se om alle merkene er der de skal være. Er de det er det bare å sette på resten av delene.

Ikke sett på øvre registerremdeksel på Golfen ennå.

Da skal det bare være å starte opp motoren. Du må sikkert kjøre den litt på starteren før den tenner. For den er jo tom for bensin i systemet sitt.

Når motoren starter, så la denne gå på tomgang og ikke rus den opp i turtall. Sjekk toppen for evt lekkasjer og luft ut kjølesystemet.

når motoren har oppnådd driftstemperatur er det bare å stoppe den og løsne toppdekselet.

Still inn momentnøkkelen til ønsket moment, og dra til alle boltene på nytt. Og igjen, begynn på midten og kryssdra alle boltene som i stad.

Da er det bare å sette på toppdekselet og øvre register deksel.

Så er det bare å kjøre i vei.

God tur!

Stoler du nå på Onkel Same????

Satan

 

 

Et par tillegsopplysninger :P

 

Sjekk at toppakningen ligger rett vei - OBEN på toppakning skal ligge ved motor nr og vis oppover .

 

Så skal boltene trekkes til med 40 nm først - se bilde for rekkefølge. Deretter gjentar du - men denne gang med 60 nm. til slutt skal alle boltene dras til en halv tørn til. Dette krever MYE makt - jeg hadde over 1m arm på skralla da ...

Når du nå er ferdig skal ikke boltene røres mer ( ikke etterteites når den er varm eller.no . Husk også at dette er strekk bolter som ikke må brukes om igjen ....

 

topptiltrekning.JPG

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal montere denne må du sjekke at alle akslingene er på sine merker. Kam akselen har et merke på innsiden av reimhulet - mot motoren , dette merket skal ligge rett vannrett for øvre kant av nedre kammdeksel - på fremsiden av motoren.

 

Du må nå montere reimhjulet på veiven på for så å bruke det merket som er på dette til å justere slik at det peker rett mot merket som er på agregat aksel reimhjulet ( registerreimhjul )

 

Det er like viktig å få agregatakselen rett - ellers får du mye ekstra arbeid med å få tenningen på plass igjen ..

 

Når alle merkene stemmer - setter du på reim - så strammer du opp denne ved hjelp av det eksentriske strammehjulet. Reimen skal kunne vris 90 grader. Sjekk nå at merkene fremdeles stemmer ( det kan ha vert slakk mellom kam reim hjul og agregataaksling som har gjort at dette nå ikke stemmer lenger. Løs i så fal reimen og flytt akslingene tilbake til merkene. Drei så motoren ( ta ut pluggene ) med en skralle eller lignende på veiven ( ikke på kamen ) et par runder - for å ta en siste sjekk. Sett så tilbake på merkene og sjekk disse for å være sikker. Sett på deksler og start opp - rus aldri en motor som nettopp er skrudd på - rus aldri en motor som er kald .La den gå fint og rolig til den er varm. Og nyt golfen videre :)

 

Til forgje innlegg understreker jeg at toppen ikke skal etterteites !

Golf 4 gti 99 mod

 

 

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår