Gå til innhold

Toppakningen

Ranger emnet


Cheron

Anbefalte innlegg

Originally posted by Sonick

 

 

Et par tillegsopplysninger :P

 

Sjekk at toppakningen ligger rett vei - OBEN på toppakning skal ligge ved motor nr og vis oppover .

 

Så skal boltene trekkes til med 40 nm først - se bilde for rekkefølge. Deretter gjentar du - men denne gang med 60 nm. til slutt skal alle boltene dras til en halv tørn til. Dette krever MYE makt - jeg hadde over 1m arm på skralla da ...

Når du nå er ferdig skal ikke boltene røres mer ( ikke etterteites når den er varm eller.no . Husk også at dette er strekk bolter som ikke må brukes om igjen ....

 

topptiltrekning.JPG

 

Stemmer det at man skal bytte ut boltene når man løsner toppen.

Men jeg stusset litt på det utsagnet om at man skal trekke boltene til med ytterligere 180 grader. Fikk ikke dette til å stemme helt, så jeg tok en telefon til fetteren min som er tidligere Volkswagen mekaniker. Han sa det at man KAN gjøre det sånn med strekkbolter, men at det var ikke var noe å anbefale. Dette skyldes at man havner i grenseland med boltene og at man faktisk risikerer å strekke de for mye. Det aller beste er å starte opp motoren og varmkjøre den, og deretter ettertrekke boltene med angitt moment. Det var det aller sikreste. Og siden han er utdannet maskiningeniør i tillegg, så tror jeg mere på ham, enn på Haynes boka. :D

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TurboDad

 

Stemmer det at man skal bytte ut boltene når man løsner toppen.

Men jeg stusset litt på det utsagnet om at man skal trekke boltene til med ytterligere 180 grader. Fikk ikke dette til å stemme helt, så jeg tok en telefon til fetteren min som er tidligere Volkswagen mekaniker. Han sa det at man KAN gjøre det sånn med strekkbolter, men at det var ikke var noe å anbefale. Dette skyldes at man havner i grenseland med boltene og at man faktisk risikerer å strekke de for mye. Det aller beste er å starte opp motoren og varmkjøre den, og deretter ettertrekke boltene med angitt moment. Det var det aller sikreste. Og siden han er utdannet maskiningeniør i tillegg, så tror jeg mere på ham, enn på Haynes boka. :D

Ha en fin dag!

 

Du oppnår vel stort sett det samme... Kjører du motoren ordentlig varm og trekker til mens den enda er ordentlig varm, så må du opp mot 180gr før du har opprinnelig torque...... Dette forutsetter jo at du har gode strekkbolter..... Legeringa i boltene, temperaturen, og smøringen har alt å si for hvor mange grader du trekker pr LbfIn/Nm... OG: Alt på en gang, ikke i rykk og napp! Og ha en fin dag du og!;)

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sonick

Må da si jeg stoler mest på det som står på trykk ...

 

Ja, forsåvidt... Men det står forskjellige ting på trykk og....... (Gå på vannet osv...) Greit å høre andres erfaringer og...... Bittesmå forskjeller på det som ble diskutert her og da.....;)

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Gjest BilDilla

Deretter skal toppen plukkes i biter og alle delene skal legges i system slik at den enkelte del kommer på samme plass igjen når toppen skal settes sammen.

Så er det klart for å rense ALLE deler for olje og sot/eksos.

For å fjerne gamle rester av topppakningen så bruker vi et "negerhode" som fjerner alt uten å slipe av selve toppen. Dette gjøres også på blokka. Blokka renses med sprit og dekkes til med papir eller en ren fille.

Så er det klart for å sette sammen toppen.

Pass på at det ikke ligger igjen rester av "negeren" i kanalene og slikt. Blås det gjerne rent med trykkluft.

 

Hva er et negerhode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BilDilla
Haha søkte du på negerhode ??

 

Negerhode, eller negerkuse er en slags stålbørste på drill.

 

Hehe! Søkte ikke nei, jeg uthevet det med rød skrift selv :P

Men om jeg skal i butikken å spør etter det, hva kaller jeg det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår