Gå til innhold

Hva er egentilg en Newtonmeter?

Ranger emnet

Mr_Jelsa

Anbefalte innlegg

men kan ein da sei at hestekrefter er kor fort ein motor får opp turtalet og dreimomentet er kor mykje krefter den har?

nei.

Newton er måleenhet for kraft, mens hestekrefter er måleenhet for energi.

Si du har en bil som veier 1200 kilo. På jorden og med vanlig jordisk tyngdekraft tilsvarer dette 11 772N (1kg = 9.81N). Dvs. at bilen presser ned på jorden med en kraft på 11 772N.

Nå skal du flytte denne bilen. Hvis du skal flytte denne bilen 1 meter trenger du 11 772Nm for å få dette til å skje.

Allikevel vet du ikke helt hvor fort dette skjer. Det kan godt ta ett sekund, eller det kan ta 8 år. Det er her hestekreftene kommer inn.

Hvis du vil at dette skal skje på ett sekund, trenger du en effekt på 11 772Nms (Newton-meter-sekund), som tilsvarer 11 772 Watt..

Eller 16 hestekrefter.

1 hestekreft tilsvarer ca. 735.5 watt.

Eller, Nm sier hvor sterk motoren er, Hk sier hvor fort det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Viss jeg ganger dreiemomentet med turtallet med mest dreiemoment, og deler det på turtallet med mest hestekrefter så finner jeg hestekrefter på motoren?

Nei. Du finner toppeffekten ved å bruke formelen for effekt over hele dreiemoment-kurven. Så ser du på alle resultatene, maks-effekten blir da på det turtallet hvor du har høyest effekt.

powertdi.jpg

Som vi kan se av bildet, så øker effekten med dreiemoment * turtall. Maks effekt-derimot finnes der motoren fremdeles har en del dreiemoment i forhold til turtall, og er som regel hverken på maks turtall, eller på turtallet med maks dreiemoment.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal du flytte denne bilen. Hvis du skal flytte denne bilen 1 meter trenger du 11 772Nm for å få dette til å skje.

Nå er fysikken min litt rusten, men jeg tror du blander joule = N * m og Nm. Å flytte bilen 1m opp i lufta krever 11772N over en strekning på 1m, altså 11772J.

Men for å løfte bilen, uansett hvor lite, så må en kraft på minimum 11772N brukes.

Setter du så bilen på en 1m lang latmannsarm, så får du ett dreiemoment på 11772Nm.

Hestekrefter er forøvrig ikke en måleenhet for energi, men for effekt.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider