Gå til innhold

Dårlig bremsepedal

Ranger emnet


Carpo

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har slitt med dårlig bremsepedal. Har luftet og luftet systeme som bare det men det hjelper ikke. Har også byttet hovedsylinderen. Men så kom jeg til å tenke på at det er jo en justeringsskruve mellom bremsekraftforsterker og hovedsylinderen. Justerte den ut litt og det vart litt bedre. Men er det farlig å justere på denne? Vil bremsene henge på hele tiden?

Carpo

Volvo 240 classic 1992 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den skruen skal justeres slik at det er tilnærmet null klaring mellom skruen og stempelet i hovedsylinderen.

Dersom du er litt optimistisk å skrur den for langt ut så stenger du "påfylling fra reservoar" og pedalen vil bli lavere og lavere ettehvert som klossene blir slitt.

Altså skal vi ha den så langt ut som mulig uten å ta borti stempelet.

 

Ellers så har vi jo nylig hatt tråden til Esbandos om det samme temaet der har man vel vært innom alle feilene som kan gjøres :respect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den skruen skal justeres slik at det er tilnærmet null klaring mellom skruen og stempelet i hovedsylinderen.

Dersom du er litt optimistisk å skrur den for langt ut så stenger du "påfylling fra reservoar" og pedalen vil bli lavere og lavere ettehvert som klossene blir slitt.

Altså skal vi ha den så langt ut som mulig uten å ta borti stempelet.

 

Ellers så har vi jo nylig hatt tråden til Esbandos om det samme temaet der har man vel vært innom alle feilene som kan gjøres :respect

 

hvordan skal jeg få justerte den riktig da? finner ikke noen andre temaer om akkurat denne justeringskruven

Carpo

Volvo 240 classic 1992 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan skal jeg få justerte den riktig da? finner ikke noen andre temaer om akkurat denne justeringskruven

 

 

nå har jeg vert ute og justert skruven. jeg hadde nok justert den litt for mye ut. skruvde slik at jeg fekk sett på hovedsylynderen akkurat uten å klemme inn stemple på den. er riktig det da ? men har forsatt en dårlig pedal og bremsene er luftet masse. er ikke det. er det noen justering på bremsepedalen inne i bilen ?

Carpo

Volvo 240 classic 1992 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Så navnet mitt var nevnt her.. Nå har det seg faktisk slik at jeg har fått fikset bremseproblemet mitt. Var hovedsylinderen som var ødelagt. Bytta den, å nå klarer jeg å låse hjulene, men har djup pedal.

 

Vil det hjelpe om jeg justerer på den skruen som kommer ut fra forsterkeren? Isåfall, hvordan vet jeg når jeg har skrudd den langt nok ut? Ser at den ikke skal presse inn stemplet, men jeg klarer jo ikke å se mellom der samtidig som jeg skruer fast hovedsylinderen i forsterkeren..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter en kan gjøre dette på.

En er å skru skruen helt inn for deretter å kjenne på slakk'en en får i pedalen, deretter skrur man den litt og litt ut og prøvemonterer hovedsylinderen for hver gang helt til det kun er antydning til slakk

En kan også prøve ca det samme med kun å trykke sylinderen på plass med hånden og justere evt ut til en føler at stangen/bolten tar i før sylinderen er helt inntil servoen,

og deretter ørlite tilbake igjen.

 

Disse to måtene egner seg best for folk med en hvis "feeling"

 

En tredje metode er å sprøyte litt silikonspray på gummitetningene mellom sylinder og reservoar fr deretter å dra dette av sylinderen.Fjern så gummipakningene, finn fram en stk mag-lite(godt fokusert) + en kamerat.

mens du kikker ned i det bittelille hullet inn i sylinderen så tar kompisen din å trykker pedalen 5 mm inn.

Hvis stempelet /gummipakningen beveger seg så er stangen for langt ute, hvis han må trykke mer enn 5 mm så må den justeres litt mer ut.

Håper dette kan hjelpe

 

MvH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Da ble jeg klokere.. Regna med at det var noe i den duren det måtte gjøres ja.. Men ville være helt sikker.. Bremser er ikke min ting.. :b Får prøve detta i morgen. Pedalen går så å si i bunn nå, men klarer å låse hjulene..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått justert den saken slik dere beskriver.. :p

 

 

Blei LITT bedre, men enda er pedalen utrolig djup. har den 2*8 forsterkeren samt hovedsylinder til den, om det har noe å si.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har luftet slik det står i haynesboka.. Step by step.. :p

Ble igrunn ikke noe bedre.. Bremsene funker fint dem, men pedalen tar litt for langt ned.. Tråkker jeg hardt på den, bunner den i gulvet.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår