Gå til innhold

Reparere nytt eksosanlegg

Ranger emnet

jcberg

Anbefalte innlegg

Hei

Har satt på ny eksos på en bil jeg har, men gjorde jo selvfølgelig en feil :knock:

Det fungerer slik at det er skjært ut et spor i det ene røret, og her har de videt ut røret bittelitt slik at man kan "skli" det andre røret inn og deretter sette på en klemme av noe slag for å få det tett.

Det har jeg fått til på skjøten mellom downpipe og fremre lyddemper, men ikke på skjøten mellom fremre og bakre lyddemper.

Har antageligvis enten ikke fått røret langt nok innpå i kombinasjon med å ha satt klemmen for langt innpå røret og dratt til altfor hardt slik at det siver eksos ut i skjøten. Går heller ikke å gjøre om på det, det lekker uansett :(

Lurte på om dere har noen gode løsninger på dette?

Går det an å bruke noe slikt:

Biltema Norge

rundt skjøten og sette på denne drittklemma og få det til å holde, eller "må" jeg sveise det fast?

Har kun mulighet til å få lånt pinnesveis, og eksosanlegget er laget i veldig tynt støpegods, så veit ikke helt åssen det går. I tillegg kan jeg egentlig ikke sveise, men får da til noe som ligner. Dette er jo en utrolig enkel sveis uansett. Står også et MIG-apparat i garasjen, men har ikke gass til det.. går det å sveise uten gass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort var å finne eksakt hvor lekkasjen er (du vil se det raskt pga. sot der).

Så funker sånn "Gun gum" tettepasta fint til slikt. Men det nytter nok ikke å tette etterpå, du bør løsne på eksosklemma, ta rørene fra hverandre og montere på nytt med pasta mellom. Da før du trykk på pastaen, og den vil tette godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...