Gå til innhold

Optimale delefrekvens?

Ranger emnet

ThaJaCkal

Anbefalte innlegg

Originally posted by Mainiac

31, noe Hz er altfor lavt.. hørbare område er bare 20-20kHz.. hva er da pointet med å la bassen bare ha 31Hz? et høyttalerelement kan jo ikke spille hele frekvensområdet.. derfor deler man opp.. la bassen spille opp til 350-400Hz.. mellomtona opp fra 300 til 5-6000 Hz og diskanten fra 4000 og oppover..

delefrekvens på 350-400Hz på bassen i en bil blir nok helt ubruktbart å høre på... noe særlig over 100Hz er vel bare dumt..

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

31, noe Hz er altfor lavt.. hørbare område er bare 20-20kHz.. hva er da pointet med å la bassen bare ha 31Hz? et høyttalerelement kan jo ikke spille hele frekvensområdet.. derfor deler man opp.. la bassen spille opp til 350-400Hz.. mellomtona opp fra 300 til 5-6000 Hz og diskanten fra 4000 og oppover..

Kanskje det er for lavt for deg men som jeg har skrevet tidligere så kommer det helt ann på montering, type elementer og bil. Og for å gjøre det helt klart. Jeg har 8" midbass som er dobbelt spolet, 800W effekt og en vekt på 10 kg/stk. Disse er bygget for å klare å spille dypt og tøft. Siden jeg ønsker å ha mest mulig av lydinformasjonen foran i min bil har jeg valgt de elementene, og kan derfor dele så ekstremt lavt på midbassen. Disse spiller opp til 100Hz hvor mellomtonen min overtar.

I min bil funker det bra, men 350-400Hz er langt opp i stemmeregisteret og ett bass element er ikke spesiellt bra til å gjengi stemmer korrekt. Det er vel ikke helt gunstig for lydbildet hvis endel av stemmene kommer fra baksiden av baksetet (hvor de fleste har bassen plassert men hvis det funker for deg så for all del...

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier her vil IKKE fungere korrekt i praksis i en bil. Det er det mange grunner til, men her er de viktigse:

- Lokalisering av element.

Men en slik delefrekvens du her forespeiler, vil man lett kunne lokalisere bassen bakfra, noe som er uønsket om man øansker en tilnærmet riktigst mulig gjengivelse. Frekvenser over 100Hz er lette å rettningsbestemme, derfor bør delefrekvensen ligge under dette. Lydbildet vil derfor flytte seg frem og tilbake i kupeen.

- Tonal balanse

Med en slik løsning vil subbene spille mellombass. I og med at bassene som oftest sitter bak, vil man få et redusert nivå i mellombassen. Dette er ikke ønskelig. Samt at subber ofte er lite egnet til å spille mellombass. (gjelder hovedsaklig langslagsbasser)

- Svingspole induktans

Flere av de nyere sub elementene har en relativt høy svingspole induktans som en følge av konstruksjonen av svingspolen/ motoren. Dette er ofte en konsekvens av lang slaglende. Dette gjør at dem mister MYE dynamikk så høyt opp i frekvens, og vil følgelig låte slapt og kjedelig.

Dette var kun noe få av grunnene til at løsningen din ikke fungerer. Noen som vil ha flere grunner, ikke nøl med å spørre.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80Hz er en frekvens som fungerer bra i de fleste biler og anlegg. Husk at dagens musikk har bass som fremheves ved 45-50Hz. ( Techno, Trance,pop) eldre Cd'er kan variere noe mer. Annen type musikk er også spilt inn anneledes. Men 80 Hz bør fungere bra.

Roy Andersen

TRU

Cerwin-vega!

VIBE

Lanzar

Pyle

www.soundpressure.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

- Svingspole induktans

Flere av de nyere sub elementene har en relativt høy svingspole induktans som en følge av konstruksjonen av svingspolen/ motoren. Dette er ofte en konsekvens av lang slaglende. Dette gjør at dem mister MYE dynamikk så høyt opp i frekvens, og vil følgelig låte slapt og kjedelig.

Dette var kun noe få av grunnene til at løsningen din ikke fungerer. Noen som vil ha flere grunner, ikke nøl med å spørre.

mvh

Dette var virkelig interresant! Om du kunne utdypet litt mer hadde jeg satt pris på det!

Og hva legger DU i ordet dynamikk her? Har et Focal 13" element med kort slaglengde

som jeg nå begynner å lure på om jeg bør dele høyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

Dette var virkelig interresant! Om du kunne utdypet litt mer hadde jeg satt pris på det!

Og hva legger DU i ordet dynamikk her? Har et Focal 13" element med kort slaglengde

som jeg nå begynner å lure på om jeg bør dele høyt :)

Du bør ikke dele bassen høyere bare fordi det er kort slag. Du kommer ikke utenom problemet med lokalisering av dybassen. fordelen med basser med kortere slag (ofte Europeiske basser ), er at dem ofte fungerer greit lenger opp i frekvens, men det batyr ikke at man ikke må ta hensynt til begrensninger som følger av plassering av bass i bil.

Det er så mange vurderinger som må taes her, og mange problem stillinger som må vurderes, samt kompromisser som må inngåes, at det kan skrives utrolig mye om det.

Med dynamikk mener jeg hvorrdan elementet reagerer på/gjengir de ulike tonevariasjonene/transientene som ligger i musikken. Veldig enkelt forklart.

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Du bør ikke dele bassen høyere bare fordi det er kort slag. Du kommer ikke utenom problemet med lokalisering av dybassen. fordelen med basser med kortere slag (ofte Europeiske basser ), er at dem ofte fungerer greit lenger opp i frekvens, men det batyr ikke at man ikke må ta hensynt til begrensninger som følger av plassering av bass i bil.

Det er så mange vurderinger som må taes her, og mange problem stillinger som må vurderes, samt kompromisser som må inngåes, at det kan skrives utrolig mye om det.

Med dynamikk mener jeg hvorrdan elementet reagerer på/gjengir de ulike tonevariasjonene/transientene som ligger i musikken. Veldig enkelt forklart.

???? Dette stemmer vel ikke helt vel? En subwoofer er ikke designet for å spille høyt opp i frekvens, skulle derfor veært fint å vite hva du definerer som høyt opp i frekvens?? Suwooferens oppgave er å gjengi signaler opp til MAKS 100-120Hz over dette er det midbassen som arbeider. Når du også nevner forskjellen på Europeiske subwoofere og andre subwoofere kan vel legge frem litt tall som støtter denne påstanden, for dette er nytt for meg. Mange Europeiske basser har lang slaglengde som de Amerikanske. Her er det fint litt forskjell.

Roy Andersen

TRU

Cerwin-vega!

VIBE

Lanzar

Pyle

www.soundpressure.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Roy

???? Dette stemmer vel ikke helt vel? En subwoofer er ikke designet for å spille høyt opp i frekvens, skulle derfor veært fint å vite hva du definerer som høyt opp i frekvens?? Suwooferens oppgave er å gjengi signaler opp til MAKS 100-120Hz over dette er det midbassen som arbeider. Når du også nevner forskjellen på Europeiske subwoofere og andre subwoofere kan vel legge frem litt tall som støtter denne påstanden, for dette er nytt for meg. Mange Europeiske basser har lang slaglengde som de Amerikanske. Her er det fint litt forskjell.

f.eks. i PA-sammenheng brukes jo både 12 og 15tommere ganske så langt opp i frekvens...

og,i hjemmehøyttalerne mine er 12tommerne delt på rundt 300Hz,og der tar en 6,5" over..

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TG1

f.eks. i PA-sammenheng brukes jo både 12 og 15tommere ganske så langt opp i frekvens...

og,i hjemmehøyttalerne mine er 12tommerne delt på rundt 300Hz,og der tar en 6,5" over..

Fint du tok opp nettopp det der. PA høyttalere kan for det første ikke sammenlingnes med hifi og bilstereo i det hele tatt.

12" og 15" elementene som sitter i PA topper spiller sjeldent under 50Hz nettopp av den enkle grunn at de er midbassere og ikke subwoofere. PA subwoofere spiller kun de laveste frekvensene i et oppsett. Hvis du har hørt et par PA høyttalere ( Topper ) så spiller de faktisk ganske så flatt! og slaglengden på de bass elementene er lik null sammenlingnet med subwoofere. Det er jo faktisk en grunn til at man bruker separerte bunner og topper. og kjører aktiv deling på det. Vil du dra inn PA i denne diskusjonen er du temmelig langt ute å padler.

Når du nevner at dine hifi høyttalere spiller opp til 300Hz finnes det en logisk forklaring til det. Hifi høyttalere har en passiv deling internt i kabinettet, hvor også alle elementene sitter samlet. For at lydbildet ikke skal bli hullete, eller lettere sagt mangelfull er det helt nødvendig med en slik dele frekvens. En annen faktor er at du har disse høyttalerene i en helt annen lytte posisjon enn i en bil. Å lage en hifi høyttaler med 1 subwoofer+1 midwoofer+1 mellomtone+1 diskant ville ha kostet det vit ut av øya og litt til. Dessuten ville delefilteret ha blitt vanskelig å få linjært. Derfor velger de fleste produsenter å ta noen snarveier på dette område. Dessuten er ikke hifi bassere rene subwoofere, men som de heter i de fleste tilfeller woofere. Woofer er en bass som er laget for å spille i et større frekvens område enn en SUBwoofer.

Roy Andersen

TRU

Cerwin-vega!

VIBE

Lanzar

Pyle

www.soundpressure.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Roy

Fint du tok opp nettopp det der. PA høyttalere kan for det første ikke sammenlingnes med hifi og bilstereo i det hele tatt.

12" og 15" elementene som sitter i PA topper spiller sjeldent under 50Hz nettopp av den enkle grunn at de er midbassere og ikke subwoofere. PA subwoofere spiller kun de laveste frekvensene i et oppsett. Hvis du har hørt et par PA høyttalere ( Topper ) så spiller de faktisk ganske så flatt! og slaglengden på de bass elementene er lik null sammenlingnet med subwoofere. Det er jo faktisk en grunn til at man bruker separerte bunner og topper. og kjører aktiv deling på det. Vil du dra inn PA i denne diskusjonen er du temmelig langt ute å padler.

Når du nevner at dine hifi høyttalere spiller opp til 300Hz finnes det en logisk forklaring til det. Hifi høyttalere har en passiv deling internt i kabinettet, hvor også alle elementene sitter samlet. For at lydbildet ikke skal bli hullete, eller lettere sagt mangelfull er det helt nødvendig med en slik dele frekvens. En annen faktor er at du har disse høyttalerene i en helt annen lytte posisjon enn i en bil. Å lage en hifi høyttaler med 1 subwoofer+1 midwoofer+1 mellomtone+1 diskant ville ha kostet det vit ut av øya og litt til. Dessuten ville delefilteret ha blitt vanskelig å få linjært. Derfor velger de fleste produsenter å ta noen snarveier på dette område. Dessuten er ikke hifi bassere rene subwoofere, men som de heter i de fleste tilfeller woofere. Woofer er en bass som er laget for å spille i et større frekvens område enn en SUBwoofer.

jada,jeg er fullstendig klar over at PA-elementer er spesielle. poenget mitt var at det fins elementer som er beregnet på å brukes høyere opp i frekvens enn 100Hz,og elementer som er beregnet på bruk i bil er vanligvis ikke noe særlig bra på høyere frekvenser.

er for det meste enig i det du skriver,og jeg skulle gjerne ha skrevet mer,men jeg har ikke tid nå.. ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Roy

Faktisk så stemmer det jeg sier ganske bra generelt sett. Det finnes selvsagt unntak begge veier. Amerikanere er ofte mer optatt av "displacement" enn europeere, unntak finnes selvsagt, og jeg snakker i utgangspunktet her om basser generelt. Legg også merke til at jeg skriver europeiske i parantes.

Jeg er fullstendig klar over hva en suwoofer sin oppgave er, tror ikke det er noe behov for å fortelle meg dette. Problemet er ofte at endel langslagsbasser ikke kan spille så høyt som 100-120Hz grunnet bl.a høy svingspole induktans. For en sub regner jeg faktisk 100-150Hz for å være høyt. Om du hadde giddet ;) å lese det som står, så ville du muligens forstått at jeg snakker om en funksjon, ikke om hva man bør gjøre med elementet. Selv om elementet delses ved en gitt frekvens, kan faktisk elementets opptreden ved høyere frekvenser ha en betydning totalt sett.

Generelt så er det en trend mot lengere slag på europeiske basser og, men fortsatt er europeere litt mer "måteholdene" når det gjelder slag.

Eksepelvis er mange amerikanske basser nå opp i over 38mm slag hver vei lineært, mens mange europeere holder seg fortsatt til under det halve. Dette har i mange sammenhenger en begrunnelse i ulik lydfilosofi og den nevnte "displacement" faktoren.

Dette gjelder ikke bare elementer til bilstereo, men også elementer til hjemmebruk. Trendene er egentlig ganske like på element siden.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hører ut som ett vanlig 3veis system.

Men ah har jo subb i tillegg.

Med andre ord, så har han valgt midbass/mellombass spille 31,5 og opp til mellomtone.

Og latt en større sub spille det under, noe lavt, men ønsker han en meget presis bass, så er jo mindre ellementer best til dette. Og så latt han en større subb grumse til helt i bånn. og den spiller nok ikke så mye, men de gangene musikken stikker så dypt, så blir det riktig, etter han sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider