mfafa Skrevet November 30, 2003 Rapporter Share Skrevet November 30, 2003 Det vi kommer inn på nå er ganske interresant. Betyr det at han kjører et dedikert elektronisk delefilter? Nå har han sikkert egne forsterkere til hver av komponentene. Ellers ser jeg ikke hvordan han skal klare å dele frekvensene. Unntak hvis man tyr til passiv deling selvfølgelig (dvs.deling på effektsiden i en forsterker), noe som stjeler effekt/følsomhet/dynamikk. Det er aktiv deling i "alle" bilforsterkere, men langt fra alle produsenter har lagt inn muligheten for høypass (til oppdagelse har min Phoenix Gold XS2500 valgfritt LP/HP). Dette betyr at for å hindre at "midbassen" ikke spiller dypere enn, da i dette tilfellet, 31,5hz, må forsterkeren ha høypassfilter, hvis ikke man deler passivt. Slik vil jo midbassen spille altfor høyt OPP i frekvens, så man er dømt til passive filtre. Da er det like greit med lavpassfilter i forsterkeren og passivt høypassfilter før elementet. Den mest sofistikerte løsningen er da egen filterboks som deler alle frekvensene på signalsiden. Filteret skulle da hatt flere moduler slik at man kan ta ut signalet 3 steder, med dedikert, justérbart, filter til hver utgang. Filteret for midbass blir litt spesielt da det må dele både oppe og nede (båndpass). Skulle vært morro å prøvd å lage denne! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mfafa Skrevet November 30, 2003 Rapporter Share Skrevet November 30, 2003 Mens vi er inne på temaet: Hvor stort problem er det at f.eks. frontsettet IKKE er høypassfiltrert, slik at dette også får med seg de dypeste tonene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet November 30, 2003 Rapporter Share Skrevet November 30, 2003 Originally posted by mfafa Det vi kommer inn på nå er ganske interresant. Betyr det at han kjører et dedikert elektronisk delefilter? Nå har han sikkert egne forsterkere til hver av komponentene. Ellers ser jeg ikke hvordan han skal klare å dele frekvensene. Unntak hvis man tyr til passiv deling selvfølgelig (dvs.deling på effektsiden i en forsterker), noe som stjeler effekt/følsomhet/dynamikk. Det er aktiv deling i "alle" bilforsterkere, men langt fra alle produsenter har lagt inn muligheten for høypass (til oppdagelse har min Phoenix Gold XS2500 valgfritt LP/HP). Dette betyr at for å hindre at "midbassen" ikke spiller dypere enn, da i dette tilfellet, 31,5hz, må forsterkeren ha høypassfilter, hvis ikke man deler passivt. Slik vil jo midbassen spille altfor høyt OPP i frekvens, så man er dømt til passive filtre. Da er det like greit med lavpassfilter i forsterkeren og passivt høypassfilter før elementet. Den mest sofistikerte løsningen er da egen filterboks som deler alle frekvensene på signalsiden. Filteret skulle da hatt flere moduler slik at man kan ta ut signalet 3 steder, med dedikert, justérbart, filter til hver utgang. Filteret for midbass blir litt spesielt da det må dele både oppe og nede (båndpass). Skulle vært morro å prøvd å lage denne! :) Dette er overhode ingen problem. En kan klare dette ved kun 1 stk stereo forsterker. flere forsterker verken gjør dette enklere eller vanskligere, kun åpner for flere muligheter. Men sier vi 3 forsterkere så velger en self. elektronisk dele filter før forsterkerene. Velger en passiv deling, så ville jeg gjort det hele vein, ikke lavpass elektronisk og høypass passiv, en skal jo opprettholde likhet i delefiltrett. ved bruk av gode komponenter og 24Db filter kan en holde effekt tapet på minimum. Men dette er vel løsninger for hjemme hi-fi. I bil er det nok greiest med elektronisk deling. Midbass og deling oppover og nedover, er std. deling i mellom registret. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet November 30, 2003 Rapporter Share Skrevet November 30, 2003 Originally posted by mfafa Mens vi er inne på temaet: Hvor stort problem er det at f.eks. frontsettet IKKE er høypassfiltrert, slik at dette også får med seg de dypeste tonene? Du vil lettere få forvrenging, siden mellomtonen skall spille bass. det vil si, du kan ikke spille fult så høyt, som ved høypass filter. Og lyden vil tydlig få farginger, og forvrengninger. T.... Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet November 30, 2003 Rapporter Share Skrevet November 30, 2003 Originally posted by mfafa Det vi kommer inn på nå er ganske interresant. Betyr det at han kjører et dedikert elektronisk delefilter? Nå har han sikkert egne forsterkere til hver av komponentene. Ellers ser jeg ikke hvordan han skal klare å dele frekvensene. Hvis du ser i min signatur så ser du at det sitter en Pioneer P9 med DSP boks, samt 3 stk forsterkere. 2 stk 4 kanalere og en monoblokk i bilen. Det vil si at jeg har de aller fleste mulighetene til å justere og kose meg som jeg vil. Jeg har 5 forskjellige minneposisjoner slik at jeg har justert inn ettersom hvordan type musikk jeg hører på. Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg