johnhell Skrevet April 28, 2008 Rapporter Share Skrevet April 28, 2008 Er ganske ny i gamet, og har kun hatt bilen min i drøyt hallt år. Men liker godt bilpleie og henger mye her på forumet og lærer masse. Jeg clayet bilen min nettopp og var meget fornøyd med resultatet, men har ennå endel swirls på bilen, noe som jeg regner for som normalt på en 13 år gammel bil. Så jeg har i det siste vurdert å kjøpe en DA polermaskin for å prøve å få vekk disse swirlsene. Men så kommer hovedspørsmålet: Jeg har sett på mange av trådene hvor folk utbedrer swirls og riper ved bruk av maskin og div middler. Mange av disse innholder vel slipemidler regner jeg med. Blir ikke da bilen ujevn i lakken etter å korrigere på enkelte plasser, feks for å få vekk en ripe på en plass? Ser jo på bildene hvor det er riper som ser skikkelig dype ut. Må man ikke da polere ned klarlakken for å få dette fint? Jeg har jo sett resultatene av disse bildene, og det ser jo helt utsøkt ut. Men hvordan ser disse ut etter la oss si ett halvt år uten noe stell. Eller hvordan ville bilen sett ut, hvis du avfettet hele bilen rett etter en slik korrigering? Ville ikke det da vært store forskjeller i lakken etter hvor du har fjernet riper og ikke? Kanskje dette er et veldig dumt sørsmål, men jeg lurer veldig på dette. Så takker for alle svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
911turbo993 Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Det stemmer at alle polisher som skal korrigere lakk må ha slipemidler i seg for å kunne gjøre jobben - her finnes det mer eller mindre aggresive varianter etter hvilken jobb man skal gjøre, samt forskjell i hardhet på puter (jo hardere jo mer "tar" den). Forsøk alltid med den minst aggresive kombinasjonen først. Du har helt rett i at lakken vil være tynnere hvor du har korrigert for riper enn hva den var før du begynte. Når det er sagt så vil du oppleve at lakkens tykkelse normalt sett varierer over et helt kjøretøy - om du har tilgang til det så kan dette måles med et "paint gauge meter" (eller en lakktykkelsesmåler) - uten at det gjør noe for utseendet. At lakken har noe forskjellig tykkelse vil ikke ha noe å si på utseendet så lenge du ikke korrigerer for dypt, det vil si at du skader lakken (brenner, går for dypt) med maskinen. Det som er viktig for finishen er at lakkoverflaten er jevn uten "kanter" (riper) som gir brytninger i refleksjonen i lakken. En ripe er jo kun en brytning i refleksjonen. En DA maskin er fint å begynne med om du ikke har all verdens erfaring, men ingenting kan erstatte en roterende på litt hardcore lakkorreksjon, men her bør man ha øvd litt før man begynner på Ferrarien da faren for å skade lakken er noe høyere... Avslutt alltid med en en god voks eller sealer for å bevare resultatet (det er jo begrenset hvor mange ganger man kan gjøre grove korrigeringer av en lakk):-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trogha Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Jepp, de fleste produkter som skal korrigere inneholder slipemidler. Man går jo som regel over hele bilen og ikke bare et bestemt område, og selv om man må fjerne noen dypere riper her og der er det fortsatt vanskelig/umulig å se ujevnheter i lakken. (har aldri sett det selv ihvertfall) Du vil heller ikke se noen forskjell om du avfetter bilen rett etter polering, så fremst du ikke har brukt produkter som fyller riper istedet for å fjerne dem. Du kan jo kjøpe roterende maskin fra biltema og f.eks menz 106ff eller optimum polish og hvite sonus pad`s for å prøve deg frem. Den biltema maskinen er ganske svak og i kombinasjon med nevnte produkter er det vanskelig å gjøre så mye skade. Bare et tips:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnhell Skrevet April 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Men er det ikke fare for at klarlakken slipes vekk ved ripekorrigering? Og det må vel gå an å se hvis man avfetter etterpå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trogha Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Men er det ikke fare for at klarlakken slipes vekk ved ripekorrigering? Og det må vel gå an å se hvis man avfetter etterpå? Med grov pad og produkt må man være litt obs. og man kan gå igjennom klarlakken hvis man er uforsiktig, spesielt kanter og profiler er utsatt. Dette er selvfølgelig veldig avhengig av om bilen har mye/lite klarlakk og om det er hard eller myk lakk, men du skal ikke være redd for å gå igjennom klarlakken med de produktene som ble nevnt tidligere. Har fjernet bra med dype riper på mange biler uten at man klarer å se noe som helst. Maskinen skal bestandig være i bevegelse (spesielt m/grov pad og produkt) og man fjerner ikke bare lakk akkurat der ripen(e) er, men på et større område. Skjønner ikke hvorfor du tror at man skal se ujevnheter etter avfetting, har vel ikke noe å si om man avfetter eller ikke... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnhell Skrevet April 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Jeg tenkte at mengder med polish/wax dekket det...men nå skjønner jeg det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
honnings88 Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Poenget med korrigering er jo å "fjerne" ripene permanent. Altså istedenfor å fylle de med dårlig polsih/wax. Da vil du ikke få alle ripene tilbake første gang du bruker avfetting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trogha Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Hvis du er skeptisk til å begynne rett på din egen bil kan du jo prøve å få tak i et gammelt panser ol. fra høggern, evt. spør en kompis om å få låne bilen litt..:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.