SinnaSatan Skrevet April 28, 2008 Rapporter Share Skrevet April 28, 2008 Hei igjen Som tidligere nevnt bygger jeg meg et par små 16 liters kasser til et par 10" RF. Jeg har lest en del i dette forumet, og har fått med meg at hvis man har en lukket kasse, så skal denne være tett. Vel, min er vel nå nesten vanntett tror jeg, 19mm MDF som er limt og skrudd, samt at det påført sikaflex langs alle hjørner og skjøter. Den er tett. Også var det en fyr jeg snakka med som sa at jeg måtte ha et ventilasjonshull i den. Ikke en port, men et 1mm hull eller noe som ikke har noen betydning for lyden, men som skal være til trykkutligning. Ta følgende scenario: Det er en sjelden varm sommerdag, og som kjent kan det lett bli >50 grader innvending i en bil som står i sola. Og noe som også er kjent, er at luft ekspanderer når temperaturer øker. Du hiver deg inn i bilen som holder over 50 grader, og hiver på noe sånt som Diezelpower til Prodigy (eller noe annet med hardtslående, dype, relativt lange bass-slag). Trykket er nå høyere i kassa pga. temperaturen enn vanlig og trykket øker/faller hver gang bassen slår. Vel, noe må gi, og kassa kommer ikke til å gi, og da står basseren for tur. See where I'm going? Er det noe holdt i dette her, eller er det bare svada? Påvirker det lyden (ett 1mm hull i siden)? Burde jeg gjøre det bare for sikkerhetsskyld? Ta høyde for at denne kassa er så godt som hermetisk forselget (sett bort fra selve hullet til basseren). Takker og bukker ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet April 28, 2008 Rapporter Share Skrevet April 28, 2008 Når fekk du den infoen? 1 April? Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SinnaSatan Skrevet April 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Nope... :shake Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Du kan ta det helt med ro, vedkommende som gav deg dette tipset kan tydeligvis lite teori om emnet... Bass er trykkforskjeller i luft, verken mer eller mindre. ALL lyd er trykkforskjeller i luft. Mer trykkforandringer gir økt lydtrykk ;) Selv et pinglete basselement vil skape mer trykk i en lukket kasse når man spiller på normale volum enn selv den mest ekstreme temperaturforandring man vil støte på i en bil. Tenk bare på noen av de sykere basselementene, hva slags trykk tror du ikke oppstår inni slike kasser når det spilles for full pupp? Dersom det virkelig oppstod et statisk overtrykk inni kassa ville jo elementet "bult ut". Et slikt fenomen har jeg aldri verken sett, hørt om eller lest om i noe faglitteratur... Og til slutt blir en kasse aldri 100% tett. Selv om kassen i seg selv er tett vil blant annet elementets oppheng, membran og støvhette lekke ganske mye luft. Myth busted ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oledeg Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Du kan ta det helt med ro, vedkommende som gav deg dette tipset kan tydeligvis lite teori om emnet... Bass er trykkforskjeller i luft, verken mer eller mindre. ALL lyd er trykkforskjeller i luft. Mer trykkforandringer gir økt lydtrykk ;) Selv et pinglete basselement vil skape mer trykk i en lukket kasse når man spiller på normale volum enn selv den mest ekstreme temperaturforandring man vil støte på i en bil. Tenk bare på noen av de sykere basselementene, hva slags trykk tror du ikke oppstår inni slike kasser når det spilles for full pupp? Dersom det virkelig oppstod et statisk overtrykk inni kassa ville jo elementet "bult ut". Et slikt fenomen har jeg aldri verken sett, hørt om eller lest om i noe faglitteratur... Og til slutt blir en kasse aldri 100% tett. Selv om kassen i seg selv er tett vil blant annet elementets oppheng, membran og støvhette lekke ganske mye luft. Myth busted ;) Må si meg enig med deg der, elementet ville vel sett ut som ene cadenceelementet jeg testet da? Siter Teamsjef For Team Din-Bilstereo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet April 29, 2008 Rapporter Share Skrevet April 29, 2008 Hoho, det kunne se ut til at den spolen hadde fått mer fart enn membranen var villig til å være med på! Liiitt for svak membran kanskje? :D Det var ikke helt det jeg mente (men det skjønte du sannsynligvis). Gøyalt bilde var det uansett ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oledeg Skrevet April 30, 2008 Rapporter Share Skrevet April 30, 2008 er egentlig ikke så svak membran, var første gang importøren hadde sett loe liknende :) Siter Teamsjef For Team Din-Bilstereo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SinnaSatan Skrevet April 30, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2008 Takker for svar folkens! Det var det jeg trodde også. Fyren er en litt sånn "da skjønner du ikke fysikken som inngår her da" type, som enten har full peil på saken, eller så er det "det aner jeg ikke". Aldri noe midt i mellom, og i dette tilfellet hadde han jo selvsagt "full peiling".. Duh.. tror ikke det nei :shake Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet April 30, 2008 Rapporter Share Skrevet April 30, 2008 Om han mener han selv skjønner fysikken bak bør det jo ikke være noe problem for ham å sette opp en tabell til deg over hvor mye overtrykk som blir i kassa ved hva slags temperaturer. Hva vil det atmosfæriske trykket i kassa f.eks. være ved 45 grader Celcius? Og hvor langt ut vil elementet trykkes dersom det har en membranflate på 550 cm2 ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg