Gå til innhold

Ventilasjon/overtrykkshull i basskasse

Ranger emnet


SinnaSatan

Anbefalte innlegg

Hei igjen

 

Som tidligere nevnt bygger jeg meg et par små 16 liters kasser til et par 10" RF.

 

Jeg har lest en del i dette forumet, og har fått med meg at hvis man har en lukket kasse, så skal denne være tett. Vel, min er vel nå nesten vanntett tror jeg, 19mm MDF som er limt og skrudd, samt at det påført sikaflex langs alle hjørner og skjøter. Den er tett.

 

Også var det en fyr jeg snakka med som sa at jeg måtte ha et ventilasjonshull i den. Ikke en port, men et 1mm hull eller noe som ikke har noen betydning for lyden, men som skal være til trykkutligning.

 

Ta følgende scenario:

Det er en sjelden varm sommerdag, og som kjent kan det lett bli >50 grader innvending i en bil som står i sola. Og noe som også er kjent, er at luft ekspanderer når temperaturer øker.

Du hiver deg inn i bilen som holder over 50 grader, og hiver på noe sånt som Diezelpower til Prodigy (eller noe annet med hardtslående, dype, relativt lange bass-slag).

Trykket er nå høyere i kassa pga. temperaturen enn vanlig og trykket øker/faller hver gang bassen slår. Vel, noe må gi, og kassa kommer ikke til å gi, og da står basseren for tur.

See where I'm going?

 

Er det noe holdt i dette her, eller er det bare svada?

Påvirker det lyden (ett 1mm hull i siden)?

Burde jeg gjøre det bare for sikkerhetsskyld?

Ta høyde for at denne kassa er så godt som hermetisk forselget (sett bort fra selve hullet til basseren).

 

Takker og bukker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det helt med ro, vedkommende som gav deg dette tipset kan tydeligvis lite teori om emnet...

 

Bass er trykkforskjeller i luft, verken mer eller mindre. ALL lyd er trykkforskjeller i luft. Mer trykkforandringer gir økt lydtrykk ;)

 

Selv et pinglete basselement vil skape mer trykk i en lukket kasse når man spiller på normale volum enn selv den mest ekstreme temperaturforandring man vil støte på i en bil. Tenk bare på noen av de sykere basselementene, hva slags trykk tror du ikke oppstår inni slike kasser når det spilles for full pupp?

 

Dersom det virkelig oppstod et statisk overtrykk inni kassa ville jo elementet "bult ut". Et slikt fenomen har jeg aldri verken sett, hørt om eller lest om i noe faglitteratur...

 

Og til slutt blir en kasse aldri 100% tett. Selv om kassen i seg selv er tett vil blant annet elementets oppheng, membran og støvhette lekke ganske mye luft.

 

Myth busted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det helt med ro, vedkommende som gav deg dette tipset kan tydeligvis lite teori om emnet...

 

Bass er trykkforskjeller i luft, verken mer eller mindre. ALL lyd er trykkforskjeller i luft. Mer trykkforandringer gir økt lydtrykk ;)

 

Selv et pinglete basselement vil skape mer trykk i en lukket kasse når man spiller på normale volum enn selv den mest ekstreme temperaturforandring man vil støte på i en bil. Tenk bare på noen av de sykere basselementene, hva slags trykk tror du ikke oppstår inni slike kasser når det spilles for full pupp?

 

Dersom det virkelig oppstod et statisk overtrykk inni kassa ville jo elementet "bult ut". Et slikt fenomen har jeg aldri verken sett, hørt om eller lest om i noe faglitteratur...

 

Og til slutt blir en kasse aldri 100% tett. Selv om kassen i seg selv er tett vil blant annet elementets oppheng, membran og støvhette lekke ganske mye luft.

 

Myth busted ;)

 

Må si meg enig med deg der, elementet ville vel sett ut som ene cadenceelementet jeg testet da?

 

Bilde005-1.jpg

Teamsjef For

Team Din-Bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens!

Det var det jeg trodde også.

Fyren er en litt sånn "da skjønner du ikke fysikken som inngår her da" type, som enten har full peil på saken, eller så er det "det aner jeg ikke". Aldri noe midt i mellom, og i dette tilfellet hadde han jo selvsagt "full peiling".. Duh.. tror ikke det nei :shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han mener han selv skjønner fysikken bak bør det jo ikke være noe problem for ham å sette opp en tabell til deg over hvor mye overtrykk som blir i kassa ved hva slags temperaturer. Hva vil det atmosfæriske trykket i kassa f.eks. være ved 45 grader Celcius? Og hvor langt ut vil elementet trykkes dersom det har en membranflate på 550 cm2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår