Gå til innhold

206 anlegg fra scracth. Hva trengs og hvordan?

Ranger emnet

ZpiFF

Anbefalte innlegg

Legger ved en tegning av en 206 (med nesa vendt opp og det firkanta i fronten er et batteri) med oppsett på hvor jeg vil ha høytalere/sub/spiller/forsterker.

Det jeg lurer på er om noen kan fortelle hvilke kabler jeg trenger og hvor disse skal trekkes. Tegn gjerne opp på tegningen for det er det den er til.

Burde jeg kjøre alt på forsterker? (Gjør det i gamle bilen i dag og funker fett)

Hvor skal jeg jorde? Hvor skal jeg trekke signalkabel? Hva annet trengs for å få lyd i alt?

Kort sagt, installer anlegget for meg på tegningen og fortell hvordan du har gjort det :)

Bilen har jo abs og det som er og jeg hørte at man ikke burde tukle for mye med strømmen slik at det ikke skal gå til helvete med "hjernen" i bilen. Hvordan kan jeg unngå å overspenne hele computersystemet?

Tusen takk på forhånd!!

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

*1982 Opel Ascona C 1.6s -Ihjelkjørt

*1984 Opel Ascona C 1.6s -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk så tykk ledning som mulig fra batteriet, til forsterker(e). Husk å montere sikring så nærme batteriet som mulig. Skal være lik eller ett hakk større enn sikring på forsterker(ene).

Denne ledningen legger du på venstre side av bilen. Sammen med bilens eksisterende ledningsnett.

Så legger du signalkabler fra spilleren til forsterker(e). På høyre sida av bilen. Der legger du også høytalerkablene fra forsterkeren til høytalerene foran. Og remote ledningen fra spilleren til forsterkeren.

Jordingsledninger skal være så korte som mulig. De skal gå rett til chassis.

Skal du ha flere forsterkere, lønner det seg å bruke en splittblokk i nærheten av forsterkerene. Gjerne med sikringer i.

Skal du trekke ca300watt eller mer, bør du bruke en kondensator også. Den skal i såfall kobles så nærme forsterker som mulig.

Avhengig av hvor mye du skal trekke, bør du kanskje gjøre noe med spenningsforsyningen din. Bedre laderegulator og/eller større dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott forståelig svar :) Eneste nå er å finne ut hva som er remotekabel.. Nei faen det veit jeg jo hva er. Må følge fra forsterker til spiller for å finne ut det.

Skal bare ha en forsterker. Den er på "1000 watt" men det er sånn jallamerke. har brukt den i en 18 år gammel ascona med nesten nytt batteri i noen måneder uten at det har vært no problem med strøm. Har da ikke brukt kondensator, men vurderer å sette inn dette.

Hvordan er det med strøm når man kobler? Skal jeg koble fra no på batteriet? Vil ikke ødelegge hele det elektroniske systemet mens jeg holder på..

-1998 Nissan 200sx s14a

-1995 Opel Vectra A 2.0i

*1982 Opel Ascona C 1.6s -Ihjelkjørt

*1984 Opel Ascona C 1.6s -Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips når det gjelder jording er festet til selene i baksetet.

Her er det tykt gods for å tåle påkjenningene en sele får ved kollisjon, noe som skulle jorde godt. Skrap av evt. lakk, press på en gullforgylt "kabelsko" type brutal og skru fast. Sjøl bruker jeg 50mm2 Stinger HPM og grove forgylte saker. Det er alltid bedre med for mye enn for lite i denne sammenhengen.

God kabling!

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider