NOS666 Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 Har planer om å bytte ut rutene i blien med plexiglass eller lexan... Spørsmålet mitt til dere er om dette er mulig å få godkjent??? Bilen vil bli stivet opp med bur og rør ut i motorrommet,så bæringa i kaross. ikke blir svekket... Håper det er noen med erfaringer om dette.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 Sideruter og bakrute går nok, men spørsmålet er om frontruta må være laminert eller ikke. Personlig ville jeg nok hatt en laminert rute i fronten uansett. Har du tilgang på begge materialer, tror jeg lexan er veien å gå. Plexi er mye svakere, og har en tendens til å lage skarpe "kniver" da det knuses. Hvis du skjønner hva jeg mener. Bakdelen med lexan er vel kanskje prisen, uten at jeg vet eksakt pris på noen av delene. Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ford4fun Skrevet November 17, 2003 Rapporter Share Skrevet November 17, 2003 har lexan på alle ruter ex fronruta! Fordelen med lexan kontra plexi, er som sagt at lexan splintrer seg ikke på samme måte som plexi! så skal du virkelig ha det, legg i ekstra og kjøå lexan! du sparer noen kilo i forhold til glass, men de blir matte og ripete! her er krava fra kjøretøyforskriftene 2002: Kjøretøyforskriften 31. 1 KAP. 31 VINDU M.M. § 31-1 Generelt om vindu 1. Definisjoner 1.1. Sikkerhetsglass: Fellesbetegnelse for følgende vindusmaterialer: 1.1.1 Laminert glass: Glass bestående av to eller flere glasskikt som holdes sammen av mellomliggende lag av plastisk materiale og som har den egenskap at glassbitene blir hengende i mellomlagene når glasset går i stykker og som har en viss elastisitet. 1.1.2 Herdet glass: Glass bestående av et enkelt lag som ved spesiell behandling er gitt stor holdfasthet mot slag med butte gjenstander og som har den egenskap at det ved brudd sprekker opp i et stort antall deler uten skarpe kanter. 1.1.3 Plast: Akrylplast o.l. gjennomsiktige materialer. 2. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for tilhenger/tilhengerredskap. 3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom. Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. Kanter som fører eller passasjerer kan komme i kontakt med skal være slik utført eller beskyttet at unødig fare unngås. 4. Laminert glass i frontvindu, hvor dette kreves eller er montert, skal oppfylle kravene i ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966 eller ECE Reg. No 43. Motorvogn med frontrute skal ha effektiv selvvirkende vinduspusser. Når frontruten er bred nok, skal det være to slike samtidig virkende vinduspussere. Bestemmelsene i dette nr. gjelder ikke for beltekjøretøy av åpen type med største bredde 1 m eller mindre eller som i driftsferdig stand ikke veier over 400 kg. § 31-2 Vindu på bil 1. Frontvindu skal være av laminert glass. Andre vinduer skal være av laminert eller herdet glass. Vindu - unntatt frontvindu - som skal brukes som nødutgang skal ikke være av laminert glass. Innvendig vindu og takvindu kan være av plast. Den som fremstiller bilen for godkjenning skal fremlegge bevitnelse fra kjøretøyfabrikanten om at frontvindu oppfyller kravet i § 31-1 nr. 4. Slik bevitnelse kreves ikke dersom glasskvaliteten fremgår av glass- eller kjøretøyfabrikantens merking på eller i glasset. Siter VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil) Galloper Innovation `00 (Trekkbil) Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.