Gå til innhold

Hvordan koble forsterker, sub og høyttalere?

Ranger emnet

thingbø

Anbefalte innlegg

Jeg har en fire kanals forsterker som skal kobles til to høyttalere (6x9 i hattehylla) og en sub. Hvordan skal dette kobles opp? Noen som har noen tips til steder jeg kan lese om dette? Hvilke kabler trenger jeg?

Forsterker og sub: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1893

6x9 høyttalere:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1074

Spiller:

http://www.sony.no/view/ShowProduct.action?product=CDX-GT410U&site=odw_no_NO&imageType=Main&category=ICA+CD+Tuners

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nok en som har kjøpt en pakke med elementer og forsterker som ikke står i stil til hverandre...

Men men, forsterkeren må brokobles slik at du får 3 kanaler, og ikke 4. Suben kobles på den brokoblede kanalen, og 6x9 på de 2 andre.

Du trenger ca 5meter rød strømkabel (25mm2), sikkring til denne, signalkabel fra spiller til forsterker (2stk?)

ca 1meter sort 25mm2 kabel til jording av forsterker, og kabler til høyttalere og sub, gjerne noe med litt tykkelse...

Med den spilleren (håper ikke du har kjøpt den ny nå) og den pakka, så høder det lenge med et kabelsett fra biltema ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, cossiemk1 er ikkje begeistra for Sony! Forsterkeren leverer 140w til subben, og det er nok litt lite. Når det er sagt, so hadde eg 70 eller 75w til min 12" i bassrefleks i 6-7 år og det fungerte greit det. Man kan jo ikkje spela altfor høgt, men det fungerte greit det! (forsterkeren var Soundstream p 205)

So over til spørsmålet om kabler.

Til spiller:

+12v ifra batteri med sikring på 10a

Jord

Remote (tas ifra tenning slik at spiller skrur seg av når du skrur av tenningen)

Utifra spiller:

Signalkabler (til forsterker, Har du ikkje 2 utganger, må du antagligt splitte signalet for å bruke begge inngangene på forsterker)

Remote (til forsterker. Denne skrur på forsterker når du skrur på spiller)

Til forsterker:

+12v ifra batteri med sikring

Jord

Remote (ifra spiller)

Signalkabler (ifra spiller)

Utifra forsterker:

Høgtalerledning til høgtalerene. (brukoble 2 kanaler til subben)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilleren og høyttalerne fra før. Sub'en og forsterkeren er egentlig ikke kjøpt ennå... :P. Jeg snakka med en på bilradiospes som mente at denne suben og forsterkeren var gode greier til min spiller og mine høyttelere. Det var nok til å utfylle lydbildet, og muligheten til å spille høyere. Er dette altså feil? Eller er det bare en smakssak som gjør at cosseim1 ikke liker mitt utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumb :thumb Kjøp deg heller en pioneer spiller, eller alpine. Mye bedre uansett.. Mye greiere instillinger osv.. Så er dem så mye bedre.. Mye problemer med produktene fra sony..

Men alt i alt er det også en smaksak.. Spørs hvor mye øret ditt hører, Men i med at du er så ny. Så merker du sikkert i mye forskjell..

I begynnelsen kan du like gjerne gå får det du synes ser helt greit ut. Og dt du kunne tenke deg, Alle har vær sin ide om hva som er best og alt sånn, og skal du høre på det. Så kan du brue evigheter før du får bestemt deg. Ta og kjøp noe nå så finner du fort ut om det er noe for deg eller ikke.. Altså du får erfaring.. Som er det beste...

Men blir fort en dyr erfarig..

Men Igjen, ville jeg heller har satset nytt frontsett igjen. Istdenfor og kjøre 6x9.. for 3000 så kan du finne mye fint.. Går også ann og kjøpe brukt..

Til slutt vill jeg si gå for netthandelen der finner du det ultimate stereo anlegget til en billig penge.. Glem alt du har hørt om pioneer,focal,seas,soundstream,genesis ++++ Skal du ha fin lyd kjøp det på netthandelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! 6x9 erne og spilleren blir ikke byttet ut, og frontsett er så utrolig mye arbeid, fordi da må jeg gjøre så mye med dørene mine, så det er heller ikke så aktuelt (selv om det hadde vært fantastisk). Grunnen til jeg ville kjøpe den suben og forsterkeren var på grunn av jeg ble anbefalt det av bilradiospesialisten så da tenkte jeg ok.

NÅr dere sier at forsterkeren er for dårlig til sub'en, hvordan gjør det utslag i lyden? Blir jeg begrenset i volum eller i lydkvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider