Gå til innhold

Bass trykk?

Ranger emnet


Kimen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg syns at trykket fra basser'n min ikke er så bra som det egentlig kunne vært.

Kan det ha noe å si da at jeg har stoff tak? Altså cab.

Eller ligger det mere i at forsterkeren og basser'ne ikke holder mål, som jeg ønsker ved det rektige TRYKKET!

 

Jaja, jeg har ikke så mye peil på dette, men, men. :P

'79 Chevrolet Corvette

'93 Volvo 460

x'90 Opel Kadett GSI(Cab)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis skyldes det at du har cab ja. Det varierer riktignok litt fra bil til bil, men du vil ikke få det samme løftet i de nedre frekvensene som folk med "vanlige" biler har. Om kassen er konstruer for å stå i en "vanlig" bil er sannsynligvis dette løftet tatt med i beregningen, og når den uteblir vil du ikke få det samme trøkket.

 

Oppgir du hva slags sub, forsterker og bil du har blir det lettere å finne en årsak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hvilken sub og forsterker er det snakk om da?

 

Sannsynligvis skyldes det at du har cab ja. Det varierer riktignok litt fra bil til bil, men du vil ikke få det samme løftet i de nedre frekvensene som folk med "vanlige" biler har. Om kassen er konstruer for å stå i en "vanlig" bil er sannsynligvis dette løftet tatt med i beregningen, og når den uteblir vil du ikke få det samme trøkket.

 

Oppgir du hva slags sub, forsterker og bil du har blir det lettere å finne en årsak :)

 

Vell, jeg har en Opel Kadett GSI 90 mod, cab. Mulig jeg har hørt den kalles Kadett e.

Elementet er riktig nok en Pioneer TS-W3001D4 og forsterkeren er en "jalla" JWC 600w mono.

 

Vurderer å kjøpe en ny kasse fra BRL, helt lokket, men er ikke sikker.

'79 Chevrolet Corvette

'93 Volvo 460

x'90 Opel Kadett GSI(Cab)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioneer-elementet skal vel ha potensiale til å gi fra seg ganske mye trøkk, så jeg tror ikke det er noe galt på den kanten. Men jeg var en kjapp tur innom Pioneer.no, og der ser jeg det anbefales lukket kasse til Pioneer-elementet. Lukket kasse i cabriolet er nok generelt en litt dårlig løsning fordi de enten har lite trøkk i de lavere frekvensene eller er ganske store. Som sagt får du heller ikke like mye hjelp av kupeen i de lavere frekvensene (kalt "cabingain"), så kassen må gjøre mer av jobben på egen hånd, og da kan det fort lønne seg å bruke portet kasse.

 

Hvor store strømledninger har du forresten til forsterkeren? Jeg ser ikke bort fra at du kunne fått mer trøkk ved å enten oppgradere strømledningene (dersom de du har er underdimensjonerte) eller skifte til en kraftigere forsterker.

 

Har du mulighet til å låne en kraftigere forsterker og/ eller en annet element fra en kompis e.l. for å teste? Det er jo greit å kunne finne ut av hva som vil hjelpe uten å måtte betale for ting som kanskje ikke fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledningene er nok litt tynne ja, og jeg vet nok med meg selv at jeg bør skaffe meg en litt sterkere forsterker.

Men lønner en porta kasse seg, i forhold til en helt lokket?

 

Jeg skal prioritere:

1. Kasse. Enten lokket eller porta.

2. Forsterker :) 1000w (Eller 1500-2000w med tanke på et element i senere tid)

2,1. Nytt ledning sett ;)

3. Ny bilsterio :P

 

Tusen takk for all hjelpen ePiFaNT. :D

'79 Chevrolet Corvette

'93 Volvo 460

x'90 Opel Kadett GSI(Cab)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset :)

Takk til alle som har hjulpet meg :D

Dere har vært til STOR hjelp.

Da er det bare å legge godviljen til å starte oppgraderingene :)

Men vil nok bli etter eksamener og slik :( Desverre. Men skole må komme foran akkurat nå.

'79 Chevrolet Corvette

'93 Volvo 460

x'90 Opel Kadett GSI(Cab)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsterkeren, heter ikke den JWS ? isåfall, så har jeg også prøvd en sånn.

Kjempedårlig! og det er mildt sakt. påsatt 600watt, men jeg spilte mye høyere med en brokoblet 50watter fra Phoenix Gold.

JWS en klarte ikke drive en MA audio sub, med følsomhet på 92db.

Sorry men du trenger ny forsterker

Panthera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår