Gå til innhold

Førerkort beslaglagt

Ranger emnet


immyg

Anbefalte innlegg

Mista lappen i 80 sone, ble målt 118 km/t snittfart.. lappen ble beslaglagt på stedet, noen som vet hva som kommer til å skje, har gått en uke uten noe svar eller brev fra politiet. og hva vil snittfar si? ble målt i 1900meter...

 

Iht Forskrift om tap av førerett for motorvogn § 2-5 vil fartsovertredelser mellom 116 og 120 km/t i 80-sone medføre tap av førerett i 3-5 mnd. I 118 vil du miste den i 4 eller 5 måneder, sannsynligvis 4. I tillegg må du forvente å få et forelegg i størrelsesorden 9-10000 kroner. Dersom du har hatt lappen i mindre enn to år (altså at du fortsatt har såkalt prøvetid), må du påregne å måtte bestå teoretisk og praktisk førerprøve før du gjenerverver (får tilbake) føreretten.

 

Du spør om snittfart - det vil si at de måler gjennomsnittshastigheten din over en gitt distanse, i dette tilfellet 1900 meter. Du kan altså ha vært oppe i høyere og nede i lavere hastigheter over denne strekningen, men gjennomsnittsfarten din var 118, og det er dette som legges til grunn for straffutmålingen. Dette gjøres enkelt og greit ved å regne ut sammenhengen mellom den tilbakelagte strekningen og den forbrukte tiden (118 km/t = ca 32,7 m/s. 1900 meter dividert med 32,7 = ca 58 sekunder). Du har i gjennomsnitt beveget deg ca 37,2 meter per sekund i ca 58 sekunder over ca 1900 meter (utregningene her og nå blir unøyaktige på grunn av avrunding). Til å gjøre slike utregninger har politiet et instrument i bilen som kalles Police Pilot.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iht Forskrift om tap av førerett for motorvogn § 2-5 vil fartsovertredelser mellom 116 og 120 km/t i 80-sone medføre tap av førerett i 3-5 mnd. I 118 vil du miste den i 4 eller 5 måneder, sannsynligvis 4. I tillegg må du forvente å få et forelegg i størrelsesorden 9-10000 kroner. Dersom du har hatt lappen i mindre enn to år (altså at du fortsatt har såkalt prøvetid), må du påregne å måtte bestå teoretisk og praktisk førerprøve før du gjenerverver (får tilbake) føreretten.

 

Du spør om snittfart - det vil si at de måler gjennomsnittshastigheten din over en gitt distanse, i dette tilfellet 1900 meter. Du kan altså ha vært oppe i høyere og nede i lavere hastigheter over denne strekningen, men gjennomsnittsfarten din var 118, og det er dette som legges til grunn for straffutmålingen. Dette gjøres enkelt og greit ved å regne ut sammenhengen mellom den tilbakelagte strekningen og den forbrukte tiden (118 km/t = ca 32,7 m/s. 1900 meter dividert med 32,7 = ca 58 sekunder). Du har i gjennomsnitt beveget deg ca 37,2 meter per sekund i ca 58 sekunder over ca 1900 meter (utregningene her og nå blir unøyaktige på grunn av avrunding). Til å gjøre slike utregninger har politiet et instrument i bilen som kalles Police Pilot.

 

hva skjer hvis jeg ikke samtykker og nekter hele veien at det ikke er riktig måling og at den målingen isåfall ikke er min. bare tatt på radar ikke video.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skjer hvis jeg ikke samtykker og nekter hele veien at det ikke er riktig måling og at den målingen isåfall ikke er min. bare tatt på radar ikke video.

 

RADAR? Har du røyka sokkene dine eller? ;) De måler ikke snittfart over 1900 meter med radar. Radaren står stille, akkurat som laseren. Radaren er for øvrig tatt ut av bruk. Dersom du har blitt målt over 1900 meter, er du enten målt ved bruk av speedometer eller Police Pilot. Det spiller ingen rolle om målingen er på video eller ikke.

 

Det er meningsløst å nekte når du veit at du har driti på leggen. Hvorfor i all verden skulle politimannen/-mennene lyve, og hvorfor skulle retten tro på deg? Var det forresten en eller to politifolk, og var du alene eller hadde du flere i bilen?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RADAR? Har du røyka sokkene dine eller? ;) De måler ikke snittfart over 1900 meter med radar. Radaren står stille, akkurat som laseren. Radaren er for øvrig tatt ut av bruk. Dersom du har blitt målt over 1900 meter, er du enten målt ved bruk av speedometer eller Police Pilot. Det spiller ingen rolle om målingen er på video eller ikke.

 

Det er meningsløst å nekte når du veit at du har driti på leggen. Hvorfor i all verden skulle politimannen/-mennene lyve, og hvorfor skulle retten tro på deg? Var det forresten en eller to politifolk, og var du alene eller hadde du flere i bilen?

 

jeg mente ikke radar, trodde det het radar. jeg var alene og det var 2 politifolk. men det som er greia er at det var en annen bil bak meg og den skulle de egentlig stoppe, hadde en mye høyere fart enn den bak meg dvs en gjennomsnittfart over 118. hva er policepilot og hva er forskjellen mellom police pilot og seedometer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mente ikke radar, trodde det het radar. jeg var alene og det var 2 politifolk. men det som er greia er at det var en annen bil bak meg og den skulle de egentlig stoppe, hadde en mye høyere fart enn den bak meg dvs en gjennomsnittfart over 118. hva er policepilot og hva er forskjellen mellom police pilot og seedometer?

 

Jeg skjønner ikke hva du mener, prøv å skrive forståelig norsk. Hvilken bil var det de egentlig skulle stoppe, og hvorfor stoppet de deg? Hvis du kjørte fortere enn den andre bilen, er det vel rett og rimelig at de skulle stoppe deg? Hvordan vet du at de egentlig skulle stoppe den andre bilen? Du må forklare hva du mener, og ikke bare lire av deg en masse usammenhengende tull ;)

 

Police Pilot er et ganske enkelt instrument som brukes til å måle avstand og tid, og når man slår dette sammen finner man gjennomsnittsfarta. Dette er montert i de fleste politibiler. Speedometer er jo ganske enkelt speedometer - de holder jevn hastighet på speedometeret mens de forfølger deg over minst 3-500 meter, og dersom hastigheten til bilen de måler er konstant eller økende, kan de med sikkerhet si at bilen har kjørt så fort som deres speedometer viste (eller fortere, men det er den målte hastigheten som legges til grunn). Politiets kjøretøy er jevnlig inne til kontroll evt kalibrering av speedometer, slik at det viser korrekt hastighet, og dersom det er lenge siden sist, vil den bli tatt inn til kontroll etter en eventuell måling og måleresultatet vil eventuelt bli korrigert eller kjent ugyldig dersom avviket er stort. For øvrig skal det alltid trekkes en sikkerhetsmargin på minst 5 km/t fra måleresultatet ved speedometermåling, til gunst for den mistenkte bilføreren.

 

Dersom de var to politifolk som vitner på at målingen ble utført på korrekt måte, kan du nekte til du blir blå i trynet og eksploderer i et inferno av blod og gørr, men ingen kommer til å tro på deg ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva du mener, prøv å skrive forståelig norsk. Hvilken bil var det de egentlig skulle stoppe, og hvorfor stoppet de deg? Hvis du kjørte fortere enn den andre bilen, er det vel rett og rimelig at de skulle stoppe deg? Hvordan vet du at de egentlig skulle stoppe den andre bilen? Du må forklare hva du mener, og ikke bare lire av deg en masse usammenhengende tull ;)

 

Police Pilot er et ganske enkelt instrument som brukes til å måle avstand og tid, og når man slår dette sammen finner man gjennomsnittsfarta. Dette er montert i de fleste politibiler. Speedometer er jo ganske enkelt speedometer - de holder jevn hastighet på speedometeret mens de forfølger deg over minst 3-500 meter, og dersom hastigheten til bilen de måler er konstant eller økende, kan de med sikkerhet si at bilen har kjørt så fort som deres speedometer viste (eller fortere, men det er den målte hastigheten som legges til grunn). Politiets kjøretøy er jevnlig inne til kontroll evt kalibrering av speedometer, slik at det viser korrekt hastighet, og dersom det er lenge siden sist, vil den bli tatt inn til kontroll etter en eventuell måling og måleresultatet vil eventuelt bli korrigert eller kjent ugyldig dersom avviket er stort. For øvrig skal det alltid trekkes en sikkerhetsmargin på minst 5 km/t fra måleresultatet ved speedometermåling, til gunst for den mistenkte bilføreren.

 

Dersom de var to politifolk som vitner på at målingen ble utført på korrekt måte, kan du nekte til du blir blå i trynet og eksploderer i et inferno av blod og gørr, men ingen kommer til å tro på deg ;)

 

jeg kjørte forbi politiet og den egentlige bilen de skulle stoppe. det jeg mener er at den målingen ikke kan være min på grunn av at når jeg kjørte forbi holdt de på å måle den andre bilen. så kan det være mulig at de brukte den målingen på meg siden de så at jeg suste forbi i en mye høyere hastighet. de nevnte for meg at de egentlig skulle stoppe den andre bilen, men han ble visst redda av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjørte forbi politiet og den egentlige bilen de skulle stoppe. det jeg mener er at den målingen ikke kan være min på grunn av at når jeg kjørte forbi holdt de på å måle den andre bilen. så kan det være mulig at de brukte den målingen på meg siden de så at jeg suste forbi i en mye høyere hastighet. de nevnte for meg at de egentlig skulle stoppe den andre bilen, men han ble visst redda av meg.

 

Det er jo ikke noe stress å avbryte en måling og starte en ny. Det er bare å trykke på to knapper på Police Pilot'n ;)

 

Du må nok bare rekke fram lanken og få din velfortjente dask, og for fremtiden må du lære deg hvilke indikasjoner du skal se etter for å avsløre en sivil politibil.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke noe stress å avbryte en måling og starte en ny. Det er bare å trykke på to knapper på Police Pilot'n ;)

 

Du må nok bare rekke fram lanken og få din velfortjente dask, og for fremtiden må du lære deg hvilke indikasjoner du skal se etter for å avsløre en sivil politibil.

 

hva skjer hvis man nekter og nekter og aldri samtykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skjer hvis man nekter og nekter og aldri samtykker?

 

Da havner saken i retten, og du ender opp med å måtte betale saksomkostningene i tillegg.

 

Er det såååå vanskelig for deg å innse at du har driti deg ut? ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da havner saken i retten, og du ender opp med å måtte betale saksomkostningene i tillegg.

 

Er det såååå vanskelig for deg å innse at du har driti deg ut? ;)

 

noen ganger kan det være greit å holde på sitt.. ikke altid systemet funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår