Gå til innhold

Erfaringer med motorbytte!

Ranger emnet


Grimfer

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny på dette forumet! Har akkurat kjøpt meg en 89 cab einser som trolig kommer til å oppleve noen forandringer i tilværelsen.

 

Spørsmålet mitt i første omgang er: Er det noen som har byttet motor i einsergolfer som kan fortelle meg om det er vanskelig? Må du være et teknisk vidunderbarn eller utdannet ingeniør for å klare det?

 

Min bil har en litt sliten 1,6l med 72(?) hester, mener jeg. Skulle gjerne ha byttet hele motoren til noe som går litt friskere.

 

Takk for alle eventuelle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett! Beste er om man har grav eller løftebukk...

 

Fest ei talje i taket, og huk fast i motoren et sted; rundt eksosmanifoild og dynamoen f.eks.

Skru av dtivaksler, løsne motorfester (1 bak på girkasse og skru av traversen foran og 1 feste bak under manifoildene) giroverføring, eksos, og alle ledninger og slanger.

 

Slipp så motoren NED og heis på plass den nye... As easy as 1-2-3 :D Kan klare det på et par tre timer hvis ikke bolter sitter fast eller knekker....

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt i første omgang er: Er det noen som har byttet motor i einsergolfer som kan fortelle meg om det er vanskelig? Må du være et teknisk vidunderbarn eller utdannet ingeniør for å klare det?

 

Nå er jeg både utdannet ingeniør og brukbar teknisk fra barnsben av, men tør påstå at dette er "a walk in the park" så sant du ikke har mer enn 2 tommeltotter, brukbart med verktøy og noe løfteutstyr.

 

Da det gjelder motor er en 16V noe du bør tenke på.

Det blir isåfall litt ekstra jobb med bøyning (ev. legging) av bensinrør.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Hvis jeg skifter til en 16V, er det vanskelig å få dette godkjent? Må jeg skifte bremser også, kanskje? Ikke for det, de er ikke verdens beste fra før, så jeg vurderer å bytte dem uansett.

 

Er 16v-motorer vanskelige å få tak i (Det er 2-literen vi snakker om nå)? Hva med girkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Hvis jeg skifter til en 16V, er det vanskelig å få dette godkjent? Må jeg skifte bremser også, kanskje? Ikke for det, de er ikke verdens beste fra før, så jeg vurderer å bytte dem uansett.

 

Er 16v-motorer vanskelige å få tak i (Det er 2-literen vi snakker om nå)? Hva med girkasse?

 

En søknad til biltilsynet er det første du begynner med hvis du skal ha det godkjent. Hvis du ser i stickyen øverst på siden her ligger det en kopi av alt du må bytte for en ombygging, bla bremser.

 

Når jeg mener 16v, er det 1,8 fra Golf2 som gjelder.

Lett å få tak i og vettu priser....3-4k med gearkasse.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom bilen det er snakk om er så ny at den må ha kat er det 1,8 16V med motorkode PL (ev. en KR med innsprøyting fra PL) eller en 2,0 16V motorkode 9A som er de mest aktuelle. Disse har også like stikkere til sikringsboksen som den du har fra før av.

 

Betyr det at hvis jeg har komplett ledningsnett, så er det bare å plugge det inn der det gamle er plugget inn nå? Det verste jeg vet er elektriske feil. Det blir alltid en dyr affære for meg!

 

Hvor mange hester har PL og 9A-motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det at hvis jeg har komplett ledningsnett, så er det bare å plugge det inn der det gamle er plugget inn nå? Det verste jeg vet er elektriske feil. Det blir alltid en dyr affære for meg!

 

Hvor mange hester har PL og 9A-motorene?

 

Nå har ikke jeg innsikt i hvor omfattende sikringsboksen du har fra før av er, men jeg veit at det er et skille på fasongen til stikkerne fom. modellår 1988. Ettersom ingen av de motorene jeg nevner ble levert før 1988 bør saken være biff - altså er stikkerne like. I verste fall bruker må du sørge for å få med sikringsboksen fra donorbilen.

 

Med komplett ledningsnett har du alt som trengs for å få suksess:).

 

PL har 129HK og 9A har 136HK originalt.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår