Gå til innhold

volvo 745 tic koker i vannbeholder men normal temp i motor..

Ranger emnet


Malfred

Anbefalte innlegg

med vanlig kjøring så koker det i vann beholderen mens det er normal temp i motor...

 

dette er etter vi bytta fra mitsu turbo til t3 turboen.. kjølinga er koblet fra beholderen inn på turbo og ut fra turbo inn rett før vannpumpa..

 

noen som har noen tips?

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

med vanlig kjøring så koker det i vann beholderen mens det er normal temp i motor...

 

dette er etter vi bytta fra mitsu turbo til t3 turboen.. kjølinga er koblet fra beholderen inn på turbo og ut fra turbo inn rett før vannpumpa..

 

noen som har noen tips?

 

Hvis det bobler så er det enten luft i systemet som er på tur ut (altså ikke noe problem hvis du f.eks nettop har byttet radiator el.l) ellers så er det defekt toppakning, men da forsvinner gjerne også vannet etterhvert.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bobler så er det enten luft i systemet som er på tur ut (altså ikke noe problem hvis du f.eks nettop har byttet radiator el.l) ellers så er det defekt toppakning, men da forsvinner gjerne også vannet etterhvert.

 

vannet holder seg på samme nivå hele tiden..

vannet er GLOVARMT i vanntanken...

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet i kjølesystemet skal holde 90 grader, så det er kanskje ikke så rart at det er glovartm...

 

dette har fortsatt en stund.. så det må være noe..

 

hvordan skal koblinga med vann være inn og ut på turbo?

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra vannpumpe-slangen skal det gå en slange til nederst på turboen og fra ekspansjonstanken så skal det gå til øverst på turboen.

 

hmmh.. er jo rett kobla da.. hmmh !

 

er det slik at vannet skal være varmt oppe og kaldt nede?

 

trekker turboen vannet gjennom selv eller er det vannpumpa det også?

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å bytte om slangene.... jeg tror det kan være en løsning.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmh.. er jo rett kobla da.. hmmh !

 

er det slik at vannet skal være varmt oppe og kaldt nede?

 

trekker turboen vannet gjennom selv eller er det vannpumpa det også?

 

nei, skal være varmest på slangen mellom turbo og vannpumpe...logisk nok, ellers er det ikke sirkulasjon der.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du hvordan den "øvre" slangen skal på ett mitsubishi-aggregat fra Haynes håndboka hvertfal...

 

DSC00469.JPG

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det hende du ikke har nok trykk på systemet? Dvs ett defekt lokk på ekspanjons-tanken...det er forskjellig trykk på turbo og suge-motorer når det gjelder trykk i kjølesystemet... KAN være det :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også dette problemet på min gamle tic, da flytta jeg slangen som går ut fra turboen og lagde et T-stykke som jeg satte inn på øverste radiator slange, der det skal være varmtvann.

 

Følg slangen fra T-stykket ut i fra øvre radiator slange så skjønner du tegninga. Og etter det ble gjort var problemet borte:)

DSC00339.jpg

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også dette problemet på min gamle tic, da flytta jeg slangen som går ut fra turboen og lagde et T-stykke som jeg satte inn på øverste radiator slange, der det skal være varmtvann.

 

Følg slangen fra T-stykket ut i fra øvre radiator slange så skjønner du tegninga. Og etter det ble gjort var problemet borte:)

DSC00339.jpg

 

det der virker helt feil... du får jo overtrykk med VARMT vann gjennom turboen og tilbake til vannpumpa. Idèen er at man skal ha kaldest mulig vann inn til turboen for mest effektiv kjøling.... men hvis det funka så er det jo bra.

 

Jeg vil råde trådstarter til å la turboen kjøle seg ned i noen minutter etter hardkjøringa...så skal du nok se at det går ganske bra :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår