Gå til innhold

volvo 745 tic koker i vannbeholder men normal temp i motor..

Ranger emnet


Malfred

Anbefalte innlegg

kan det hende du ikke har nok trykk på systemet? Dvs ett defekt lokk på ekspanjons-tanken...det er forskjellig trykk på turbo og suge-motorer når det gjelder trykk i kjølesystemet... KAN være det :)

 

Er vel 100kPa tanklokket som skal brukes på turbo? Husker ihvertfall at jeg byttet det da jeg byttet motor for å få bedre kjøling.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Radial: Den øvre slangen fra turboen er jo direkte tilkoblet ekspangsjonstanken og alle vet at varmt vann stiger, det vil med andre ord si koking og trykk i tenken. Når jeg flytta den slangen over ditt hvor varmt vannet kommer ut, var problemet helt borte. Men mulig du menerdet er HELT feil , jeg synes resultatet var veldig tilfredstillende;)

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falken:

Det er nok helt sikkert ingen dum løsning du har kommet på, bare i hodet mitt flytter du "problemet" til litt tidligere i kretsen, slik at det koker bort ialt det andre vannet...men på en annen måte få du med den måten trykkmata vannet gjennom turboen sålenge motoren går...så blir en høy flow med vann der hvertfal.

 

Jeg antar kokeproblemet er når bilen står stille uten motoren i gang, og det ikke er sirkulasjon....derfor jeg sliter med å se noen rask løsning, uten å la turboen kjøle seg ned før man stopper motoren rett og slett.

 

MEn, verden er full av muligheter;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel 100kPa tanklokket som skal brukes på turbo? Husker ihvertfall at jeg byttet det da jeg byttet motor for å få bedre kjøling.

 

noe sånnt..husker ikke selv, ble bare overrasket når jeg fannt det ut fordi mitt knakk i 3 biter...også var det plutselig litt å velge i når jeg skulle kjøpe nytt ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der virker helt feil... du får jo overtrykk med VARMT vann gjennom turboen og tilbake til vannpumpa. Idèen er at man skal ha kaldest mulig vann inn til turboen for mest effektiv kjøling.... men hvis det funka så er det jo bra.

 

Jeg vil råde trådstarter til å la turboen kjøle seg ned i noen minutter etter hardkjøringa...så skal du nok se at det går ganske bra :)

 

den koker som fanken etter FIN kjøring.. det skal den jo ikke gjøre.. tic'en jeg hadde så var hele manifoilden rødglødende og det kokte ikke litt engang.. så...

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst!? da kan du ikke ha mye trykk i systemet..og en Veldig mager glykolblanding!

Ellers blir bare den turboen vanvittig varm pga indre motstand eller noe...for så ille skal det ikke være. Jeg fikk litt bobling når jeg hadde peisa på med 1 kilo ladetrykk og heiv meg rundt med grisekjøring... og SÅ stor forskjell er det ikke på en mitsubishi og garrett =P

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seriøst!? da kan du ikke ha mye trykk i systemet..og en Veldig mager glykolblanding!

Ellers blir bare den turboen vanvittig varm pga indre motstand eller noe...for så ille skal det ikke være. Jeg fikk litt bobling når jeg hadde peisa på med 1 kilo ladetrykk og heiv meg rundt med grisekjøring... og SÅ stor forskjell er det ikke på en mitsubishi og garrett =P

 

jeg har ingen aning på hva jeg kan sjekke som er gale eller hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det utenom den måten en beskrev lenger oppe.. hvis det fungerer så får vi prøve det=P

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å koble turboen fra kjøleslangene så får du se om det er der problemet ligger.

Og ja, turboen overlever fint pen kjøring selv uten vannkjøling, du må bare la den stå litt på tomgang å kjøle seg.

 

hmm vanntemp i motor er normal.. er eneste vann med turbo og beholder som koker..

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm vanntemp i motor er normal.. er eneste vann med turbo og beholder som koker..

 

Det kan jo hende at du har gjennomslag i toppakningen som nevnt tidligere...

 

Jeg er jo akademiker og liker å angripe bilproblemer på en vitenskapelig måte. Jeg foreslår derfor at du starter med å eliminere turboen for å se hvor problemet ligger. Koster deg liksom ikke mer enn to 6mm bolter og to slangeklemmer...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at du har gjennomslag i toppakningen som nevnt tidligere...

 

Jeg er jo akademiker og liker å angripe bilproblemer på en vitenskapelig måte. Jeg foreslår derfor at du starter med å eliminere turboen for å se hvor problemet ligger. Koster deg liksom ikke mer enn to 6mm bolter og to slangeklemmer...

 

dette med at toppakningen er gåen.. når det var mitsu turbo så var den helt fin, så når vi bytta om til t3 så kokte den.. så kan vel ikke være toppakningen da?

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette med at toppakningen er gåen.. når det var mitsu turbo så var den helt fin, så når vi bytta om til t3 så kokte den.. så kan vel ikke være toppakningen da?

 

Usannsynlig som det er, så kan den ha gått like etter at du byttet turboen og skulle 'teste' :). Eller så kan det være at du har turboen fra helvette som blir så sinnsykt varm at kjølevæsken koker bare den går gjennom...

 

Ting er ihvertfall koblet riktig hos deg, så da må det være feil på noen andre komponenter...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usannsynlig som det er, så kan den ha gått like etter at du byttet turboen og skulle 'teste' :). Eller så kan det være at du har turboen fra helvette som blir så sinnsykt varm at kjølevæsken koker bare den går gjennom...

 

Ting er ihvertfall koblet riktig hos deg, så da må det være feil på noen andre komponenter...

 

bleh HATER å skru for feil men digger å skru for ytelse ;) hehe

 

men vurderer nesten å smelle på mitsu'en igjen å sjekke..

kan det være noe med turboen som er gåent eller?

Volvo v70 2.5TDI 2001mod

Volvo 760 chevy 350 1985mod

xVolvo 740 TDI 1989mod

xVolvo 740 TDI 1987mod
xMazda 323 GT-R 1993mod til ombygging!
xVolvo 740 Turbo 1985mod B230ET
xVolvo 740 GL 1987mod B230K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv det jeg gjore, kan garantere deg det funker, jeg hadde helt likt problem, den "kokte" bare jeg var en tur i butikken. Og jeg fikk trikset av en gammel mekanikker på volvo, det tar 30 min og en litt lenger slange og fikse det:)

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår