Gå til innhold

er fiat coupe bra bil?

Ranger emnet


eirik845

Anbefalte innlegg

Neida, jeg forsøker ikke å agere italo-fanboy her :) Poenget mitt var bare at italienske biler sliter med et rykte som henger igjen fra åttitallet, ikke noe som er basert på dagens situasjon, og de som ofte er hissigst i sin kritikk av italienske biler ofte er de som knapt nok har sittet i en, langt mindre eid en. I utlandet selger italenske biler som bare pokker, bortsett fra her i nisselandet hvor fremdeles er skeptisk på grunn av dårlig rykte fra åttitallet, og fordi man ikke tør å skille seg ut fra resten av saueflokken med Passat og Avensis...

 

Jeg har hatt italiensk bil som både dagligbil, prosjektbil og morobil i endel år nå, og jeg kan slett ikke si jeg har hatt store utgifter med mine (ut over morodelene det er litt for enkelt å la seg friste til å kjøpe...). En bekjent vil ikke ha noe annet italiensk enn Fiat, og han har hatt sin andel Alfaer. Han er slett ikke i tvil om hvilket italiensk merke som har best kvalitet..

 

Skrekkhistoriene fra folk med "mandagsbiler" og utlegg på flere titalls tusen i året finner man selvsagt, men jeg synes ikke akkurat at tilstandene later til å være spesielt mye bedre i andre leire.

 

Uansettt er hovedgrunnen til at de fleste "italofile" kjører italiensk bil kjøreegenskaper, sjel og følelsen av å kjøre bil istedetfor å bare bli fraktet fra A til B.

 

Både det engelske og det svenske Fiat-forumet (det er stort sett i UK og Sverige som har den største forekomsten) har gode kjøpeguider for Coupeene.

 

EDIT: husk også på at mange er flinke til å generalisere. Når det skjer noe galt med en italiener, er det jo nettopp "fordi det er en italiener", og man ventet liksom bare på at det skulle skje. Italienere har man jo alltid hørt er noe tøys. På den måten opprettholdes imaget, selv om feilen skyldes noe annet. Skulle noe tilsvarende skje på en japaner blir det "unntaket som bekrefter regelen", og man forteller seg selv at det er en dråpe i et problemfritt hav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg kom med et generaliserende utsagn. Mine foreldre hadde Punto 55 eller hva den nå het. 97 mod. Veldig sjarmerende bil, men da fattern ikke hadde tid til å leite gjennom hele nettet etter deler ble det et mildt sagt dyrt bilhold. Brukte mange titalls tusen på den bilen. Heldigvis hadde de en toyota som andrebil, det eneste de har bytta på den på snart 10 år er et par bremser og et setetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjør meg ikke noe om jeg må bytte noen slite deler osv.. etter litt tid bare ikke delene koster skjorta.. å tar en månde å bestille.. ( veit ikke hva som er vanlig tid da.. men vertfall ikke over normal vente tid på deler. vis man kunn får taki deler til oki pris i sverige så skader det ikke meg å dra ditt for å hente deler da.. bare jeg får taki i de uten problemer å masse jobb..

x:97 Toyota Celica t20 1.8

x:98 Toyota Avesis 1.8

x:99 BMW 320ci E46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasK: hadde det ikke vært for at min Punto 55 var en -95 hadde jeg nesten trodd foreldrene dines bil var produsert på samme dag som min. Nesten alltid noe som måtte fikses, og hver gang fant jeg ut at lyden jeg nettopp hadde fiksa bare maskerte over noe annet :P

 

Puntoen jeg har nå (75sx fra -94) har derimot oppført seg helt eksemplarisk, til tross for at kilometertelleren viser 311 000... Når man titter under skulle man heller aldri tro at den levde hele sitt "forrige" liv i saltgjørma i hovedstaden. Men etter mer enn 100 000 km med min kjøring begynner den å bli sliten, og det er jo en god anledning til å bytte ut kjipe originaldeler med noe morsommere :D

 

Som en liten tilleggsopplysning: 1108-motoren som står i Punto 55 brukes faktisk i racing (1242-motoren fra Punto 75 brukes også, i Panda Cup, hvor det hentes ut over 150 sugehester). Tror klassen heter Formula Junior, og mange kjører visstnok en hel sesong uten overhaling! Riktignok standardmotorer, men Fiats F.I.R.E-motorer er kjent for å være noen seige j***er :)

 

eirik845: om du kan svinse over grensa har du både tilgang til et annet forhandlernett, større utvalg av morodeler samt lavere priser enn hva man blir presentert her i landet. Selv om utvalget på Ebay både er større og som oftest billigere. Det skal forresten være noen kompetente og rimelige verksted i Göteborg-traktene som faktisk vet hva en Coupé Fiat er for noe, men 1.8-literen er nok uansett ikke vanskelig å skru på selv :)

 

Se om du kan få prøvekjørt en Coupé, og avgjør selv om det er noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
fiaten veier rett under 1300 kilo ( 1270 kilo vis jeg husker rett, med 1.8 litern.) mens celicaen veier 1190 kilo.

feil celicaen veier 1100kg. Og motor styrken er så og si lik, så ja, min går bedre. Forskjellen blir da 170kg, og dermed veier den 15,5% mer enn min bil. Dvs, skulle den bilen gått like fort måtte den ha 165hk for å kunne matche hk/kg fordelingen med min bil. (noe den ikke har, den har en motor på 148hk)

 

edit:

Celica spesifikasjoner

Fiat coupe spesifikasjoner

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feil celicaen veier 1100kg. Og motor styrken er så og si lik, så ja, min går bedre. Forskjellen blir da 170kg, og dermed veier den 15,5% mer enn min bil. Dvs, skulle den bilen gått like fort måtte den ha 165hk for å kunne matche hk/kg fordelingen med min bil. (noe den ikke har, den har en motor på 148hk)

 

edit:

Celica spesifikasjoner

Fiat coupe spesifikasjoner

 

Fikk det for meg at det var 1,8 literen til Fiat vi diskuterte ? den veier iallefall 1235kg...

 

Bilen du sammenligner med 2,0 20V er vel 0,2 sekunder tregere i aks enn din bil så ikke så store forskjellen om man snakker om kjapp bil.

 

Men dersom man sammenligner Celica og Coupe her så er vel prismessig en 16vT eller 20vT fra Fiat mer rett da disse koster det samme som en 00+ Celica i disse dager.

 

Dog kom det vel og en 2,0 20v med 152hk som gjør 0-100 på 8,4 sek mot Celica 1,8´s 8,7

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota har en ting: kvalitet. Ellers mangler den det meste som får hjertet til å banke. Lidenskap? nope! sjel som en vaskemaskin.

 

 

Uenig. Hiace er stylingvenlig, morsom på vinterføre, romslig, relativt sprek. Punto får hjertet til å banke så hardt at man får hjerteinnfarkt hver gang man ser verkstedregninga.

 

Og dette sier jeg på grunnlag av at jeg er oppvokst med begge bilene.

 

BTW: syns du Toyota Supra har mindre sjel enn Fiat Multipla? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multipla har faktisk en sjel. Den er som den stygge andungen, bare at istedenfor å ta vare på den, vil man sette fyr på den, og se den brenne. Og grille pølser over flammene mens man ler høyt.

 

 

Når DET er sagt, så kan Fiat Coupe være verdens beste bil, men det gjør ikke at den blir tøff.

 

Mye mer spennende i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår