Gå til innhold

Nedsotet A4 1,8t motor?

Ranger emnet


Frank S.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

En kamerat har en audi a4 1,8t som hadde gått i nødprogram i et par måneder før han kjøpte den, skyldtes feil med abs.

 

Med en gang han fikk den ut av nød program gikk den bedre, bilen har ikke blitt så mye kjørt(1200km) etter at den kom ut av nødprogram, men den går bedre nesten etter hver kjøretur. Med en gang den kom ut av nødprogram så ble turboen selvlysende etter bare en liten tur, men nå kan den kjøres mye hardere og over lengre tid uten særlig antydning til at den gløder.

 

NØdprogrammet skal visst gjøre at motoren blir veldig sotet innvendig, og katalysatoren skal tette seg.

 

Hvordan får han kjørt motoren ordentlig rein? Skal han bare kjøre vanlig og dra på litt ekstra? Har fylt på dyserens, noe annet som skal tilsettes motoren/bensinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Frank S.

Hei.

 

En kamerat har en audi a4 1,8t som hadde gått i nødprogram i et par måneder før han kjøpte den, skyldtes feil med abs.

 

Med en gang han fikk den ut av nød program gikk den bedre, bilen har ikke blitt så mye kjørt(1200km) etter at den kom ut av nødprogram, men den går bedre nesten etter hver kjøretur. Med en gang den kom ut av nødprogram så ble turboen selvlysende etter bare en liten tur, men nå kan den kjøres mye hardere og over lengre tid uten særlig antydning til at den gløder.

 

NØdprogrammet skal visst gjøre at motoren blir veldig sotet innvendig, og katalysatoren skal tette seg.

 

Hvordan får han kjørt motoren ordentlig rein? Skal han bare kjøre vanlig og dra på litt ekstra? Har fylt på dyserens, noe annet som skal tilsettes motoren/bensinen?

 

har en svakhet de 1.8 t motorene, sammen med v6, de kan sote ned, men de vi gjør på vag verksted er bare å fylle dyserens, og evt hjelper ikke det, så går vi vidre inn! altså mere feilsøking som det heter på VAG språket!

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, alle koder er slettet.

 

var feil på den ene abs sensoren, lampa til den lyste og i tillegg lyste eller blinket den lampa til håndbrekket. så fort sensoren var fikset gikk turbotrykket oppigjen og bilen ble litt sprekere. jo mere kjøring med den nå jo bedre går den.

 

før så var toppfarten på 190 i 5gir og nå går den fint over 190 på 4 gir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Frank S.

jepp, alle koder er slettet.

 

var feil på den ene abs sensoren, lampa til den lyste og i tillegg lyste eller blinket den lampa til håndbrekket. så fort sensoren var fikset gikk turbotrykket oppigjen og bilen ble litt sprekere. jo mere kjøring med den nå jo bedre går den.

 

før så var toppfarten på 190 i 5gir og nå går den fint over 190 på 4 gir

 

Selv om du sletter feilkodene betyr det ikke at alt er som det skal være.

 

Nei, bilen kan ikke gå i nødmodus pga bremsefeil. Den går i nødmodus om det er fare for skade på motor o.l.

 

Tipper det er noe feil med vacumsystemet til ladetrykket, Luftmassemåleren eller lambdasonden jeg. Kan være "N-75" ventilen f.eks. Masse årsaker som det ikke nødvendigvis kommer opp noen fasit på i feillageret. N-75 ventilen kommer ikke opp bl.a.

 

Ta med bilen til noen som kan 1,8T motoren. Det vil i de fleste tilfellene ikke være en Møller bedrift.

 

Tommy Schønberg ( TS-tuning) eller Vidar Gustavsen (audisentrum) er nok de sikreste kortene. Ikke er de dyre heller !

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Frank S.

jepp, alle koder er slettet.

 

var feil på den ene abs sensoren, lampa til den lyste og i tillegg lyste eller blinket den lampa til håndbrekket. så fort sensoren var fikset gikk turbotrykket oppigjen og bilen ble litt sprekere. jo mere kjøring med den nå jo bedre går den.

 

før så var toppfarten på 190 i 5gir og nå går den fint over 190 på 4 gir

 

Møller kan sakene sine ? Naaaah.....

 

1. Sjekk MAF, sett inn en som man VET virker. Når denne tar kvelden er den kjent for å gi feilkoder som ABS sensor defekt, høye bremselys pære har gått .... MAO den hevder at alt annet er feil bortsett fra den. Snodig greier egentlig, men sånn er det.

 

2. Sjekk N-75 ventilen. Det er en magnetisk styrt solenoid som styrer vakuumet til wastegaten din som igjen styrer turbotrykket. Denne kan også gi tildels artige feilkoder.

 

3. Få gjort en ny grunninstilling av motoren inklusive TBA ( Throttle Body Adaptation ).

 

4. Om ikke bilen da er chippet med noe skikkelig hum-bug greier burde kjerra gå som ett skudd.

 

Jeg garanterer selvsagt ikke at dette er korrekt, men utifra det du forteller så er dette de mest sannsynlige årsakene til problemet.

 

Beste "problemløserene" i Oslo traktene blir som tidligere nevnt, TS-Racing på Lørenskog og Audisentrum på Skøyen.

 

 

Edit: så var det dette med å lese hele posten først da ;) Generellt sett så er det ingen andre måter å få sot ut av motoren på enn å kjøre den på turtall over lengre perioder, også kjent som en tur på AutoBahn. Ikke bare rus opp motoren masse, men kjør den på turtall. Dyserens etc løser som oftest bare opp noe sot og litt kalkavleiringer inne i motoren. Slike produkter har liten eller ingen virkning på sot som har lagt seg i katalysator og eksosanlegg. Her er det kun "full fres" som hjelper. Om bilen har gått for lenge i nødprogram, så er det en reell fare for at katalysatoren kan ha opparbeidet større mengder sot som rett og slett ikke lar seg fjerne. Løsningen blir da simpelthen å fjerne den eller å erstatte den med en ny fabrikksvariant eller racing-cat. Sistnevnte ville jeg faktisk tro var billigere :rolleyes:

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

Om bilen har gått for lenge i nødprogram, så er det en reell fare for at katalysatoren kan ha opparbeidet større mengder sot som rett og slett ikke lar seg fjerne. Løsningen blir da simpelthen å fjerne den eller å erstatte den med en ny fabrikksvariant eller racing-cat.

 

Er man heldig har det ikke satt seg helt og man får ut litt eller en del av sotbelegget. Kan være verdt å prøve å vaske den først.

 

Å vaske kat'n er ikke værre enn skikkelig vaskemiddel og vann som du lar virke 15min og så skyller skikkelig.

Kommer det mye sort drit ut har du kanskje vært heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hallo.. er det ikke bare å løsne eksosen og se om katten er tett..

er den tett.. så ta et jævla spett og stag ut av den..

er den ikke tett og du er en hobby mek så spander noen kroner på litt feilsøking hos et vw audi verksted..

det kan være def turbo pga. returen til oljen på turboen gror igjen

hvist du har kjørt langt på billig olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

nå bare kjører i bilen vanlig, pluss at vi drar på litt ekstra mye og kjører litt fort innimellom.

For 2 månder siden, var toppfarten på 5 gir 190. etter at vi begynte å kjøre med bilen for 1månde siden så klarte den 190 på 4 gir, og når kommer den over 200km/t på 4 gir. virker som det begynner å hjelpe.

 

Merker at bilen går bedere nå, og at det har blitt mere lyd i både motoren og dumpventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår