Gå til innhold

Problemer med reklamasjon (Toyota)

Ranger emnet

TurboMx5

Anbefalte innlegg

Jeg har denne uken solgt bilen min (2004 Rav4). Bilen er 3 år og 5 mndr gammel og har rullet 96.000km, og er derfor utenfor garantien.

For ca 1,5 mndr siden begynte motorlampa å lyse. Jeg satt bilen inn på et toyota-verksted med en gang, og fikk skiftet noen oksygensensorer + oppgradert ECU (hjernen). De sa da at bilen nå skulle være i orden.

Ca 1 time etter overlevering til den nye eieren, begynte motorlampa å lyse igjen. Han satt den inn på et toyota-verksted i Østfold i dag.

De vet ikke hva problemet er, men de må kanskje må bytte oksygensensorene en gang til. De sa også at motorECU (hjernen) kan være defekt. Den nye eieren og Toyota vil at jeg skal betale dette. Jeg sa til eieren før han kjøpte bilen at den hadde fått byttet noen oksygensensorer og at alt skulle være i orden. Å bytte oksygensensorer+ motorECU kan koste opptil 10.000,-. Bilen har komplett servicehefte fra Toyota. Vi skrev ingenting om noen som helst form for garanti fra meg i kjøpskontrakten.

Hva skal jeg gjøre? En motorECU skal vel virke i mer enn 3 år? Da skal vel den dekkes av Toyota? Det samme gjelder vel disse oksygensensorene som ble byttet for 1,5 mndr siden?

-03 Lexus 200 IS Sportcross

x01 Toyoyta Yaris varebil

x92 Mazda Mx5 Turbo Intercooler

x91 Honda Civic

x88 Mitsubishi Colt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte den inn på et Toyotaverksted. De vet ikke hva problemet er. De må kanskje bytte ECU og Oksygensensorer, og vil at du skal betale

HALLO

Aller først så bør vel Toyotaverkstedet finne ut hva som er galt. Er oksygenfølerene gåene igjen er det helt klart garanti.

Er det noe annet er det ikke ditt problem, for du kan aldri på forhånd vite at det er noe galt med elektronikken.

Tror jeg ville ha tatt en telefon til det verkstedet

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er meget skeptisk til å punge ut penger for noe jeg ikke har skyld i ja...

Glemte å skrive at bilen skal inn igjen på Toyota til fredag igjen for en nærmere undersøkelse. Får vite eksakt hva problemet er da.

-03 Lexus 200 IS Sportcross

x01 Toyoyta Yaris varebil

x92 Mazda Mx5 Turbo Intercooler

x91 Honda Civic

x88 Mitsubishi Colt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forholdt meg ganske streng på å betale noe form for regning på det her!

Hvis de skal bytte samme del, så ville jeg som Mondeo sier, kreve at Toyota dekker dette på garantien av den nye delen/delene..

Er det noe ellers som skulle være av vesentlig mangel/feil i forhold til hva som kunne være å forvente utifra stand og pris på bilen så er det i værstefall (slik jeg ser det) mulig å løse det med en 50-50 avtale hvor dere deler regningen dere imellom..

Lykke til!

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det feil på elektronokk eller deler som ikke går som slitedeler, så kan man hevde reklamasjon til forhandler i 5 år, det har jeg gjort flere ganger med hell. Fikk tilogmed byttet den ene coilen min når bilen var 4 år og 90000! Men toyora er vrange på alt har jef funnet ut, så kan nok regne med en del krangel der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider