Gå til innhold

Laserkontroll kontra gjennomsnittsmåling av flere biler.

Ranger emnet


Trondelond

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig å bli stoppet av en sivilbil etter å ha - i min uendelige visdom - latt meg provosere av en bil som lå bak meg og presset. I det vi kjører inn på motorveien, legger han seg ut, og blåser forbi meg. Jeg tenker han ikke skal få dø i synden, og klemmer i veg selv også.

Det ingen av oss fikk med oss var at vi passerte en sivilbil, som la seg etter.

 

Etter en kort opphenting, skiltes meg og min provokatørs veger, og sivilbilen valgte å følge etter meg (De hadde notert nummeret på den andre bilen).

 

Ble stoppet, og konfrontert med en måling på police pilot'en som tilsa en gjennomsnittshastighet på godt over 80-sonen som vi var i. Den ene betjenten sa dog at de opprinnelig var etter han som kjørte forbi meg til å begynne med.

 

Det jeg lurer litt på er om de har en gyldig måling på meg i dette tilfellet, da jeg ikke kjørte bilen som ble målt. Riktignok tok jeg jo faktisk igjen bilen som ble målt - men jeg lurer på om dette vil ha noe å si, da de faktisk ikke har en måling på _meg_.

 

Grunnen til at denne tanken slår meg, er at jeg og en annen bil ble stoppet i laserkontroll i fjor sommer. Siden betjenten bare kunne måle en bil om gangen og jeg lå først, så var det jeg som fikk straffen. Den andre bilen fikk en skjennepreken. Jeg vet ikke om det forholder seg annerledes ved gjennomsnitts-målinger, da strekningen de målte på var særdeles kort (ca700m), og dermed ikke kan ha foretatt gyldige målinger på to stk. biler i tur.

 

Et tilleggsspørsmål er om verdien på police pilot'en er den verdien man blir "dømt" for, eller om man har et fratrekk i etterkant på denne verdien.

Trondelond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så heldig å bli stoppet av en sivilbil etter å ha - i min uendelige visdom - latt meg provosere av en bil som lå bak meg og presset. I det vi kjører inn på motorveien, legger han seg ut, og blåser forbi meg. Jeg tenker han ikke skal få dø i synden, og klemmer i veg selv også.

Det ingen av oss fikk med oss var at vi passerte en sivilbil, som la seg etter.

 

Etter en kort opphenting, skiltes meg og min provokatørs veger, og sivilbilen valgte å følge etter meg (De hadde notert nummeret på den andre bilen).

 

Ble stoppet, og konfrontert med en måling på police pilot'en som tilsa en gjennomsnittshastighet på godt over 80-sonen som vi var i. Den ene betjenten sa dog at de opprinnelig var etter han som kjørte forbi meg til å begynne med.

 

Det jeg lurer litt på er om de har en gyldig måling på meg i dette tilfellet, da jeg ikke kjørte bilen som ble målt. Riktignok tok jeg jo faktisk igjen bilen som ble målt - men jeg lurer på om dette vil ha noe å si, da de faktisk ikke har en måling på _meg_.

 

Grunnen til at denne tanken slår meg, er at jeg og en annen bil ble stoppet i laserkontroll i fjor sommer. Siden betjenten bare kunne måle en bil om gangen og jeg lå først, så var det jeg som fikk straffen. Den andre bilen fikk en skjennepreken. Jeg vet ikke om det forholder seg annerledes ved gjennomsnitts-målinger, da strekningen de målte på var særdeles kort (ca700m), og dermed ikke kan ha foretatt gyldige målinger på to stk. biler i tur.

 

Et tilleggsspørsmål er om verdien på police pilot'en er den verdien man blir "dømt" for, eller om man har et fratrekk i etterkant på denne verdien.

 

Heisann

 

Det blir litt annerledes ved gjennomsnittmålinger enn ved lasermåinger. Så lenge du over en viss strekning (minse måledisanse med Polie Pilo er 100 meter) har kjørt like fort som eller fortere enn bilen de målte, kan de legge den aktuelle målingen til grunn for straffeforfølgning. Dette er selvsagt ikke et fasitsvar, for det HENDER at slike målinger forkastes dersom påtalemyndigheten ikke kan bevise utenfor enhver rimelig tvil at avstanden mellom deg og politibilen var konstant eller økende, men som regel godtar retten disse målingene dersom politiets vitneutsagn er gode og korrekte.

 

Hat akkurat sjekka GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste), utgitt av Justisdepartementet i 2001. Det trekkes ikke fra et gitt antall km/t som sikkerhetsmargin (som ved f.eks. speedometerkontroll), men det legges inn en sikkerhetsmargin i form av at politiet stopper målingen minst 20 meter før de komme til det punktet du befant deg på da de bestemte seg forå stoppe måingen (du får spørre hvis du ikke skjønte jeg, jeg innser at det var litt dårlig forklart), så det er verdien på Police Pilot'n som legges til grunn.

 

Dersom du mener at du har blitt galt behandlet, altså at du faktisk ikke fortjener den straffen du får, vil jeg selvsagt anbefale deg å nekte osv. Dersom du vet at du har bæsja på leggen, tror jeg neppe det er verdt innsatsen ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Det blir litt annerledes ved gjennomsnittmålinger enn ved lasermåinger. Så lenge du over en viss strekning (minse måledisanse med Polie Pilo er 100 meter) har kjørt like fort som eller fortere enn bilen de målte, kan de legge den aktuelle målingen til grunn for straffeforfølgning. Dette er selvsagt ikke et fasitsvar, for det HENDER at slike målinger forkastes dersom påtalemyndigheten ikke kan bevise utenfor enhver rimelig tvil at avstanden mellom deg og politibilen var konstant eller økende, men som regel godtar retten disse målingene dersom politiets vitneutsagn er gode og korrekte.

 

Hat akkurat sjekka GP-4027 (Politiets instruks for trafikktjeneste), utgitt av Justisdepartementet i 2001. Det trekkes ikke fra et gitt antall km/t som sikkerhetsmargin (som ved f.eks. speedometerkontroll), men det legges inn en sikkerhetsmargin i form av at politiet stopper målingen minst 20 meter før de komme til det punktet du befant deg på da de bestemte seg forå stoppe måingen (du får spørre hvis du ikke skjønte jeg, jeg innser at det var litt dårlig forklart), så det er verdien på Police Pilot'n som legges til grunn.

 

Dersom du mener at du har blitt galt behandlet, altså at du faktisk ikke fortjener den straffen du får, vil jeg selvsagt anbefale deg å nekte osv. Dersom du vet at du har bæsja på leggen, tror jeg neppe det er verdt innsatsen ;)

 

Takker for svar, ikke helt deg jeg ville høre, men det er det aldri om det er negativt. :) Skal snakke med jurist/advokat på mandag og se hvordan det ligger an.

Trondelond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, ikke helt deg jeg ville høre, men det er det aldri om det er negativt. :) Skal snakke med jurist/advokat på mandag og se hvordan det ligger an.

 

Hehe... Sånn er livet. Det du KAN gjøre er å ta kontakt med vedkommende som er påtaleansvarlig for saken din og forklare situasjonen, og si at du ikke er enig i at du har kjørt så fort som de skal ha det til, men at du nok kjørte for fort - prøv så å bli enige om at de fastsetter høyeste sats for forenklet forelegg, mot at du lar være å nekte å erkjenne straffeskyld osv. Da slipper de å måtte dra saken for retten og du slipper å miste lappen. Det er en ikke helt stueren måte å gjøre ting på, men påtalemyndigheten sliter med kapasitetsproblemer, så hvis de slipper å dra en potensielt tynn sak for retten, men likevel får gitt deg høyeste sats for forenklet forelegg, er det mulig at alle parter blir fornøyde (i den grad det er mulig). Jeg sier ikke at det går, og du må være litt ydmyk når du legger fram "tilbudet", men det skader neppe å prøve.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår