Gå til innhold

Audi 80 med startvansker og ujevn gange

Ranger emnet

autobob

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en Audi 80 1,8E, 90-modell, med etterinstallert KE-Jetronic innsprut.

Bilen har startvansker etter at bilen har stått en stund. Startmotoren går igang, men den har problemer med å få igang motoren skikkelig. Etter en del starter klarer jeg å holde den igang, men turtallet holder seg ikke stabilt og er lavt. Det tar seg opp etter en 5-10 min gange.

Gangen er ujevn og motoren hoster litt. Den gir heller ikke full effekt ved gasspådrag og effekten kommer tregt. Hvis du slipper opp etter å ha gitt gass får du litt mer effekt. Jeg klarer ikke å presse den opp i mer enn 60-70 km/t.

Hatt den på verksted og de har sjekka div kretser og funksjoner, målt pumpetrykk, avlest temp. givere og sjekka etter falsk luft. Alt skal være ok. De tror feilen ligger i koksing rundt dyser eller at injektionenheten leverer feil mengde.

Har tatt ut dysene for å sjekke at de spruter riktig, men de spruter ikke i det hele tatt når de er ute av motoren. Åssen funker dysene og hvordan kan jeg feilsøke de? Andre ting jeg bør sjekke?

Jeg gidder ikke bruke mer penger på verksted nå og bilen bør leve til sommeren for da skal jeg på roadtrip. Hjelp!

Autobob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Har en Audi 80 1,8E, 90-modell, med etterinstallert KE-Jetronic innsprut.

Bilen har startvansker etter at bilen har stått en stund. Startmotoren går igang, men den har problemer med å få igang motoren skikkelig. Etter en del starter klarer jeg å holde den igang, men turtallet holder seg ikke stabilt og er lavt. Det tar seg opp etter en 5-10 min gange.

Gangen er ujevn og motoren hoster litt. Den gir heller ikke full effekt ved gasspådrag og effekten kommer tregt. Hvis du slipper opp etter å ha gitt gass får du litt mer effekt. Jeg klarer ikke å presse den opp i mer enn 60-70 km/t.

Hatt den på verksted og de har sjekka div kretser og funksjoner, målt pumpetrykk, avlest temp. givere og sjekka etter falsk luft. Alt skal være ok. De tror feilen ligger i koksing rundt dyser eller at injektionenheten leverer feil mengde.

Har tatt ut dysene for å sjekke at de spruter riktig, men de spruter ikke i det hele tatt når de er ute av motoren. Åssen funker dysene og hvordan kan jeg feilsøke de? Andre ting jeg bør sjekke?

Jeg gidder ikke bruke mer penger på verksted nå og bilen bør leve til sommeren for da skal jeg på roadtrip. Hjelp!

Autobob

Dette er vel en sugemotor så motoren må trekke luft for at dysene skal åpnes? kan vel være feil på bensinmengdefordeleren din, du kunne prøve å bytte den og dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takker for svar

Var det fadern kom fram til også. Virker logisk. Hvordan tester man dysene på sugemotorer?

Tror nokk du må ha verktøy for det, så du får se hvordan strålen blir. Går vel an å lage en gjennomsiktig syllinder med et stempel du drar ned, akkurat som om den skulle stått i motoren.

Men det skal jo være trykk på bensinen for at dette i det hele tatt skal fungere så da må motoren stå å gå uten en syllinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nokk du må ha verktøy for det, så du får se hvordan strålen blir. Går vel an å lage en gjennomsiktig syllinder med et stempel du drar ned, akkurat som om den skulle stått i motoren.

Men det skal jo være trykk på bensinen for at dette i det hele tatt skal fungere så da må motoren stå å gå uten en syllinder.

Var ikke så vanskelig allikevel. Måtte bare sørge for å tette igjen hølet etter dysa, slik at undertrykket i motoren holdt seg. Tok ut en dyse, putta en dørstopper m/bolt i (improvisert plugg) i hølet, putta dysa i en flaske og starta motoren. Alle dysene spruta og jeg så ikke noen forskjeller på mengden som kom ut, skulle nok brukt en eller annen form for måleglass og hatt motoren i gang en bestemt tid for hver dyse.

Skaffer uansett en ny bensinmengdefordeler og satser på å bytte den neste helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titta forresten på luftmengdemåleren, og oppi der var det fullt av skitten olje. Noen ideer om hva det kan komme av. Har sikkert ikke vært renset de siste ørten åra, men det skal vel ikke se sånn ut. Kan det komme fra motoren?

Hvordan det kommer dit vet jeg ikke så mye om men det er normalt, om du har elektisk innsprøytning så er det ganske ille stelt med luftmassemåleren, uansett så må du rengjøre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider