Gå til innhold

Uling i b234f

Ranger emnet

740TIC-89

Anbefalte innlegg

for stram?? er det ikke en egen lita fjær som strammer reima når den settes på? eller er det hyd. stramming på B234?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min motor er det fjærstramming på regreima, altså til kammer og oljepumpe. Men den har også en egen reim til balanseakslene. På denne er det et strammehjul med en off-center låsebolt.

Var nettopp ute å prøvde å slakke litt på denne reima, men til ingen nytte. Spørs om jeg må ta av begge reimene og prøve med kun regreima for å finne ut hvilken av dem som lager ulyd.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...er ikke noen av de nye strammehjulene som uler fælt da? produksjonsfeil i ett lager er ikke heeeelt ukjent :) Kan være reima ligger å gnisser borti no og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at reima ikke gnisser borti noen av plastdekslene.

Dersom det er et lager som er gåent bør vel det hjulet som er ødelagt være tyngre å dreie rundt?

Begynner å bli rimelig lei av å skru nå.. Har hatt noen oljelekkasjer i det siste også, som det har vært vanskelig å lokalisere, men tror det skal bli i løpet av uka :) Venter på oljetetninger til veivhusventilasjon.

Bare jeg hadde fått fjernet den ulinga nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje som at den ene balanseakselen går tregere enn den andre. Kanskje den ene er skrudd fast med for mye moment?:wonder:

Ellers går alle løpe- og strammehjulene fint rundt. Skal ut igjen å sette på kun regreima nå, for å finne ut om det er balanseakslene som lager lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Pga russetid har jeg ikke hatt tid til å gjøre noe før nå, men det viser seg at det er noe i forbindelse med balanseakslene. De eneste lagrene som kan lage lyd er i selve akslingene, og et på strammehjulet. Snakket med noen på det lokale volvoverkstedet, som mente det var rart dette strammehjulet ikke fulgte med de andre hjulene jeg fikk når jeg skiftet regreima. Har bestilt nytt strammehjul, og håper på at problemet løser seg med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

jøss..fintfølende greier a gitt.

Er det ikke egen fjær-strammer på den?

Kompis av meg bytta jo alle reimene på en sånn motor, og han brukte ikke no stramme-verktøy...bare satte det sammen, justerte sånn ca stramt nok, og funka fint det...hehe :) Men,men, gjelder kanskje bare å treffe akkurat da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fjærstramming nei. Det går en bolt gjennom strammehjulet ut på siden hvis du skjønner. Det var veldig fintfølende ja, og skulle være mye slakkere enn jeg i det hele tatt hadde turt å hatt det :) Slapp å betale noe som helst etter som jeg har kjøpt deler for såpass mye i det siste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider