Gå til innhold

Audiobahn A1801T + 2stk. DynaBel DY9612 2x2ohm?

Ranger emnet

PoTheFo

Anbefalte innlegg

Er ingen expert, men eg mistanker at dei er sprengte. Men du får sjekke alle kontakter for å væra på den sikre siden, og teste med andre høgtalere på forsterkeren for å utelukke forsterker osv. Og du har vel koblet opp forsterker og spiller skikkeligt? Er ein vanlig feil at jordingen til forsterker er altfor dårlig!

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koblet opp de gamle subene mine til forsterkeren, de funker helt fint, men ikke dynabel subbene, så det er ikke no annet enn de det er noe galt med...er det noe og gjøre med de eller går de rett i søpla?

edit: de er jo dobbelt spora, og jeg kobla de sammen og så en + - til forsterkeren, kan det ha noe med lyden og gjøre?

hva skjer vis jeg bare kobler til en spole? ikke shit?

takker for svar gutta

Hertz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So du parallellkobla spolane? (pluss til pluss og minus til minus)

Parallellkobla du og elementa? (pluss til pluss og minus til minus)

Da får du ein last på 0,5ohm. Takler forsterkeren din dette?

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester du 1 element, so har du ein last på 1 ohm. Takler forsterkeren din det? Veit du ikkje det, so les bruksanvisningen. det skal stå effekten ved forskjellige laster. Du kan ta ein seriekobling og ein parallellkobling på subbene dine, da får du ein last på 2ohm. Forøvrig kan du ta imot tilbudet til cossiemk1. Han har peiling på anlegg og du får sikkert masse nyttig info om bilstereo.

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt ham en pm.

Men jeg har seriøst glemt hva paralell- og seriekobling er:P

Jeg har ikke noen bruksanvisning, men kjøpte den brukt hos en forretning, han sa at den var stabil ned til 1,5ohm

Men det er jo litt rart vis den ene gir lyd fra seg og skurrer, og den andre er helt dau, er det ikke det?

Hertz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parallellkobling er pluss til pluss og minus til minus.

Seriekobling er minus til pluss.

Du kan f.eks parallellkoble spolene, som du allerede har gjort. So kan du seriekoble bassene. Dvs at du kobler sammen pluss på eine høgtaleren til minus på den andre høgtaleren. Den plussen og minusen du ikkje har brukt, kobler du til forsterkeren.

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis du tar å seriekoble spolene får du de i 4 ohm! det takler alle forsterkere. prøv dette å se om di funker da. er ikke alle forskerkere som takler noe under 2 ohm så teste høytalerne i 4 ohm. du seriekobler med å sette + på forsterkeren på pluss på ene spolen. så setter du minus på fårskerkeren på minus på den ANDRE spolen. å så tar du en kabel mellom minus på den ene spolen og pluss på den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du fler elementer/subber du kan teste på forsterkeren da fks? for å se om forsterkeren funker som den skal fks...

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider