Gå til innhold

Mørk "tikkende" & suse-ulyd i motor!

Ranger emnet

polojenta

Anbefalte innlegg

hmm,jeg har ikke peiling på bil,så håper noen kan hjelpe meg litt.. :p

Var ute og kjørte med polo'n,da jeg merket at noe ikke var som det skulle.. virka som et dekk hadde punktert,for d var ulyder i bilen og vibrasjoner i pedaler og ratt,samt en mørk "susende" ulyd fra motorrommet. jeg svingte inn på nærmeste plass for å sjekke om noe hang og dingla under bilen og motoren, og om hjula var skikkelig skrudd fast. så greit ut alt sammen. så lukket jeg opp panseret for å høre etter ulyd,og se om noe hadde løsnet. hørte en mørk hurtig tikkende ulyd da jeg lente hodet over (og bak) peilepinnen,nedimellom under olja på en måte..(sikkert inni selve motoren)

den mørke suselyden og tikkingen er der når jeg kjører også,og når jeg får høyere turtall blir det mer støy.

vet at eksosanlegget er løst,men kan dette ha noe innvirkning på problemet mitt da?!

hva kan være galt? (vet det IKKE er lett å forklare og forstå over nett,men kan jo prøve)

skal jeg la bilen stå? skal jeg ikke bry meg om det og bare kjøre som normalt? ikke dra den høyt på turtall feks?

min far (som kan litt om biler) sa til meg at det går greit an å kjøre med,han merket ikke noe til at kjøreegenskapene var dårligere,men han hørte den grove ulyden når han lente hodet godt nedtil motoren.

skal stikke innom et verksted imorgen,hvis bilen holder så langt da...!

hilsen uvitende og lei polo-jente!

Møkkarust:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksoslekkasje gir susing...og hvis anlegget er løst kan det ligge inntil karrosseriet og lage veldig mye vibrasjoner. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du har en (mørkt tikkende lyd) eller dunking i motoren er det enten råde eller skjørte bank...

dette er ikke anbefalt og kjøre med da dette går utover lager i motoren og bruker du bilen for mye så kan du risikere hull i motoren.. jeg vil anbefale deg og kjøre innpå verkstedet og skjekke det så fort som mulig.. desto mer du kjører jo dyrere blir reperasjonen vi snakker ny veiv råder evt stempler og da er det billigere og kjøpe ny bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådebank er ikke "mørk" susing/tikking. Det er,enkelt og greit bank. Letteste måten å sjekke det på er å stå i fri,ruse den og høre etter akkurat når du slipper gassen...akkurat når turtallet når "vendepunktet" er det da helt tydelig metallisk rakling/banking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådebank er ikke "mørk" susing/tikking. Det er,enkelt og greit bank. Letteste måten å sjekke det på er å stå i fri,ruse den og høre etter akkurat når du slipper gassen...akkurat når turtallet når "vendepunktet" er det da helt tydelig metallisk rakling/banking...

det spørs hvor langt det har utvikla seg det eller hvor mye olje den har vist den har mye olje så blir bankinga borte..

den susinga kan evt være topp pakninga som er litt lekk eller løst/hul i eksos anlegget.

er også mulig det er skjørte bank da er det (mørk tikking)

kontra ventil tikking som er lys tikking uansett så er dette noe en uten peil på motor bør holde seg unna da det sansynlig vis vil bli verre. var slik min første motor nesten døde (feil ventil klaring ok feil stilt registeret med en tann hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye olje? Hjelper lite med mye olje i motoren siden all olja som befinner seg i lagerklaringen kommer opp gjennom veiva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjukk olje lite banking dette har jeg selv testa og det funker til bilen har brukt opp allt.. er selvfølgelig traktor/maskin olje som funker best til og gjemme bankinga..

da blir det bare tikking. som hun skriver selv så har hun ikke peiling på motor/bil så det ka være at det er tikking (da har ikke jeg peil lenger) eller det kan være banking da gjærne skjørte bank eller råde bank... skjørte banking er ikke like sterkt/høyt som råde men det r ofte dyrere og fikse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er svært sjelden det blir rådebank/skjørtebank på "normale" motorer, altså ikke trimmet, og motorer med regelmessig oljeskift.

har vært borti mange rare lyder fra motorer der det kan høres ut som rodebank/skjørtebank, men viste seg å være noe helt annet.

i dette tilfellet vil jeg tippe at det lekker eksos fra eksosmanifolden, nært det den er skrudd fast i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er svært sjelden det blir rådebank/skjørtebank på "normale" motorer, altså ikke trimmet, og motorer med regelmessig oljeskift.

haha trenger ikke trimme motoren for og få nen av delene men det blir lettere og få det da ja. trenger bare kjøre bilen på røfeltet nokk ganger det så har du en av delene..

disse vw polo/golf av de mindre typene er ikke spreke og derved veldig skjøre innmaten og vil da ryke med påkjenninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider