Gå til innhold

Lyden kutter ved økt volum?!?

Ranger emnet

Gunnerside

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et merkelig problem: (mulig det bare er jeg som ikke ser den enkle feilen!)

Utstyret mitt står i bunnen.

Jeg har en 2-kanals forsterker og en monoforsterker.

2-kanaleren driver et sett komponent høyttalere forran med et delefilter. Og monoblokka driver selvsagt subben.

Men når skrur på en plate spiller det bra,og er lyd overalt. alt ser bra ut. men når jeg kommer over 10 på spilleren (volume) kutter 2-kanals forsterkeren ut. og øker jeg enda mer er det bare stille forran, mens subben spiller som den skal. :hvaskjera

Ved å bruke gain kontrollen på forsterkeren får jeg litt mer å gå på, men den kutter da ved ca. 20.

Legg merke til at alt dette skjer med tenninga på men motoren av! Hvis jeg skrur på motoren er det helt dødt overalt! :S

Utstyr

Spiller - Pioneer DEH-P7000UB

http://www.pioneer.no/no/products/25/121/61/DEH-P7000UB/index.html

Komponent sett - Pinoeer TS-E176C

http://www.pioneer.no/no/products/archive/TS-E176C/index.html

Forsterker - Pioneer GM-5300T

http://www.pioneer.no/no/products/25/29/182/GM-5300T/index.html

Monoblokk - GM-D8400M

http://www.pioneer.no/no/products/25/29/182/GM-D8400M/index.html

Sub - Pioneer TS-W2501D4

http://www.pioneer.no/no/products/25/130/201/TS-W2501D4/index.html

Det er første gangen jeg har koblet opp noe av denne typen, men tror alikevel jeg har fått all jording og koblinger rett. Selv om det ikke ser sånn ut! :P

Takker for ALLE svar!

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på batteriet, er sikkert ganske standard og har derfor vurdert nytt.

Men jeg skjønner ikke at dette skal ha noe med saken å gjøre, for hvis jeg drar til på volumet (sånn at komponentene kutter) dundrer det bra i subben, nok til at jeg har trøbbel med å sitte i bilen...

Mulig jeg kan antyde litt blinking av lys på dashen, men dette er jo normalt når man drar så mye strøm uten å ha noe fancy batteri.

Mener dere fortsatt at det kan være batteri? Jeg kan prøve i morra å koble meg på batteriet i den andre bilen min også. (helt ny saab 95) Da burde jeg jo iallefall få nok strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor tar du styrstrøm ifra? litt rart med tanke på når du starter blir alt dødt.

Hva mener du med styrestrøm? Tenker du på remote?

Forresten, jeg kjører 50mm² fram til 2-kanals forsterkeren, og så en 36mm² videre til monoblokka (altså skjøter på terminalen til forsterkeren). Mulig dette ikke er optimalt, men det burde vel ikke skape mine problemer?

Og jeg er ganske sikker på at jorda er god nok. (36mm² fra begge og så inn i en 50. Og kobla på sofafeste bak, hvor jeg slipt bort lakken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeligt at ingenting virker når motoren er igang! Har du lys på forsterkeren og lyser det når feilen er der? At 2-kanalen kutter ut ved høgre volum, kan væra pga av litt låg spenning. Du har tjukke nok kabler, so det kan væra dårlig kontakt ein plass. Sjekkes! Har du muligheit for å måle spenninga, hjelper det deg mykje! Remote til forsterkere, kvar tar du denne ifra? Og er det rett remote du har tatt?

Har fleire andre forslag, men du kan gi litt meir info, slik at det blir lettare å komme med litt meir spesifikk info. Du skal nok snart få godlyd i bilen! :)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkeligt at ingenting virker når motoren er igang! Har du lys på forsterkeren og lyser det når feilen er der? At 2-kanalen kutter ut ved høgre volum, kan væra pga av litt låg spenning. Du har tjukke nok kabler, so det kan væra dårlig kontakt ein plass. Sjekkes! Har du muligheit for å måle spenninga, hjelper det deg mykje! Remote til forsterkere, kvar tar du denne ifra? Og er det rett remote du har tatt?

Har fleire andre forslag, men du kan gi litt meir info, slik at det blir lettare å komme med litt meir spesifikk info. Du skal nok snart få godlyd i bilen! :)

Alt lyser på forsterkerne hele tida mens spilleren er på.

Har gjort en del målinger nå:

Motor av:

Tenning av: 12.45v

Ved lavt volum: 12.17v

Ved høyt volum: ~12.20v (Men faller til ~12.12v ca. hver 3 sec, virker som forsterkeren "prøver", kommer et lite knepp forran)

Motor på:

Ved lavt volum: 14.00v

Ved høyt volum: ~14.00v (Faller til ~13.80v ca. hver 3 sec, samme som over)

Det med disse fallene klarer jeg ikke måle veldig nøyaktig, er tross alt et voltmeter fra biltema! ;))

Jeg målte på skruene på 2-kanalsforsterkeren.

Ble du noe klokere nå? Ikke jeg, ser da normalt ut? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags spenning måler du på remoten? (remoten går ut ifra spiller og inn på forsterkeren) Hugs at det er 2 stk remote ifra spiller. Ein er til antenne og den andre er til forsterker. Den som er til forsterker er blå, den andre er blå/kvit (er berre 99,9% sikker på dette, so du kan sjekke bruksanvisningen for å væra sikker)

Fungerer spiller som den skal når motoren er igang? Har du brukt originale kabler til spiller, eller har du koblet deg til batteriet og laget ein skikkeligt jording?

Du har bra spenning på forsterkeren.

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags spenning måler du på remoten? (remoten går ut ifra spiller og inn på forsterkeren) Hugs at det er 2 stk remote ifra spiller. Ein er til antenne og den andre er til forsterker. Den som er til forsterker er blå, den andre er blå/kvit (er berre 99,9% sikker på dette, so du kan sjekke bruksanvisningen for å væra sikker)

Fungerer spiller som den skal når motoren er igang? Har du brukt originale kabler til spiller, eller har du koblet deg til batteriet og laget ein skikkeligt jording?

Du har bra spenning på forsterkeren.

Remoten har 12.10v når motoren er av, og ca. 13v når motoren er på. Og 0 når spilleren er av.

Spilleren fungerer når motoren er på, kommer bar ikke noe lyd forran.

Når det gjelder to remoter er jeg litt usikker. jeg ser bare en bak på spilleren, og det en blå og hvit. Men den deler seg i to da, så er to like blå/hvite bak der. den ene bruker jeg ikke, men står i manualen at den er til antenna.

Kun orginale kabler for pluss og jord bak spilleren ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være din CD spiller også..

Men nå har jeg lest gjennom hele tråden..Og alt virker greit..

Da begynner vi med spiller først..

Som sagt,så er det to ledninger bak,ene er til forsterker og en er til anntene kraftforsterker..

Prøv begge ledningene,hver for seg,og se om lysene på forsterkerne lyser.Så er det bare å begynne å prøv seg fram,øke volum osv osv..

Kjøp deg også en kondensator,det hjelper litt,for mer spenning i backup..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være din CD spiller også..

Men nå har jeg lest gjennom hele tråden..Og alt virker greit..

Da begynner vi med spiller først..

Som sagt,så er det to ledninger bak,ene er til forsterker og en er til anntene kraftforsterker..

Prøv begge ledningene,hver for seg,og se om lysene på forsterkerne lyser.Så er det bare å begynne å prøv seg fram,øke volum osv osv..

Kjøp deg også en kondensator,det hjelper litt,for mer spenning i backup..

Men lysene på forsterkerene lyser hele tiden, og har jo målt Volten der, ser jo bra ut. (derfor tror jeg ikke en kondis vil løse så mye)

Og med tanke på remotene er de jo samme leder, den bare deler seg i to.

Jeg har en eldre cd-spiller også (pioneer deh-p6700mp) og har samme feilen der, så tror ikke at spilleren er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg opp nye straumledninger til spiller og sjekk remoten til spiller. Det virker som om signalet ikkje kommer til forsterkerene når motoren er igang! Har du muligheit for å ta bilde av alle tilkoblinger på forsterkene + bakpå spiller? Vi må jo finne ut av problemet ditt!

Bilforumet.no

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider