Gå til innhold

Tempmåler viser feil

Ranger emnet


Iversen88

Anbefalte innlegg

en volvomekaniker/bilmekaniker generelt har i utgangspunktet minimalt med elektro-opplæring....disse som KAN dette er bil-elektrikerene. MEn de er det ikke så mange av her i landet.. :)

Grunnen til at instrumentet ditt går bananas er fordi det er brudd i føleren på motoren ett sted...ergo blir motstanden i kretsen Enormt stor (luft feks leder veldig dårlig strøm). Dette resulterer i instrumentet makser....

 

og som sliten volvo sier...det er 2 el 3 forskjellige temp.følere til 740-serien. Men de skal som regel skille på farge.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte uorginal. Kjøpe en orginal hos Volvo da?

 

Det er jo en god start....men hjelper ikke kjøpe orginal hvis føler'n i utgangspunktet er feil føler :) Men som sagt...volvo orginal er ingen dum idè...event en føler som har ett merke...feks HELLA har greie følere...trur forøvrig det der de som leverer til volvo, bare de da får volvo-nummer isteden :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at instrumentet ditt går bananas er fordi det er brudd i føleren på motoren ett sted...ergo blir motstanden i kretsen Enormt stor (luft feks leder veldig dårlig strøm). Dette resulterer i instrumentet makser....

 

 

Vet ikke om jeg er enig med deg der altså. Selve føleren er ett pot-meter av noe slag. Mener også at det er en type føler der varmen øker med motstanden og en der varmen synker når motstanden går opp. Og en som er en av de typene, men som bruker andre motstander for maks og min. Siden måleren viser 0 når kabelen er koblet fra, så kan det ikke være brudd i måleren som får den til å vise maks. Da er enten potensiometeret defekt, eller så er det feil type måler.

Eller, som jeg også tidligere har nevt, så er det feil i selve instrumentet, eller så gir giveren feile motstander i forhold til instrumentet.

 

Er foresten noe logikk i kretsen til instrumentpanelet, slik at nåla peker rett opp selv om temperaturen forandrer seg en del.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt merkelig ut slitenvolvo... nåla i intrumentet er jo fjærbelastet til kald, helt uten noe motorikk, og det trengs da kun en strøm og ett magnet-felt for å få den opp mot varm, og det sørger vel kretsen og føleren'n på blokka for.

 

Det hele starter med HØY-motstand i føleren i blokka på kald motor...ergo liten strøm og ikke nok magnetisme til å dra med seg nåla på instrumentet... Etterhvert som temparaturen stiger, synker motstanden, og strømmen øker i kretsen. Nå begynner magnetfeltet å overvinne fjærkraften i instrumentet og nåla flytter seg mot varm.... og slik fortsetter det.

 

Ergo, dersom nåla går til maks med en gang føleren tilkobles, så betyr det at det er 0 motstand i kretsen, altså kortslutning, og magnetfeltet i instrumentet blir kjempestort, og trekker med seg nåla til max-merket.

 

Det hele illustrerer dog også hvor viktig det er å ha riktig føler på blokka..feil strøm i kretsen GIR feil indikasjon, rett og slett :)

 

Men, jeg kan sikkert ha skutt helt skivebom feil her... har ikke tegningene for instrumentet forran meg, kun wiring-diagrammet, og det sier lite om oppbyggingen av instrument og type føler, men det virker hvertfal logisk i mine øyne og via wiring-diagrammet.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår