Gå til innhold

Lov å nekte folk å ta bilde av bilen?

Ranger emnet

Gjone

Anbefalte innlegg

Sto forleden parkert på en bensinstasjon. Når jeg kom ut sto det fire gutter rundt bilen og tok bilder.

Har ikke noe veldig i mot at folk tar bilder, men disse guttene tok bilder, innvendig gjennom ruta, sto og zooma mot dørlåser overalt. Den ene av dem kjente også over om jeg hadde låst dørene.

Jeg sto litt og kikket på hva gutta drev med, uten å vise at det var min bil. Når jeg bestemte meg for å gå bort låste jeg opp bilen en stund før jeg kom bort til dem, og de reagerte med å plutselig gå bort.

Jeg gikk bort til den ene av dem, og spurte hva de drev med, og sa at jeg satte pris på om de spurte før de tok bilder av bilen. Og da fikk jeg slengt i tryne at jeg kunne ikke nekte dem å ta bilder av bilen.

Jeg gadd ikke hefte meg noe mer med det, i og med at det var en stykke unna der jeg bor. Men har jeg lov til å nekte folk å ta bilder av bilen min?

Gjone

-BMW 316I Touring

xAudi 100 2.3L s-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke noe vern mot dette med mindre det kan bevises i etterkant at de gjorde det som forberedelse mot noe kriminellt. Offentlighetsloven stadfester at all informasjon som er offentlig tilgjengelig, ikke kan sees på som taushetsbelagt eller liknende, på tross av at det kan være sensitivt. Men dette er jo ikke en gang det. Det hindrer deg dog ikke i å gi de en verbal omgang :)

http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/golf-6/296196-golf-6-plus-modell.html#post2926742

Golf plus 2010 -->

[x]toyota mr2 [x]ford focus [x]bmw328i [x]toyota celica [x]toyota corolla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta bilder utvendig av en bil fordi man liker den er en ting, men å begynne å skal _åpne_ bilen for å ta bilder er meg helt urimelig. Hadde jeg vært deg ville jeg gitt de ungene en skikkelig verbal omgang, samt muligens fjerna bildene på kameraet dems. Makan til frekkhet..

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes ikke det å dra i dørhåndtaket, selv om bilen er låst, som innbruddsforsøk?

Bilde av gutta hadde vært en vinner, ja :)

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioter! Jeg har ikke noe imot det om noen tar bilde av bilen min hvis de føler et behov for det, men hadde de begynt å "forske" på låsene mine og prøvd å åpne dørene så kunne de venta seg en reaksjon... Og det ville gjort vondt:deng

94 BMW E36 316i compact

94 Opel Astra 1.6si sedan (Død)

8? Lånt Ford Fiesta 1.0 Idiotibil (Pyntet med teip og levert tilbake)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skulle sett om de hadde bil, også skulle du tatt bilder inn i bilen dems, stått lenge å skua på låser og kanskje tatt litt bilder av de også...:P Det hadde tatt kaka

Noen barn er brune som et nystekt brø'

Noen barn er gule og noen barn er rø'

Noen barn er hvite, noen nesten blå.

Meget er forskjellig - men det er utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnes ikke det å dra i dørhåndtaket, selv om bilen er låst, som innbruddsforsøk?

Bilde av gutta hadde vært en vinner, ja :)

Eirik

Det regnes ikke som innbrudd/innbruddsforsøk hvis man tar seg inn en ulåst dør etc, eller kjenner på dørhåndtak, desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regnes ikke som innbrudd/innbruddsforsøk hvis man tar seg inn en ulåst dør etc, eller kjenner på dørhåndtak, desverre...

Neivel. Forklar litt nærmere er du snill. For i min bok så er det innbrudds forsøk selv om døra er åpen. Siden du har ikke fått tilatelse til å åpne døren.

Hadde nok tatt nakketak på den som prøvde døra og spurt hva faen han prøver, for så å skrive ned navnet og adressa hans.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider