Gå til innhold

hva er din Vekt/HK ratio?

Ranger emnet


henningl

Anbefalte innlegg

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke hva den heter men man tar original effekt og ganger med turbo tryket + 1. 116Hk(orginal effekt) * (1.2(bar i trykk) + 1(atmosfærisk trykk)) = 255,2Hk. Dette fungerer bare på biler uten turbo fra før.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by Åge

Vet ikke hva den heter men man tar original effekt og ganger med turbo tryket + 1. 116Hk(orginal effekt) * (1.2(bar i trykk) + 1(atmosfærisk trykk)) = 255,2Hk. Dette fungerer bare på biler uten turbo fra før.

 

finnes det noen formel på biler som har turbo fra før da???:D

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker men det må vel bli det samme om du tar original effekten og deler på oirginal trykket og ganger det svaret du får med det trykket du kjører nå. Var det noen som skjønte dette? Tar et veldig enkelt eksempel uten utgangs punkt i noe bil.

200Hk originalt ved 0,6bar. kjører nå på 1,5bar.

200/1,6= 125Hk, 125*2,5=312,5Hk.

Ser vel ikke så halv gærent ut det der? Dette er kun korrekt om du ikke har forandret sånt som volum, kompresjon, etc. Men resten må være oppgradert til det nye trykket sånn som cooler, dyser, mapping, etc.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe jeg har finni på. Var KRB som fortalte meg om det først og har hørt det fra VS siden. Mere vet ikke jeg. Men du kan jo kansje si hva du tror er feil da. Prøv mot en bil du vet effekten på. Må jo være mange her med cosworth som kan si hvordan de kommer ut iforhold til formelen. Det er vel en ganske vanlig bil å trimme (uten å løfte toppen). Syns ikke det har sett så helt feil ut på de jeg har regna på men det kan selvfølgelig hende jeg tar feil.:)

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by Åge

Som sagt er dette ved ideelle forhold. En t25 er ikke ideell på din bil, er det vel?;)

 

Jeg mener ikke å komme med drittslenging Åge, jeg bare sier at de effekttallene ikke stemmer med virkeligheten sånn som jeg ser den. En T-25 jobber overtid for å levere 250-260 hk, og da genererer den også så mye varme og gir gir så mye baktrykk at effekten er troende til å synke om ladetrykket går høyere.

 

Jeg hadde en T-28 med .81 A/R turbinhus og .64 A/R kompressorhus på 1.6l min. Denne turboen kunne under gode forhold levere ca. 300 hk, men faktum er at jeg nok aldri hadde mer enn maks 270-280 hk ved 1.55 i ladetrykk. Allerede på det ladetrykket var den turboen langt uten for effektivitetsområdet sitt og sendte innsugstempen rett i været.

 

Faktum er at gamlebilen min nå med en skikkelig turbo, manifold etc. går bedre på 1.1 i ladetrykk (252 hk, 384 Nm), enn den noen gang gjorde med den vesle turboen og 1.6 bar i trykk...

 

Med en T-25 er du på farlig grunn hvis du går over 1.2 i trykk. Jeg ville faktisk ikke gått over kiloen med den turboen.

Jeg bøyde forresten 1 råde med 1.2 i trykk på den orginale 1.6 motoren min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Nå er vi inne på diskusjon som jeg kan leve med. Ble litt for mye jeg syns, tror, mener, etc uten noe konkret bevis. Jeg vet at turbon er i minste laget og det begyner å bli varmt ved 1,2 men faktum er at jeg kan kjenne forskjell fra 1,0 - 1,2 bar så litt mere er det å hente der oppe også. Jeg har aldri kjørt denna bilen over 1,2 bar og kjører til vanlig med 0,8 og 0,25 på vintern. Jeg har mappa bilen på 1,2 så jeg mister effekt ved de lavere trykka men det er på full boost det gjeller:D. Men da er du enig i at turbon kan levere 250Hk på denne motoren ved idelle forhold? Eller. Blir også feil å samenligne med den nye motoren du bygde for den er veldig lav kompa så du får problemer med å få opp effekten uten å kjøre veldig høyt trykk. At du sier den går så mye bedre har vel noe med at du har veldig mye mere dreiemoment en før. Det er jo det en føler på kroppen.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare leggetil at den bilen jeg kjørte 1,8 bar på var utstyrt med cosworth intercooler og turbo fra en 9-5 AERO. Vet ikke størrelsen på denne men den lada lett 1,8 :) Oppsettet fungerte også veldig bra. Begynte å få trykk ved 1800rpm og 1,2bar lenge før 3000rpm. Mappa den på 1bar.

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Sitat
Originally posted by Åge

Må bare leggetil at den bilen jeg kjørte 1,8 bar på var utstyrt med cosworth intercooler og turbo fra en 9-5 AERO. Vet ikke størrelsen på denne men den lada lett 1,8 :) Oppsettet fungerte også veldig bra. Begynte å få trykk ved 1800rpm og 1,2bar lenge før 3000rpm. Mappa den på 1bar.

 

Selvom turboen lett lader 1.8 er det ikke dermed sagt at den er stor nok til å gjøre det. Jeg kunne skru opp trykket til 2.1 med den gamle T-28 min, men da overvarver turboen og generer bare masse ubrukelig varme. 1.5 var egentlig maks av hva jeg kunne lade på den turboen uten at den forsvant alt for langt utenfor effektivitets området sitt.

 

Hva var blandingsforholdet ved 1.8 bar, og hva sa bankesensoren? Hva slags ECU er det som brukes på denne bilen forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår