Gå til innhold

hva er din Vekt/HK ratio?

Ranger emnet


henningl

Anbefalte innlegg

Originally posted by Åge

OK. Nå er vi inne på diskusjon som jeg kan leve med. Ble litt for mye jeg syns, tror, mener, etc uten noe konkret bevis. Jeg vet at turbon er i minste laget og det begyner å bli varmt ved 1,2 men faktum er at jeg kan kjenne forskjell fra 1,0 - 1,2 bar så litt mere er det å hente der oppe også. Jeg har aldri kjørt denna bilen over 1,2 bar og kjører til vanlig med 0,8 og 0,25 på vintern. Jeg har mappa bilen på 1,2 så jeg mister effekt ved de lavere trykka men det er på full boost det gjeller:D. Men da er du enig i at turbon kan levere 250Hk på denne motoren ved idelle forhold? Eller. Blir også feil å samenligne med den nye motoren du bygde for den er veldig lav kompa så du får problemer med å få opp effekten uten å kjøre veldig høyt trykk. At du sier den går så mye bedre har vel noe med at du har veldig mye mere dreiemoment en før. Det er jo det en føler på kroppen.

 

At du kan kjenne effektøkning når trykket økes fra 1.0 til 1.2 bar er ikke det samme som å si at det er sunt for motoren. Når vi bremset Miata'n med den nye motoren økte effekten når trykket gikk over 1.2 bar, og bilen gikk bedre, men effekten steg for lite iforhold til hvor mye trykket økte, noe som kan tilsi at motoren begynte å bli stresset. Ikke fordi den var ifred med å ikke tåle mer effekt, men fordi et svakt ledd ikke greide å holde følge med effekten som ble påtvunget motoren. I dette tilfellet var det for trangt innsug og topp.

 

Jeg skal strekke meg så lang som å si at det muligens går ann å lure 250 hk ut av en 1.6 med T-25, men jeg mener fortsatt at det er alt annet enn optimalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er jeg helt enig i men dette er ikke en motor jeg bryr meg så mye om jeg blåser. Koster jo ikke stort mere for en brukt motor en en ny turbo :D. Denna motoren har levd hardt men det er også derfor jeg skulle bytte den før jeg skulle selge den.:cool:

- 95 BMW 740

-x Mazda Miata Turbo(250Hk)

-x Toyota Celica GT-4 WRC

-x 2stk MX-5

-x ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

En liten undersøkelse..

 

Bil: 200sx S13

vekt: 1300kg

hk: 195

ratio: 6.6 (kilo pr hk)

 

Hadde vært artig å sett hvordan de forskjellige bilene stiller seg opp mot hverandre.. så kommer jeg med en ranking-liste til slutt.

 

Etter som diskusjonen har tatt helt av runder jeg av med

ca 252 hester og ca 1320 kilo; HELT uten modifikasjoner....

Det gir vel noe slikt som 5.2 - 5.3 kg/hest

 

morsomt er det i allefall...... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår