Gå til innhold

Turbodiesel.. høyere ladetrykk..

Ranger emnet


Vantage

Anbefalte innlegg

På en turbodiesel, hvis man legger imellom en tykkere toppakning, da blir det jo litt lavere komp. Kan man da kjøre litt høyere trykk? Iogmed det er sånn på bensinbiler.. jeg har ikke skrudd en skrue på en dieselbil i hele mitt liv.. men jeg veit turbodieseler oppererer på mye høyere komp. Om man minker kompen litt, og skrur opp ladetrykket.. får man da mer effekt, eller vil dette være bare tull?

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

På en turbodiesel, hvis man legger imellom en tykkere toppakning, da blir det jo litt lavere komp. Kan man da kjøre litt høyere trykk? Iogmed det er sånn på bensinbiler.. jeg har ikke skrudd en skrue på en dieselbil i hele mitt liv.. men jeg veit turbodieseler oppererer på mye høyere komp. Om man minker kompen litt, og skrur opp ladetrykket.. får man da mer effekt, eller vil dette være bare tull?

 

Ka type bil / motor er det snakk om..??

Visst det er en VAG TDK motor kan du jo lese litt her og se, disse er jo alt mekanisk styrt på..

 

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&postid=11696#post11696

 

ELLER:

 

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=1096

 

Ellers kan du nok justere litt på andre sikkert også, men hvordan er jo opp til en hver bil.... alle nyere biler er jo alt elektronisk, og da kan jo fort lappene flyge....

Noe mere vet ikke jeg om diesel :rolleyes:

 

Mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men med en tjukkere toppakning fra møller.. får 3 forskjellige størrelser på dem.. kan man da lade mer, som på en bensinbil, eller er det likegyldig på diesel?

Jeg må bytte toppakning uansett, så derfor vurderer jeg å gå for en tjukkere en hvis jeg kan skru opp trykket..

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påstå at jeg kan noe som helst om motoren i '89 Golf, men VAG's pumpedysediesel funker i store trekk slik:

 

Når stemplet når bunnen etter eksplusjonen, åpner eksosventilene, stemplet går opp igjen, og skyver eksosen ut i eksosanlegget. Eksosventilen stenger, og innsugsventilen åpner, stemplet går ned og trekker KUN LUFT inn i forbrenningsrummet. Stemplet når bunnen, og innsugsventilene stenger. Stemplet går opp, og komprimerer luftblandingen latterlig mye. SÅ, når stemplet er i området rundt TDC (topp), sprøytes diesel direkte inn i forbrenningskammeret under vanvittig trykk (for at dieselen skal blandes godt med lufta) fra ei dyse som står montert i selve forbrenningskammeret. Hele denne blandingen antennes av seg selv på grunn av det ekstreme trykket og temperaturen i forbrenningskammeret, og skyver stemplet ned, som igjen dreier veiva, som igjen snurrer tannhjulene i girkassa, som igjen snurrer drivakslene, som i sin tur snurrer hjulene.

 

Les mere hos TDIClub - kan love dere at det er lærerikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg veit hvordan jeg justerer både trykk og dieselmengde.. det jeg lurte på var om motoren tåler høyere trykk hvis jeg legger imellom en tjukkere toppakning, så kompresjonen blir litt lavere, eller om kompresjonsforholdet ikke har noe å si for hvor høyt trykk du kan kjøre på en diesel?

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke senke komp. på en dieselbil for å skru opp laddetrykket.

grunnen til at de gjør det på en bensiner, er at den antenner for tidlig hvis du har for høyt trykk, dette skjer ikke i en diesel, siden den ikke sprøyter drivstoff inn i sylindrene for den skal tenne.

Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe, men for de trykkene du klarer med en "vanlig" turbo på en "vanlig" Golf TD er det i alle fall ikke det første du trenger å tenke på. Ladeluftkjøler kan derimot kanskje være nåe å tenke på.

 

Alpina senker f.eks kompen på BMWs 3.0 sekser-diesel når de bygger D10. Med en god del høyere ladetrykk og en masse mods henter de ut 265hk og et dreiemoment som Hulk :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår