Gå til innhold

Kicker ZX, ulyder og kabling

Ranger emnet

poorbass

Anbefalte innlegg

Driver og ordner med litt lyd i min antikke mondeo, men har støtt på et lite moment. Etter å satt på plass en ny Kicker ZX-650.4 får jeg klikk eller plopp i høytaleren når anlegget går på, eller volumet stilles til 0 eller opp igjen. Jeg er litt grønn i denne sammenhengen og vet ikke hvor jeg skal begynne å feilsøke.

Når jeg overtok bilen var den fylt opp med Sony Xplod. CDX-NC9950 head unit, XM-554ZR 4 kanalers og to sett med XS-HT170SN. Eldre signalkabler fra Drake, elektrikerkabel til høytalerene og 2x10^2 strømkabler. Ingen sub. Mye å ta tak i med andre ord :)

Byttet først spilleren med en Alpine CDA-9855R. Forskjellen var over all forventning, og Sony elementene imponerte faktisk med klar og fyldig lyd, dog uten noe trøkk.

Etter litt frem og tilbake handlet jeg inn en Kicker ZX-650.4 noe som gjorde lyden enda klarere og med en del ekstra trøkk (begynner for alvor å tro at det er håp for disse xplod elementene) - dog med denne nye ulyden når strømmen på signalinngangene kobles fra eller til. Oppdaget også at dersom skjermingen på signalkablene kommer i kontakt med hverande høres en tilsvarende ploppelyd, og lyden forsvinner på den ene siden. Dette gjelder både front og rear.

Jeg valgte å foreløpig ikke gjøre noe med strøm eller høytalerkabler, men antar jeg uansett ordne litt på dette når subben skal inn. Uansett så er ulyden ny med kickeren, og var ikke til stede med Xplod amp'en - hverken med xplod eller alpine spilleren.

Hva kan dette skyldes? Dårlig jord et eller annet sted? Feil på signalkabler? Noe muffens med forsterkeren eller spilleren?

Setter pris på alle tips. Vil gjerne løse dette før jeg går i gang med subben. Tenkte å prøve med en W2000SPL og SoundMagus x1500 monoblokk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dårlig jording fra spiller eller forsterker. Hvor ligger jordingspunktet til forsterkeren din? Har du prøvd å bytte signalkabler for å se om feilen ligger der?

Forsterkeren er jordet med 2x10mm^2 kabler til karosseriet bak i bilen. Spilleren er vel bare jordet på iso pluggen og antennekabelen. Pleier man å gjøre noe ekstra her?

Jeg har foreløpig ikke gjort noe som helst med kablene. Har fundert på signalkablene, men det er jo to seperate sett fra en anerkjent norsk produsent, virker litt rart om det skulle være noe i veien med dem begge. Skal teste med noen Macrom kabler og se om det utgjør noen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at nye signalkabler blir løsningen.

Testet med et par lånte kabler og ulydene var ikke å spore. Så får vi håpe at dette fortsatt gjelder når jeg har lagt opp tre nye sett.

Og mens vi snakker om å kable - holder det med 2 x 10^2 til denne ZX 650.4'en pluss en SoundMagus x1500, eller bør jeg legge 50^2?

Faktisk RMS overstiger vel knapt 1000 watt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fortsatt litt på om jeg bør legge nye 0 awg kabler, eller om det holder med 2 x 10 kvadrat. Eller er det kanskje aller best å flytte batteriet bak i bilen? Noen her som har noen formening om strømbehovet?

I tillegg mener Bilradiospesialisten at jeg bør investere i en 5f kondensator. Vil dette ha noe for seg med disse forsterkerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med:

* beholdt pluss kabelen fra batteriet foran, 3 x 10 kvadrat

* byttet til 150A sikring

* satt inn en Stinger kondensator, 1.0 farad.

Kondensatoren viser kun spenningsfall når anlegget presses opp mot maks av hva elementene kan spille, og selv da viser den bare unntaksvis under 14 volt (med bilen på tomgang).

Takker så mye for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider